اچ• پی• لاوکرفت. هوارد فیلیپس لاوکرفت ( به انگلیسی: Howard Phillips Lovecraft ) نویسنده آمریکایی داستان ترسناک، خیال پردازی و علمی–تخیلی بود که آثارش پایه گذار یک شاخه در ژانر وحشت به نام وحشت لاوکرفتی شد.
لاوکرفت پرچمدار ادبی سبکی بود که با نام وحشت کیهانی شناخته می شود. [ ۱]
او معتقد بود دنیا برای بشر قابل فهم نیست و بشر بیگانه ای است در کل جهان. آن دسته که متکی بر استدلالات موثق هستند، نظیر شخصیت های پژوهشگر داستان هایش، روی سلامت روانی خودشان قمار می کنند. لاوکرفت برای خلق افسانهٔ کوتولهوی خودش، دست به خلق مذهب زد؛ مذهبی سِری با پیروانی خرافاتی؛ همراه با معابدی برای پرستش آن خدایان اهریمنی و همین طور کتابی خلق کرد به نام نکرونومیکون، یک گریموا قدیمی برای احضار اهریمن های کیهانی به جهان فعلی. اغلب آثار لاوکرفت، فوق العاده بدبینانه و تلخ است. سیاه نمایی، بسیار در آثارش به چشم می خورد و اغلب تئوری های عصر روشن گری، رمانتیسیسم و انسان شناسی مسیحی را به چالش می کشد. قهرمان های داستان هایش، معمولاً آدم هایی منطقی و ماتریالیست هستند؛ لیکن به تدریج در طی داستان با دیدن حوادث و پدیده های خوف ناک، به عقاید عرفانی و متافیزیکی روی می آورند. [ ۲]
با وجودِ آن که مخاطبانِ او در زمانِ زندگی ش محدود بودند، اما در طولِ سال ها، به عنوانِ یکی از تأثیرگذارترین نویسندگانِ سبکِ وحشت شناخته شد و اغلب او را با ادگار آلن پو مقایسه می کنند.
• کیمیاگر ( ۱۹۰۸ )
• گور ( ۱۹۱۷ )
• داجون ( ۱۹۱۷ )
• خاطرات دکتر ساموئل جانسون ( ۱۹۱۷ )
• ستارهٔ قطبی ( ۱۹۱۸ )
• معمای موردون گرانج ( ۱۹۱۸ )
• آن سوی دیوار خواب ( ۱۹۱۹ )
• خاطره ( ۱۹۱۹ )
• باگز پیر ( ۱۹۱۹ )
• تحول جوئان رومرو ( ۱۹۱۹ )
• کشتی سفید ( ۱۹۱۹ )
• عذابی که بر سارنات نازل شد ( ۱۹۱۹ )
• اظهارات رندالف کارتر ( ۱۹۱۹ )
• خیابان ( ۱۹۱۹ )
• ارمنگارد دوست داشتنی ( ۱۹۱۹ )
• پیرمرد هولناک ( ۱۹۲۰ )
• درخت ( ۱۹۲۰ )
• گربه های اولتار ( ۱۹۲۰ )
• معبد ( ۱۹۲۰ )
• حقایقی دربارهٔ مرحوم آرتور جرمین و خانواده اش ( ۱۹۲۰ )
• سلفایس ( ۱۹۲۰ )
• از دیگر سو ( ۱۹۲۰ )
• نیارلاتوتپ ( ۱۹۲۰ )
• تصویر توی خانه ( ۱۹۲۰ )
• زندگی و مرگ ( ۱۹۲۰ )
• پیش فراموشی ( ۱۹۲۰–۱۹۲۱ )
• شهر بی نام ( ۱۹۲۱ )
• ماجراجویی ایرانون ( ۱۹۲۱ )
• تالاب ماه ( ۱۹۲۱ )
• خارجی ( لاوکرفت ) ( ۱۹۲۱ )
• دیگر خدایان ( ۱۹۲۱ )
• باز - احیاء هربرت وست ( ۱۹۲۱–۱۹۲۲ )
• موسیقی اریچ زن ( ۱۹۲۱ )
• هیپنوس ( ۱۹۲۲ )
• آنچه از ماه برآید ( ۱۹۲۲ )
• عذتوث ( ۱۹۲۲ )
• تازی ( ۱۹۲۲ )
• ترس کمین کرده ( ۱۹۲۲ )
• موش ها میان دیوارها ( ۱۹۲۲ )
• نانامیدنی ( ۱۹۲۳ )
• جشن واره ( ۱۹۲۳ )
• خانهٔ متروک ( ۱۹۲۴ )
• وحشت در رد هوک ( ۱۹۲۵ )
• او ( ۱۹۲۵ )
• درون غار ( ۱۹۲۵ )
• هوای خنک ( ۱۹۲۶ )
• احضار کوتولهو ( ۱۹۲۶ )
• مدل پیک من ( ۱۹۲۶ )
• ماجرای رؤیایی کادوث ناشناخته ( ۱۹۲۶–۱۹۲۷ )
• کلید نقره ( ۱۹۲۶ )
• خانهٔ عجیب و بلند در مه ( ۱۹۲۶ )
• ماجرای چارلز دکستر وارد ( ۱۹۲۷ )
• رنگ خارج از مکان ( ۱۹۲۷ )
• اولاد ( ۱۹۲۷ )
• تاریخچهٔ نکرونومیکون ( ۱۹۲۷ )
• فرقهٔ خیلی قدیمی ( ۱۹۲۷ )
• وحشت دانویچ ( ۱۹۲۸ )
• ایبید ( ۱۹۲۸ )
• نجوایی در تاریکی ( ۱۹۳۰ )
• در کوهستان جنون ( ۱۹۳۱ )
• سایه ای بر فراز اینسماوث ( ۱۹۳۱ )
• رؤیایی در خانهٔ ساحره ( ۱۹۳۲ )
• روحانی شیطانی ( ۱۹۳۳ )
• موجودی بر آستانه ( ۱۹۳۳ )
• کتاب ( ۱۹۳۳ )
• سایه ای فراسوی زمان ( ۱۹۳۴–۱۹۳۵ )
• شکارچی تاریکی ( ۱۹۳۵ )
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفلاوکرفت پرچمدار ادبی سبکی بود که با نام وحشت کیهانی شناخته می شود. [ ۱]
او معتقد بود دنیا برای بشر قابل فهم نیست و بشر بیگانه ای است در کل جهان. آن دسته که متکی بر استدلالات موثق هستند، نظیر شخصیت های پژوهشگر داستان هایش، روی سلامت روانی خودشان قمار می کنند. لاوکرفت برای خلق افسانهٔ کوتولهوی خودش، دست به خلق مذهب زد؛ مذهبی سِری با پیروانی خرافاتی؛ همراه با معابدی برای پرستش آن خدایان اهریمنی و همین طور کتابی خلق کرد به نام نکرونومیکون، یک گریموا قدیمی برای احضار اهریمن های کیهانی به جهان فعلی. اغلب آثار لاوکرفت، فوق العاده بدبینانه و تلخ است. سیاه نمایی، بسیار در آثارش به چشم می خورد و اغلب تئوری های عصر روشن گری، رمانتیسیسم و انسان شناسی مسیحی را به چالش می کشد. قهرمان های داستان هایش، معمولاً آدم هایی منطقی و ماتریالیست هستند؛ لیکن به تدریج در طی داستان با دیدن حوادث و پدیده های خوف ناک، به عقاید عرفانی و متافیزیکی روی می آورند. [ ۲]
با وجودِ آن که مخاطبانِ او در زمانِ زندگی ش محدود بودند، اما در طولِ سال ها، به عنوانِ یکی از تأثیرگذارترین نویسندگانِ سبکِ وحشت شناخته شد و اغلب او را با ادگار آلن پو مقایسه می کنند.
• کیمیاگر ( ۱۹۰۸ )
• گور ( ۱۹۱۷ )
• داجون ( ۱۹۱۷ )
• خاطرات دکتر ساموئل جانسون ( ۱۹۱۷ )
• ستارهٔ قطبی ( ۱۹۱۸ )
• معمای موردون گرانج ( ۱۹۱۸ )
• آن سوی دیوار خواب ( ۱۹۱۹ )
• خاطره ( ۱۹۱۹ )
• باگز پیر ( ۱۹۱۹ )
• تحول جوئان رومرو ( ۱۹۱۹ )
• کشتی سفید ( ۱۹۱۹ )
• عذابی که بر سارنات نازل شد ( ۱۹۱۹ )
• اظهارات رندالف کارتر ( ۱۹۱۹ )
• خیابان ( ۱۹۱۹ )
• ارمنگارد دوست داشتنی ( ۱۹۱۹ )
• پیرمرد هولناک ( ۱۹۲۰ )
• درخت ( ۱۹۲۰ )
• گربه های اولتار ( ۱۹۲۰ )
• معبد ( ۱۹۲۰ )
• حقایقی دربارهٔ مرحوم آرتور جرمین و خانواده اش ( ۱۹۲۰ )
• سلفایس ( ۱۹۲۰ )
• از دیگر سو ( ۱۹۲۰ )
• نیارلاتوتپ ( ۱۹۲۰ )
• تصویر توی خانه ( ۱۹۲۰ )
• زندگی و مرگ ( ۱۹۲۰ )
• پیش فراموشی ( ۱۹۲۰–۱۹۲۱ )
• شهر بی نام ( ۱۹۲۱ )
• ماجراجویی ایرانون ( ۱۹۲۱ )
• تالاب ماه ( ۱۹۲۱ )
• خارجی ( لاوکرفت ) ( ۱۹۲۱ )
• دیگر خدایان ( ۱۹۲۱ )
• باز - احیاء هربرت وست ( ۱۹۲۱–۱۹۲۲ )
• موسیقی اریچ زن ( ۱۹۲۱ )
• هیپنوس ( ۱۹۲۲ )
• آنچه از ماه برآید ( ۱۹۲۲ )
• عذتوث ( ۱۹۲۲ )
• تازی ( ۱۹۲۲ )
• ترس کمین کرده ( ۱۹۲۲ )
• موش ها میان دیوارها ( ۱۹۲۲ )
• نانامیدنی ( ۱۹۲۳ )
• جشن واره ( ۱۹۲۳ )
• خانهٔ متروک ( ۱۹۲۴ )
• وحشت در رد هوک ( ۱۹۲۵ )
• او ( ۱۹۲۵ )
• درون غار ( ۱۹۲۵ )
• هوای خنک ( ۱۹۲۶ )
• احضار کوتولهو ( ۱۹۲۶ )
• مدل پیک من ( ۱۹۲۶ )
• ماجرای رؤیایی کادوث ناشناخته ( ۱۹۲۶–۱۹۲۷ )
• کلید نقره ( ۱۹۲۶ )
• خانهٔ عجیب و بلند در مه ( ۱۹۲۶ )
• ماجرای چارلز دکستر وارد ( ۱۹۲۷ )
• رنگ خارج از مکان ( ۱۹۲۷ )
• اولاد ( ۱۹۲۷ )
• تاریخچهٔ نکرونومیکون ( ۱۹۲۷ )
• فرقهٔ خیلی قدیمی ( ۱۹۲۷ )
• وحشت دانویچ ( ۱۹۲۸ )
• ایبید ( ۱۹۲۸ )
• نجوایی در تاریکی ( ۱۹۳۰ )
• در کوهستان جنون ( ۱۹۳۱ )
• سایه ای بر فراز اینسماوث ( ۱۹۳۱ )
• رؤیایی در خانهٔ ساحره ( ۱۹۳۲ )
• روحانی شیطانی ( ۱۹۳۳ )
• موجودی بر آستانه ( ۱۹۳۳ )
• کتاب ( ۱۹۳۳ )
• سایه ای فراسوی زمان ( ۱۹۳۴–۱۹۳۵ )
• شکارچی تاریکی ( ۱۹۳۵ )
wiki: اچ• پی• لاوکرفت