اچ ام اچ اس بریتانیک ( به انگلیسی: HMHS Britannic ) سومین و بزرگترین کشتی طبقه المپیک وایت استار لاین و خواهر کشتی های المپیک و تایتانیک بود که یک بیمارستان سیار برای زخمیان جنگ جهانی اول به شمار می رفت. در سال ۱۹۱۶ بریتانیک در نزدیکی یونان غرق شد.
در ابتدا بریتانیک شباهت بسیاری به تایتانیک داشت ولی زمانی که تایتانیک غرق شد، چندین بار طرح بریتانیک عوض شد. تغییر ورقه آهنی دو جانبه در موتور خانه، تبدیل ۶ لایه به ۱۵ لایه برای بستن راه آب در عرشه B کشتی و بعضی قسمت های دیگر، اضافه کردن قایق نجات و تغییرات آشکار خارجی دیگر در وسایل از جمله این تغییرات بود.
بریتانیک در ۲۶ فوریه ۱۹۱۴ و در کارخانه کشتی سازی هارلاند اند ولف به آب انداخته شد. در اوت ۱۹۱۴ قبل از اینکه بریتانیک سفرهایش را شروع کند جنگ جهانی اول شروع شد. کمپانی وایت استار لاین تصمیم گرفت کشتی آر ام اس المپیک را از سرویس کنار بکشد. سرانجام المپیک در ۳ نوامبر ۱۹۱۴ به همراه خواهرش بریتانیک به خدمت ادامه داد.
با شروع جنگ جهانی اول، بریتانیک به همراه چند کشتی دیگر به یک کشتی بیمارستانی تبدیل شد و رنگ بدنه کشتی، سفید و یک صلیب به رنگ قرمز در عرض آن و یک علامت سبز نیز در قسمت افقی آن زده شد. همچنین، نام کشتی به اچ ام اچ اس بریتانیک؛ کشتی بیمارستانی اعلیحضرت تغییر یافت. در آن زمان ناخدای بریتانیک کاپیتان چارلز آلفرد بارتلت بود.
قبل از تکمیل کشتی، بریتانیک پنج سفر موفق را برای حمل مجروحان و زخمیان جنگ جهانی اول انجام داد ولی در ششمین سفرش که در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۹۱۶ شروع شد از بین رفت. بریتانیک در ۱۵ نوامبر و در نصف شب از محدوده جبل الطارق عبور کرد و در صبح ۱۷ نوامبر به ناپلس ( ناپولی ) رسید و توقفی برای پر کردن زغال سنگ، برای پایان اولین مرحله از مأموریتش را کرد.
تغییر ناگهانی آب و هوا کشتی را در ناپل نگه داشت ولی در یکشنبه بریتانیک بدون هیچ مشکلی از تنگه مسینا عبور کرد. تا صبح، بریتانیک با سرعت تمام به کانال کی ( Kea Channel ) ، بین دماغه سونیون ( Sounion ) ، ( جنوبی ترین نقطه آتیکا، استانی که آتن را شامل می شود ) و جزیره کی ( Kea ) می رفت. [ ۲]
در ساعت ۸:۱۲ روز یکشنبه، ۲۱ نوامبر ۱۹۱۶ صدای بلند انفجاری شنیده شد و کشتی را لرزاند. علت این حادثه شلیک اژدر توسط زیر دریایی امپراطوری آلمان بود یا مین، هنوز معلوم نشد. گفته می شود این کشتی حامل مهمات بوده و انگلیس از این کشتی سوءاستفاده می کرده است. واکنش این حادثه در اتاق ناهارخوری بیشتر از همه جا بود. در این زمان کاپیتان بارتلت و افسر ارشد هوم در سکوی عرشه کشتی بودند و به حادثه پی بردند. اولین گزارش همه را ترساند. انفجار در محل سمت راست کشتی بود اما قدرت انفجار خسارت زیادی به دیواره های کشتی و مخزن جلو و پائین کشتی زد و آب به سرعت به موتورخانه و قسمت های دیگر کشتی وارد شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر ابتدا بریتانیک شباهت بسیاری به تایتانیک داشت ولی زمانی که تایتانیک غرق شد، چندین بار طرح بریتانیک عوض شد. تغییر ورقه آهنی دو جانبه در موتور خانه، تبدیل ۶ لایه به ۱۵ لایه برای بستن راه آب در عرشه B کشتی و بعضی قسمت های دیگر، اضافه کردن قایق نجات و تغییرات آشکار خارجی دیگر در وسایل از جمله این تغییرات بود.
بریتانیک در ۲۶ فوریه ۱۹۱۴ و در کارخانه کشتی سازی هارلاند اند ولف به آب انداخته شد. در اوت ۱۹۱۴ قبل از اینکه بریتانیک سفرهایش را شروع کند جنگ جهانی اول شروع شد. کمپانی وایت استار لاین تصمیم گرفت کشتی آر ام اس المپیک را از سرویس کنار بکشد. سرانجام المپیک در ۳ نوامبر ۱۹۱۴ به همراه خواهرش بریتانیک به خدمت ادامه داد.
با شروع جنگ جهانی اول، بریتانیک به همراه چند کشتی دیگر به یک کشتی بیمارستانی تبدیل شد و رنگ بدنه کشتی، سفید و یک صلیب به رنگ قرمز در عرض آن و یک علامت سبز نیز در قسمت افقی آن زده شد. همچنین، نام کشتی به اچ ام اچ اس بریتانیک؛ کشتی بیمارستانی اعلیحضرت تغییر یافت. در آن زمان ناخدای بریتانیک کاپیتان چارلز آلفرد بارتلت بود.
قبل از تکمیل کشتی، بریتانیک پنج سفر موفق را برای حمل مجروحان و زخمیان جنگ جهانی اول انجام داد ولی در ششمین سفرش که در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۹۱۶ شروع شد از بین رفت. بریتانیک در ۱۵ نوامبر و در نصف شب از محدوده جبل الطارق عبور کرد و در صبح ۱۷ نوامبر به ناپلس ( ناپولی ) رسید و توقفی برای پر کردن زغال سنگ، برای پایان اولین مرحله از مأموریتش را کرد.
تغییر ناگهانی آب و هوا کشتی را در ناپل نگه داشت ولی در یکشنبه بریتانیک بدون هیچ مشکلی از تنگه مسینا عبور کرد. تا صبح، بریتانیک با سرعت تمام به کانال کی ( Kea Channel ) ، بین دماغه سونیون ( Sounion ) ، ( جنوبی ترین نقطه آتیکا، استانی که آتن را شامل می شود ) و جزیره کی ( Kea ) می رفت. [ ۲]
در ساعت ۸:۱۲ روز یکشنبه، ۲۱ نوامبر ۱۹۱۶ صدای بلند انفجاری شنیده شد و کشتی را لرزاند. علت این حادثه شلیک اژدر توسط زیر دریایی امپراطوری آلمان بود یا مین، هنوز معلوم نشد. گفته می شود این کشتی حامل مهمات بوده و انگلیس از این کشتی سوءاستفاده می کرده است. واکنش این حادثه در اتاق ناهارخوری بیشتر از همه جا بود. در این زمان کاپیتان بارتلت و افسر ارشد هوم در سکوی عرشه کشتی بودند و به حادثه پی بردند. اولین گزارش همه را ترساند. انفجار در محل سمت راست کشتی بود اما قدرت انفجار خسارت زیادی به دیواره های کشتی و مخزن جلو و پائین کشتی زد و آب به سرعت به موتورخانه و قسمت های دیگر کشتی وارد شد.
wiki: اچ ام اچ اس بریتانیک