اوپن جی ال ( به انگلیسی: OpenGL ) یک رابط برنامه نویسی نرم افزار چندزبانه و چندسکویی برای برای ارائه گرافیک برداری دو بعدی و سه بعدی است. این رابط برنامه نویسی معمولاً برای تعامل با پردازشگر گرافیکی و به دست آوردن پردازش شتاب یافته ی سخت افزاری است. [ ۲]
اپن جی ال مخفف Open Graphic Library ( کتابخانهٔ گرافیکی باز ) است ولی اپن جی ال خود به هیچ وجه یک کتابخانهٔ نرم افزاری نیست و نرم افزار متن باز نیز به حساب نمی آید ( چون حاوی هیچ کدی نیست ) ؛ اوپن جی ال، تنها استانداردی باز برای توصیف یک رابط گرافیکی است که توسط شرکت های متعددی توسعه داده شده و می تواند توسط درایورهای گرافیک، سیستم عامل ها و نرم افزارهای مختلف پیاده سازی شود. [ ۳]
اوپن جی ال توسط شرکت سیلیکون گرافیکس از سال ۱۹۹۱ توسعه یافت و در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و به صورت گسترده در زمینه های طراحی به کمک رایانه، واقعیت مجازی، مصورسازی، بصری سازی اطلاعات، شبیه سازهای پرواز و بازی های ویدئویی به کار گرفته شد. اوپن جی ال توسط کنسرسیوم ناسودبر فناوری گروه کرونوس مدیریت می شود. [ ۲]
گروه کرونوس آخرین نسخه ی اوپن جی ال را در سال ۲۰۱۷ به مناسبت ۲۵ سالگی اوپن جی ال منتشر کرد[ ۴] و در حال حاضر ولکان به عنوان نسل جدید اوپن جی ال در حال توسعه میباشد.
اوپن جی ال یک رابط برنامه نویسی نرم افزار انتزاعی را برای گرافیک دوبعدی و سه بعدی توصیف می کند. اگرچه که ممکن است این رابط به صورت کاملاً نرم افزاری پیاده سازی شود، ولی اوپن جی ال طراحی شده تا تقریباً کامل و یا کاملاً به شیوه ی سخت افزاری پیاده سازی شود. [ ۲]
این رابط برنامه نویسی به عنوان مجموعه ای از تابع ها که ممکن است توسط برنامه ی سرویس گیرنده صدا زده شوند، درکنار شماری ثابت عددی ( برای نمونه ثابت GL_TEXTURE_2D که متناظر با عدد ده دهی ۳۵۵۳ است ) تعریف می شود. اگرچه تعریف توابع شبیه زبان برنامه نویسی سی به نظر می رسند ولی مستقل از زبان هستند. [ ۲]
افزون بر مستقل بودن از زبان ، اوپن جی ال مستقل از سکو است. اوپن جی ال هیچ چیزی دربارهٔ گرفتن و مدیریت یک محیط اوپن جی ال نمی گوید و آن را به عنوان جزئیات سیستم پنجره بندی رها می کند. به همین دلیل، اوپن جی ال به طور خالص به پردازش تصویری توجه می کند و هیچ رابطی را دربارهٔ ورودی، صدا و پنجره فراهم نمی کند. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاپن جی ال مخفف Open Graphic Library ( کتابخانهٔ گرافیکی باز ) است ولی اپن جی ال خود به هیچ وجه یک کتابخانهٔ نرم افزاری نیست و نرم افزار متن باز نیز به حساب نمی آید ( چون حاوی هیچ کدی نیست ) ؛ اوپن جی ال، تنها استانداردی باز برای توصیف یک رابط گرافیکی است که توسط شرکت های متعددی توسعه داده شده و می تواند توسط درایورهای گرافیک، سیستم عامل ها و نرم افزارهای مختلف پیاده سازی شود. [ ۳]
اوپن جی ال توسط شرکت سیلیکون گرافیکس از سال ۱۹۹۱ توسعه یافت و در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و به صورت گسترده در زمینه های طراحی به کمک رایانه، واقعیت مجازی، مصورسازی، بصری سازی اطلاعات، شبیه سازهای پرواز و بازی های ویدئویی به کار گرفته شد. اوپن جی ال توسط کنسرسیوم ناسودبر فناوری گروه کرونوس مدیریت می شود. [ ۲]
گروه کرونوس آخرین نسخه ی اوپن جی ال را در سال ۲۰۱۷ به مناسبت ۲۵ سالگی اوپن جی ال منتشر کرد[ ۴] و در حال حاضر ولکان به عنوان نسل جدید اوپن جی ال در حال توسعه میباشد.
اوپن جی ال یک رابط برنامه نویسی نرم افزار انتزاعی را برای گرافیک دوبعدی و سه بعدی توصیف می کند. اگرچه که ممکن است این رابط به صورت کاملاً نرم افزاری پیاده سازی شود، ولی اوپن جی ال طراحی شده تا تقریباً کامل و یا کاملاً به شیوه ی سخت افزاری پیاده سازی شود. [ ۲]
این رابط برنامه نویسی به عنوان مجموعه ای از تابع ها که ممکن است توسط برنامه ی سرویس گیرنده صدا زده شوند، درکنار شماری ثابت عددی ( برای نمونه ثابت GL_TEXTURE_2D که متناظر با عدد ده دهی ۳۵۵۳ است ) تعریف می شود. اگرچه تعریف توابع شبیه زبان برنامه نویسی سی به نظر می رسند ولی مستقل از زبان هستند. [ ۲]
افزون بر مستقل بودن از زبان ، اوپن جی ال مستقل از سکو است. اوپن جی ال هیچ چیزی دربارهٔ گرفتن و مدیریت یک محیط اوپن جی ال نمی گوید و آن را به عنوان جزئیات سیستم پنجره بندی رها می کند. به همین دلیل، اوپن جی ال به طور خالص به پردازش تصویری توجه می کند و هیچ رابطی را دربارهٔ ورودی، صدا و پنجره فراهم نمی کند. [ ۲]
wiki: اوپن جی ال