اکتت (شوبرت). اُکتِت ( به انگلیسی: Octet، به آلمانی: Oktett ) یا هشت تایی در فا ماژور، د. ۸۰۳، از فرانتس شوبرت، اثری است در قالب موسیقی مجلسی، که آهنگ ساز آن را در مارس ۱۸۲۴ برای هشت ساز ( سه ساز بادی و پنج ساز زهی ) تصنیف کرد. سفارش تصنیفِ این اثر را فردیناند ترویِر ( ۱۷۸۰–۱۸۵۱ ) ، نوازندهٔ نامدارِ کلارینت، به شوبرت داد. ترویِر همچنین دو اثر بسیار معروفِ دیگر در فرم موسیقی مجلسی از شوبرت، یعنی کوارتت های زهیِ روزاموند ( د. ۸۰۴، اُپوس ۲۹ ) و مرگ و دوشیزه ( د. ۸۱۰ ) را سفارش داد.
اُکتِتِ شوبرت شش موومان دارد:
• آداژیو - آلگرو - پیو آلگرو
• آداژیو
• آلگرو ویواچه - تریو - آلگرو ویواچه
• آندانته - واریاسیون ها. اون پوکو پیو موسو - پیو لِنتو
• منوئه. آلگرتو - تریو - منوئه - کودا
• آندانته مولتو - آلگرو - آندانته مولتو - آلگرو مولتو
اجرای کاملِ اُکتتِ شوبرت حدود یک ساعت زمان می بَرَد.
اُکتت بزرگ ترین اثرِ شوبرت برای موسیقی مجلسی است. آهنگ ساز این اثر برای یک کلارینت، یک فاگوت ( باسون ) ، یک کُر ( هورن ) ، دو ویولن، یک ویولا، یک ویولنسل، و یک کنترباس نوشته است. این سازبندی ( اُرکِستراسیون ) مشابه سازبندیِ سِپتِتِ لودویگ فان بتهوون است؛ آهنگ سازی که شوبرت بیش از همه تحت تأثیرِ او بود، و اُکتتِ شوبرت نیز، ا جهاتِ مختلف، حتی در شمارِ موومان ها، بسیار شبیه سپتتِ بتهوون است. تنها تفاوتِ بارزِ این دو اثر در کلیدِ اصلی شمارِ سازها است؛ یعنی اُکتتِ شوبرت یک ویولن ( ویولنِ دوم ) بر سپتتِ بتهوون افزون دارد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاُکتِتِ شوبرت شش موومان دارد:
• آداژیو - آلگرو - پیو آلگرو
• آداژیو
• آلگرو ویواچه - تریو - آلگرو ویواچه
• آندانته - واریاسیون ها. اون پوکو پیو موسو - پیو لِنتو
• منوئه. آلگرتو - تریو - منوئه - کودا
• آندانته مولتو - آلگرو - آندانته مولتو - آلگرو مولتو
اجرای کاملِ اُکتتِ شوبرت حدود یک ساعت زمان می بَرَد.
اُکتت بزرگ ترین اثرِ شوبرت برای موسیقی مجلسی است. آهنگ ساز این اثر برای یک کلارینت، یک فاگوت ( باسون ) ، یک کُر ( هورن ) ، دو ویولن، یک ویولا، یک ویولنسل، و یک کنترباس نوشته است. این سازبندی ( اُرکِستراسیون ) مشابه سازبندیِ سِپتِتِ لودویگ فان بتهوون است؛ آهنگ سازی که شوبرت بیش از همه تحت تأثیرِ او بود، و اُکتتِ شوبرت نیز، ا جهاتِ مختلف، حتی در شمارِ موومان ها، بسیار شبیه سپتتِ بتهوون است. تنها تفاوتِ بارزِ این دو اثر در کلیدِ اصلی شمارِ سازها است؛ یعنی اُکتتِ شوبرت یک ویولن ( ویولنِ دوم ) بر سپتتِ بتهوون افزون دارد.
wiki: اکتت (شوبرت)