انگیزاننده های دولتی برای خودروهای برقی به تسهیلات مالی و غیر مالی ای گفته می شود که دولت های ملی و محلی در سرتاسر جهان برای تشویق مردم به بهره گیری از خودروهای برقی به جای بهره گیری از خودروهای سوخت فسیلی، به کار می گیرند. معمولاً میزان تسهیلات ارائه شده بستگی به نوع باتری و گنجایش آن، طول مسافت قابل پیمایش با یک بار شارژ و اینکه آیا خودرو کاملاً یا نیمه برقی است، دارد.
... [مشاهده متن کامل]
تاکنون اقدام خاصی جهت تولید انبوه یا فراگیر شدن استفاده از خودروی برقی در ایران صورت نگرفته است. در دی ۱۳۹۳، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که سازمان متبوعش در نظر دارد که انگیزاننده هایی برای استفاده کنندگان خودروهای برقی در نظر بگیرد. در ابتدای سال ۱۳۹۳ نیز، دولت تعرفه سود بازرگانی گمرکی واردات خودرو برقی به کشور را حذف کرده بود.
دولت چین در سال ۲۰۰۹ طرحی را برای تبدیل این کشور به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خودروهای تمام - برقی و دونیرو شارژی تا سال ۲۰۱۲ شروع کرد. هدف این کشور از اجرای این طرح تبدیل کشور به غول صنعتی جهان و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات و کاهش آلودگی شهری و وابستگی به نفت بود. البته تحقیقی نشان داد که با اینکه جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای مشابه احتراقی، آلودگی هوای محلی را کاهش خواهد داد اما میزان کاهش گازهای گلخانه ای فقط به میزان ۱۹٪ خواهد بود، چرا که ۷۵٪ الکتریسته تولیدی در نیروگاه های این کشور از سوزاندن زغال سنگ می باشد.
در فوریه ۲۰۱۸ برای تشویق بیشتر خرید خودروهای تمام - برقی، کشور چین میزان کمک هزینه دولتی خرید را برای خودروهایی که توان طی مسافت بیشتری دارند را افزایش داد. کمک هزینه دولتی برای خودروهایی که توان طی مسافتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر دارند از ۴۴۰۰۰ یوان به ۵۰۰۰۰ یوان افزایش یافت در حالیکه خودروهای با برد زیر ۱۵۰ کیلومتر از لیست خودروهایی که شامل کمک هزینه خرید می شدند حذف گردید.
ژاپن پس از آمریکا بیشترین تعداد خودروی برقی را داراست. از سال ۲۰۰۹ تا سپتامبر ۲۰۱۴ تعداد ۹۵هزار خودروی برقی در این کشور به فروش رفته است. اولین برنامه تشویقی دولت ژاپن در زمینه حمایت از خودروی برقی در سال ۱۹۹۶ شروع شد و در سال ۱۹۹۸ با برنامه مقدماتی خودروهای با انرژی پاک ادغام شد. در این برنامه یارانه و تخفیف مالیاتی جهت خرید برق، گاز طبیعی، متانول و وسائل نقلیه برقی در نظر گرفته شده بود. در این پروژه یارانه خرید تا ۵۰٪ هزینه های اضافه خرید خودروی برقی نسبت به خودروی معمولی پیش بینی شده بود. این برنامه تا سال ۲۰۰۳ ادامه پیدا کرد. در ادامه سیاست های تشویقی، دولت ژاپن در برنامه ای که تا سال ۲۰۱۴ میلادی تمدید شد یارانه ای حدود ۸۵۰۰ دلار به خریداران خودروی برقی پرداخت می کرد.
... [مشاهده متن کامل]
تاکنون اقدام خاصی جهت تولید انبوه یا فراگیر شدن استفاده از خودروی برقی در ایران صورت نگرفته است. در دی ۱۳۹۳، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که سازمان متبوعش در نظر دارد که انگیزاننده هایی برای استفاده کنندگان خودروهای برقی در نظر بگیرد. در ابتدای سال ۱۳۹۳ نیز، دولت تعرفه سود بازرگانی گمرکی واردات خودرو برقی به کشور را حذف کرده بود.
دولت چین در سال ۲۰۰۹ طرحی را برای تبدیل این کشور به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خودروهای تمام - برقی و دونیرو شارژی تا سال ۲۰۱۲ شروع کرد. هدف این کشور از اجرای این طرح تبدیل کشور به غول صنعتی جهان و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات و کاهش آلودگی شهری و وابستگی به نفت بود. البته تحقیقی نشان داد که با اینکه جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای مشابه احتراقی، آلودگی هوای محلی را کاهش خواهد داد اما میزان کاهش گازهای گلخانه ای فقط به میزان ۱۹٪ خواهد بود، چرا که ۷۵٪ الکتریسته تولیدی در نیروگاه های این کشور از سوزاندن زغال سنگ می باشد.
در فوریه ۲۰۱۸ برای تشویق بیشتر خرید خودروهای تمام - برقی، کشور چین میزان کمک هزینه دولتی خرید را برای خودروهایی که توان طی مسافت بیشتری دارند را افزایش داد. کمک هزینه دولتی برای خودروهایی که توان طی مسافتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر دارند از ۴۴۰۰۰ یوان به ۵۰۰۰۰ یوان افزایش یافت در حالیکه خودروهای با برد زیر ۱۵۰ کیلومتر از لیست خودروهایی که شامل کمک هزینه خرید می شدند حذف گردید.
ژاپن پس از آمریکا بیشترین تعداد خودروی برقی را داراست. از سال ۲۰۰۹ تا سپتامبر ۲۰۱۴ تعداد ۹۵هزار خودروی برقی در این کشور به فروش رفته است. اولین برنامه تشویقی دولت ژاپن در زمینه حمایت از خودروی برقی در سال ۱۹۹۶ شروع شد و در سال ۱۹۹۸ با برنامه مقدماتی خودروهای با انرژی پاک ادغام شد. در این برنامه یارانه و تخفیف مالیاتی جهت خرید برق، گاز طبیعی، متانول و وسائل نقلیه برقی در نظر گرفته شده بود. در این پروژه یارانه خرید تا ۵۰٪ هزینه های اضافه خرید خودروی برقی نسبت به خودروی معمولی پیش بینی شده بود. این برنامه تا سال ۲۰۰۳ ادامه پیدا کرد. در ادامه سیاست های تشویقی، دولت ژاپن در برنامه ای که تا سال ۲۰۱۴ میلادی تمدید شد یارانه ای حدود ۸۵۰۰ دلار به خریداران خودروی برقی پرداخت می کرد.