اکشن فیگور یا آدمک مفصلی[ ۱] ( به انگلیسی: Action figure ) یک عروسک با شخصیت قابل تنظیم است که معمولاً از پلاستیک ساخته می شود و اغلب بر اساس شخصیت های یک فیلم، کتاب طنز، نظامی، بازی ویدیویی، انیمه یا برنامه تلویزیونی ساخته می شود. اکشن فیگورها برخلاف عموم عروسک ها، بیشتر مورد استقبال پسربچه ها و بزرگسالان قرار می گیرند. اصطلاح اکشن فیگور اولین بار توسط Hasbro در سال ۱۹۶۴ برای بازاریابی GI به پسران ابلاغ شد ( در حالی که رقبا نمونه این محصول را عروسکهای پسرانه می نامیدند ) .
براساس یک تحقیق در سوئد، اکشن فیگورهایی که دارای بدنه و شکلی مردانه هستند، عمدتاً بازار فروش برای پسربچه ها و پسران را هدف قرار می دهند. [ ۲] درحالی که در بازار اکشن فیگورها تگ و دسته بندی اسباب بازی دارند، این محصولات عمدتاً توسط کلکسیونرها یا برای جمع آوری کلکسیون تهیه می شوند. در حالت کلکسیونی اکشن فیگور برای نمایش و حالت دکوری استفاده شده و به عنوان اسباب بازی کودک بازی نمی شود.
اصطلاح «اکشن فیگور» برای اولین بار توسط Hasbro در سال ۱۹۶۴ ابداع شد تا چهره جو را برای کودکانی، خصوصاً پسرانی که با عروسک بازی نمی کردند، گزینه ای برای خرید قرار دهد. عروسک اصطلاحی است که در درجه اول به عنوان اسباب بازی دختران بشمار می رود، از این رو تغییر اسم و صفت کمک بزرگی برای ورود به بازار جدید بود. ( یک اسباب بازی مشابه به نام جانی هیرو در سال ۱۹۶۵ توسط شرکت Rosko Industries for Sears معرفی شد، اما به عنوان «عروسک پسر» شناخته شد زیرا این اصطلاح در آن زمان کاربرد گسترده ای پیدا نکرده بود ) . GI جو در ابتدا یک شخصیت ۱۱٫۵ اینچی با مضمون نظامی بود که توسط بازاریابی و ایده های اسباب بازی Stan Weston پیشنهاد شد. این عروسک با لباس های قابل تعویض و ابزار جانبی متفاوتی به بازار عرضه شد.
هاسبرو در تلاش برای عمومی کردن اصطلاح اکشن فیگور، و ورود به سایر بازارها اقدام به ارائه گواهی استفاده از این نام برای سایر کمپانی ها در سایر کشورها کرد. این مجوزهای همانند محصولات هاسبرو در آمریکا، دارای لوازم و لباس های جانبی متفاوتی بودند که هویت کلی اکشن فیگور را در سطح جهانی حفظ می کردند، حتی هاسبرو اقدام به ارائه مجوز برای استفاده از لباس های محلی در بعضی نواحی کرد. ژاپنی ها حداقل دو نمونه عروسک محلی داشتند که در آن مجوز Hasbro همچنین مجوزهای صادراتی را برای محصولات مرتبط صادر کرد. به عنوان مثال، Palitoy ( در انگلستان ) برای شرکت Tsukuda، یک شرکت در ژاپن، یک مجوز افزوده صادر کرد تا بتواند لوازم جانبی Palitoy Action Man را در بازار ژاپن تولید و بفروشد. تاکارا همچنین برای ساختن چهره های اقدام به صدور مجوز به Medicom صادر کرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبراساس یک تحقیق در سوئد، اکشن فیگورهایی که دارای بدنه و شکلی مردانه هستند، عمدتاً بازار فروش برای پسربچه ها و پسران را هدف قرار می دهند. [ ۲] درحالی که در بازار اکشن فیگورها تگ و دسته بندی اسباب بازی دارند، این محصولات عمدتاً توسط کلکسیونرها یا برای جمع آوری کلکسیون تهیه می شوند. در حالت کلکسیونی اکشن فیگور برای نمایش و حالت دکوری استفاده شده و به عنوان اسباب بازی کودک بازی نمی شود.
اصطلاح «اکشن فیگور» برای اولین بار توسط Hasbro در سال ۱۹۶۴ ابداع شد تا چهره جو را برای کودکانی، خصوصاً پسرانی که با عروسک بازی نمی کردند، گزینه ای برای خرید قرار دهد. عروسک اصطلاحی است که در درجه اول به عنوان اسباب بازی دختران بشمار می رود، از این رو تغییر اسم و صفت کمک بزرگی برای ورود به بازار جدید بود. ( یک اسباب بازی مشابه به نام جانی هیرو در سال ۱۹۶۵ توسط شرکت Rosko Industries for Sears معرفی شد، اما به عنوان «عروسک پسر» شناخته شد زیرا این اصطلاح در آن زمان کاربرد گسترده ای پیدا نکرده بود ) . GI جو در ابتدا یک شخصیت ۱۱٫۵ اینچی با مضمون نظامی بود که توسط بازاریابی و ایده های اسباب بازی Stan Weston پیشنهاد شد. این عروسک با لباس های قابل تعویض و ابزار جانبی متفاوتی به بازار عرضه شد.
هاسبرو در تلاش برای عمومی کردن اصطلاح اکشن فیگور، و ورود به سایر بازارها اقدام به ارائه گواهی استفاده از این نام برای سایر کمپانی ها در سایر کشورها کرد. این مجوزهای همانند محصولات هاسبرو در آمریکا، دارای لوازم و لباس های جانبی متفاوتی بودند که هویت کلی اکشن فیگور را در سطح جهانی حفظ می کردند، حتی هاسبرو اقدام به ارائه مجوز برای استفاده از لباس های محلی در بعضی نواحی کرد. ژاپنی ها حداقل دو نمونه عروسک محلی داشتند که در آن مجوز Hasbro همچنین مجوزهای صادراتی را برای محصولات مرتبط صادر کرد. به عنوان مثال، Palitoy ( در انگلستان ) برای شرکت Tsukuda، یک شرکت در ژاپن، یک مجوز افزوده صادر کرد تا بتواند لوازم جانبی Palitoy Action Man را در بازار ژاپن تولید و بفروشد. تاکارا همچنین برای ساختن چهره های اقدام به صدور مجوز به Medicom صادر کرد.
wiki: اکشن فیگور