این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف
پیشنهاد کاربران
اُبُن یا بُن ( به ژاپنی: お盆 ) از جشن های بودایی - شرقی در یادبود نیاکان درگذشته است. اُبُن در ژاپن تعطیل رسمی نیست اما اکثر شرکت ها و دفاتر دولتی این روز را تعطیل می کنند. در تقویم فعلی زمان اُبُن تقریباً در نیمهٔ ماه اوت ( ۱۵–۱۳ ) هشتمین ماه سال است اما در قدیم در نیمهٔ هفتمین ماه سال بوده است. بعضی معتقدند که با برپایی مراسم و خیرات کردن در روزهای اُبُن روح مردگان شاد می شود. امروزه مراسم اُبُن اغلب به روش آیین بودایی برگزار می شود. کلمهٔ اُبُن کوتاه شده کلمهٔ بودایی «ئورابونه» یا همان اورابانا در زبان سانسکریت است و به معنی کسی را از شکنجه و عذاب جهنم نجات دادن است. بعضی معتقدند که بودا مادر یکی از شاگردانش را که در جهنم انداخته شده بود نجات داده است و مراسم ابن امروزی از این ماجرا منشأ گرفته است. مدت ابن به تقویم و مکان بستگی دارد یعنی زمان برگزاری در استانهای مختلف ژاپن متفاوت است. ... [مشاهده متن کامل]
در دوران فرمانروایی امپراتریس کوگیوکو ( امپراتریس سایمی ) ( زاده ۵۹۴ یا ۵۹۵، درگذشته ۶۶۱ میلادی ) برای نخستین بار جشن اموات یا اُبُن برگزار شد. گفته می شود این جشنواره از یک کتاب بودایی چینی که در ژاپنی «اورابُن سوترا» ( به سانسکریت اولامبانا ) خوانده می شود، اتخاذ شده است. به رغم ادعای اینکه این کتاب ترجمهٔ یک اثر بودایی از سرزمین هند است، صاحب نظران هیچ مدرک و نشانه ای دال بر وجود کتاب اصلی به زبان سانسکریت پیدا نکرده اند. احتمال دارد که این کتاب ریشهٔ چینی داشته باشد. چین جایی است که تعظیم و تکریم ارواح نیاکان قرن ها بود که به صورت یک سنت جا افتادهٔ دینی وجود داشت. در هر صورت این سنت در ژاپن نیز ریشه دواند و گل کرد. ریشه های این سنت حداقل به قرن هفتم بر می گردد. معمولاً ژاپنی ها در روز سیزدهم اوت خود را آماده استقبال از روح مردگان خود می کنند. بعضی از مردم معتقدند که روح مردگان در این روز به این دنیا بر می گردند و به خانهٔ وابستگان سر می زنند. ارواحی که به این دنیا آمده اند، در شانزدهم اوت باز به دنیای دیگر بازمی گردند و به همین جهت بعضی از مردم در این روز خود را آماده به راه انداختن ارواح می کنند. در سال های اخیر به علت تغییر وضع زندگی و مشغله های زیاد مردم، بیشتر افراد نمی توانند مراسم ابن را اجرا کنند و فقط به قبر رفتگان خود می روند و برای شادی آن ها دعا می خوانند. بعضی از مردم به آمدن ارواح در روز سیزدهم اوت اعتقاد دارند، ابتدا بوتسودان ( محراب بودایی ) را تمیز می کنند بعد برای شادی ارواح و استقبال از آن ها در جلوی بوتسودان میز کوچکی قرار می دهند و روی آن میوه، آب، سبزی تازه فصل و غیره گذاشته و در کنار آن مجسمهٔ گاو و اسبی را که با بادمجان و خیار درست کرده اند قرار می دهند. بعضی معتقدند که برای استقبال از ارواح، گاو و اسب ضروری است چون ارواح از این دو به عنوان قایق استفاده می کنند و به این دنیا بر می گردند. بعضی معتقدند که هر روحی به منزلی بر می گردد که در زمان زندگی اش در آنجا ساکن بوده است و حال بازماندگانش در آنجا زندگی می کنند. به همین خاطر در قدیم در جلو ورودی خانه، آتش استقبال از ارواح را روشن می کردند. امروزه رسم برافروختن آتش در ورودی منازل در بیشتر نقاط ژاپن به ویژه در شهرهای بزرگ منسوخ شده است. در بعضی از استان ها در ورودی خانه به جای آتش شمع قرار می دهند و در کنار آن اسبی که از خیار درست شده و گاوی که از بادنجان درست شده می گذارند. در روز سیزدهم چون ارواح می آیند سر اسب و گاو را به سمت داخل منزل قرار می دهند و در روز شانزدهم چون ارواح بر می گردند سر اسب و گاو را به سمت بیرون منزل قرار می دهند. در ایام ابن چون بعضی از افراد به زادگاهشان برمی گردند وسایل نقلیه عمومی مانند قطار و هواپیما شلوغ می شود.