آگاهی از برند. آگاهی از نام تجاری یا برند ( به انگلیسی: Brand awareness ) به میزان اندازه ای است که مشتریان قادر به یادآوری یا تشخیص نام تجاری در شرایط مختلف
از یک برند را گویند. [ ۱] آگاهی از نام تجاری یکی از دو بعد دانش برند است، یک مدل حافظه شبکه ای ایست.
آگاهی از نام تجاری یک ملاحظات کلیدی در رفتار مصرف کننده، مدیریت تبلیغات و مدیریت نام تجاری است. توانایی مصرف کننده در تشخیص یا فراخوانی یک نام تجاری در تصمیم گیری خرید است. خرید نمی تواند ادامه یابد مگر اینکه مصرف کننده ابتدا از یک دسته محصول و مارک موجود در آن دسته مطلع باشد. آگاهی لزوماً به این معنا نیست که مصرف کننده باید بتواند نام تجاری خاصی را به خاطر بسپارد، اما باید بتواند ویژگی های متمایز کننده کافی را برای ادامه خرید به خاطر آورد. [ ۲]
آگاهی از برند شامل دو جزء است: فراخوان نام تجاری و شناخت برند ( به انگلیسی: brand recall and brand recognition ) . چندین مطالعه نشان داده اند که این دو مولفه به طور اساسی متفاوت عمل می کنند، زیرا یادآوری نام تجاری با بازیابی حافظه مرتبط است و تشخیص نام تجاری شامل تشخیص اشیاء و المان هاست. فراخوان نام تجاری و شناخت برند نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان و ارتباطات بازاریابی ایفا می کنند. آگاهی از برند ارتباط تنگاتنگی با مفاهیمی مانند برانگیختگی و ملاحظات دارد که شامل برندهای خاصی است که مصرف کننده در تصمیم گیری خرید در نظر می گیرد. اعتقاد بر این است که مصرف کنندگان بین سه تا هفت مارک را در ذهن خود در طیف وسیعی از دسته بندی محصولات نگه می دارند. مصرف کنندگان معمولاً یکی از سه مارک برتر را که در ذخن خود دارند خریداری می کنند، زیرا مصرف کنندگان فقط مارک های آشنا و شناخته شده را خریداری کرده اند.
از آنجا که برندها در بازار جهانی شده در حال رقابت هستند، آگاهی از نام تجاری شاخص اصلی عملکرد رقابتی بازار در برند است. با توجه به اهمیت آگاهی از نام تجاری در تصمیمات خرید مصرف کنندگان، بازاریابان تعدادی معیار برای اندازه گیری آگاهی از نام تجاری و سایر اقدامات سلامت برند طراحی کرده اند. این معیارها در مجموع به عنوان معیارهای آگاهی، نگرش و استفاده ( AAU ) شناخته می شوند.
برای اطمینان از موفقیت یک محصول یا برند در بازار، سطوح آگاهی باید در کل چرخه عمر محصول - از عرضه محصول تا افت بازار، مدیریت شود. بسیاری از بازاریابان به طور مرتب سطوح آگاهی از نام تجاری را زیر نظر دارند و در صورت پایین آمدن آنها از یک آستانه از پیش تعیین شده، تلاش تبلیغاتی خود را تشدید می کنند تا زمانی که آگاهی به سطح مطلوب بازگردد. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاز یک برند را گویند. [ ۱] آگاهی از نام تجاری یکی از دو بعد دانش برند است، یک مدل حافظه شبکه ای ایست.
آگاهی از نام تجاری یک ملاحظات کلیدی در رفتار مصرف کننده، مدیریت تبلیغات و مدیریت نام تجاری است. توانایی مصرف کننده در تشخیص یا فراخوانی یک نام تجاری در تصمیم گیری خرید است. خرید نمی تواند ادامه یابد مگر اینکه مصرف کننده ابتدا از یک دسته محصول و مارک موجود در آن دسته مطلع باشد. آگاهی لزوماً به این معنا نیست که مصرف کننده باید بتواند نام تجاری خاصی را به خاطر بسپارد، اما باید بتواند ویژگی های متمایز کننده کافی را برای ادامه خرید به خاطر آورد. [ ۲]
آگاهی از برند شامل دو جزء است: فراخوان نام تجاری و شناخت برند ( به انگلیسی: brand recall and brand recognition ) . چندین مطالعه نشان داده اند که این دو مولفه به طور اساسی متفاوت عمل می کنند، زیرا یادآوری نام تجاری با بازیابی حافظه مرتبط است و تشخیص نام تجاری شامل تشخیص اشیاء و المان هاست. فراخوان نام تجاری و شناخت برند نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان و ارتباطات بازاریابی ایفا می کنند. آگاهی از برند ارتباط تنگاتنگی با مفاهیمی مانند برانگیختگی و ملاحظات دارد که شامل برندهای خاصی است که مصرف کننده در تصمیم گیری خرید در نظر می گیرد. اعتقاد بر این است که مصرف کنندگان بین سه تا هفت مارک را در ذهن خود در طیف وسیعی از دسته بندی محصولات نگه می دارند. مصرف کنندگان معمولاً یکی از سه مارک برتر را که در ذخن خود دارند خریداری می کنند، زیرا مصرف کنندگان فقط مارک های آشنا و شناخته شده را خریداری کرده اند.
از آنجا که برندها در بازار جهانی شده در حال رقابت هستند، آگاهی از نام تجاری شاخص اصلی عملکرد رقابتی بازار در برند است. با توجه به اهمیت آگاهی از نام تجاری در تصمیمات خرید مصرف کنندگان، بازاریابان تعدادی معیار برای اندازه گیری آگاهی از نام تجاری و سایر اقدامات سلامت برند طراحی کرده اند. این معیارها در مجموع به عنوان معیارهای آگاهی، نگرش و استفاده ( AAU ) شناخته می شوند.
برای اطمینان از موفقیت یک محصول یا برند در بازار، سطوح آگاهی باید در کل چرخه عمر محصول - از عرضه محصول تا افت بازار، مدیریت شود. بسیاری از بازاریابان به طور مرتب سطوح آگاهی از نام تجاری را زیر نظر دارند و در صورت پایین آمدن آنها از یک آستانه از پیش تعیین شده، تلاش تبلیغاتی خود را تشدید می کنند تا زمانی که آگاهی به سطح مطلوب بازگردد. [ ۳]
wiki: آگاهی از برند