اکتاو لاپیز ( تلفظ می شود ؛ ۲۴ اکتبر ۱۸۸۷–۱۴ ژوئیهٔ ۱۹۱۷ ) رکابزن حرفه ای فرانسوی بود که در رشتهٔ دوچرخه سواری جاده و پیست فعالیت می کرد.
او توانست قهرمان تور دو فرانس ۱۹۱۰ شود. همچنین مدال برنز المپیک ۱۹۰۸ لندن را در رشتهٔ ۱۰۰ کیلومتر مردان به دست آورد. [ ۱] افزون بر این، در هر یک از کلاسیک های پاریس–روبه و پاریس–بروکسل سه پیروزی متوالی کسب کرد.
او نتوانست نخستین تور دو فرانس خود را به پایان برساند و به دلیل شرایط زمستانی، وادار به کناره گیری زودهنگام شد. در سال بعد، گام به گام با هم تیمی خود، فرانسوا فابه مسابقه داد. فابر رهبر مسابقه بود تا این که در پای پیرنه با یک سگ برخورد کرد. در پایان، لاپیز با فاصلهٔ ۴ امتیاز به لطف چند پنچری چرخ فابر در مرحلهٔ پایانی، برندهٔ تور شد. لاپیز در چهار دورهٔ بعدی تور نیز شرکت کرد؛ ولی نتوانست آن ها را به پایان برساند.
یکی از دلایل شهرت لاپیز، فریاد او بر سر برخی از مسئولان تور در سربالایی گردنه تورماله در یکی از مراحل تور دو فرانس ۱۹۱۰ بود که آنان را قاتل خطاب کرد. [ ۲] مسافت آن مرحله، ۳۲۶ کیلومتر بود و ۷ سربالایی سخت داشت.
با آغاز جنگ جهانی اول، فعالیت لاپیز در دوچرخه سواری به پایان رسید. او به عنوان خلبان جنگی به ارتش فرانسه پیوست و در ۱۴ ژوئیهٔ ۱۹۱۷ در نقطه ای نزدیک مرت - ا - موزل سقوط کرد و در بیمارستانی در تول درگذشت. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاو توانست قهرمان تور دو فرانس ۱۹۱۰ شود. همچنین مدال برنز المپیک ۱۹۰۸ لندن را در رشتهٔ ۱۰۰ کیلومتر مردان به دست آورد. [ ۱] افزون بر این، در هر یک از کلاسیک های پاریس–روبه و پاریس–بروکسل سه پیروزی متوالی کسب کرد.
او نتوانست نخستین تور دو فرانس خود را به پایان برساند و به دلیل شرایط زمستانی، وادار به کناره گیری زودهنگام شد. در سال بعد، گام به گام با هم تیمی خود، فرانسوا فابه مسابقه داد. فابر رهبر مسابقه بود تا این که در پای پیرنه با یک سگ برخورد کرد. در پایان، لاپیز با فاصلهٔ ۴ امتیاز به لطف چند پنچری چرخ فابر در مرحلهٔ پایانی، برندهٔ تور شد. لاپیز در چهار دورهٔ بعدی تور نیز شرکت کرد؛ ولی نتوانست آن ها را به پایان برساند.
یکی از دلایل شهرت لاپیز، فریاد او بر سر برخی از مسئولان تور در سربالایی گردنه تورماله در یکی از مراحل تور دو فرانس ۱۹۱۰ بود که آنان را قاتل خطاب کرد. [ ۲] مسافت آن مرحله، ۳۲۶ کیلومتر بود و ۷ سربالایی سخت داشت.
با آغاز جنگ جهانی اول، فعالیت لاپیز در دوچرخه سواری به پایان رسید. او به عنوان خلبان جنگی به ارتش فرانسه پیوست و در ۱۴ ژوئیهٔ ۱۹۱۷ در نقطه ای نزدیک مرت - ا - موزل سقوط کرد و در بیمارستانی در تول درگذشت. [ ۳]
wiki: اکتاو لاپیز