انکیزیسیون
/~ankizisiyon/
لغت نامه دهخدا
فرهنگ عمید
دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:تفتیش عقاید
wikijoo: انکیزیسیون
پیشنهاد کاربران
( اعتمادآنلاین| مینا جزایری ) :
انکیزیسیون یا تفتیش عقاید ( Inquisition ) از ریشه لاتین Inquisitio به مفهوم �جست وجو�، �کاوش� و �استنطاق� گرفته شده است. انکیزیسیون به اعمالی گفته می شود که با آن یک موضع صاحب قدرت، مردم را به دلیل باورهایی که دارند بازخواست می کندمشهورترین نمونه آن، تفتیش عقاید در اروپای مسیحی دوران قرون وسطی است. انکیزیسیون در قرون وسطی برای مخالفان آرای کلیسایی ( کلیسای کاتولیک ) با مجازات سهمگین همراه بود. در قرون وسطی سازمان ها و تشکیلات وسیع ( علنی و مخفی ) به منظور تفتیش عقاید در اروپا به وجود آمدند. این سازمان ها و تشکیلات ( کلیسای کاتولیک رم ) زیر نظر پاپ و اسقف ها در راستای جلوگیری از نضج، نشو و نمای هر فکر و اندیشه تازه و جدیدی تاسیس شدند. از نظر کلیسا جلوگیری از نشر فکر و کتاب مغایر با اخلاق و ایمان منبعث از دیانت مسیح، وظیفه آنها بود. از معروف ترین قربانیان تفتیش عقاید در دوران قرون وسطی می توان از گالیله نام برد. البته گالیله به علت بازگشت از عقیده اش مبنی بر ثابت نبودن زمین و گردش آن به دور خورشید اعدام نشد. دیگر قربانی معروف تفتیش عقاید که اعدام شد جوردانو برونو بود. برونو آثار بزرگانی چون دموکریتوس، لوکرتیوس و کوپرنیک را خوانده بود و افکارش ضد ارسطویی بود. این در حالی بود که علوم کلیسا در آن دوران بر پایه فلسفه ارسطو و حمایت از آن بنا نهاده شده بود. زوال دستگاه تفتیش عقاید در اروپا به صورت ناگهانی رخ نداد و حدود یک قرن به طول انجامید. در پی پیروزی انقلاب فرانسه در سال 1789، دستگاه های تفتیش عقاید به تدریج مورد حمله مردم قرار گرفتند و یکی پس از دیگری نابود شدند.
... [مشاهده متن کامل]
( دانشگاه مازندران ) یک دوره ی کوتاه �تفتیش عقاید� معروف به �عصر محنت� شامل حکومت �مأمون عباسی� و دو خلیفه ی پس از وی در �تاریخ اسلام� وجود دارد که تا کنون تحقیق مستقل، جامع و تاریخی صرف درباره ی آن صورت انجام نیافته و آن عبارت از 14 سال سلطه ی سیاسی تفکر معتزلی بر جهان اسلام، از طریق اجبار و فشار و شکنجه بود. این پژوهش تاریخی، ضمن بررسی، کشف و تحلیل زوایای پنهان آن پدیده ی کمتر شناخته شده در تاریخ اسلام، برای نخستین بار به قیاس این عصر مخوف با دوران سرکوب دستگاه انکیزیسیون اروپای قرون وسطی، در تمام ابعاد آن می پردازد. مقصود محوری این تحقیق، جست و جوی میزان صحت علمی انتساب عناوین "تفتیش عقاید" و "انکیزیسیون" به "عصر محنت" و نیز یافتن پاسخ این پرسش است که وجوه تشابه دو نسخه ی تفتیش عقاید مسیحی و اسلامی، به حد کافی معنادار و قانونمند هست که بتوان از تکرار تاریخ با فاصله ی پنج قرن سخن گفت؟ پیش از این برخی محققان تاریخ علم کلام به طور پراکنده از عصر محنت با برچسب تفتیش عقاید یاد کرده بودند لذا در مطلع این مطالعه، پیش فرض غالب، در مورد پرسش نخست، تأیید درستی انتساب فوق بود. نتایج این تحقیق، نشان می دهد که رفتارهای افراطی ناشی از گرایش کلامی اعتزال، به راستی مصداق تفتیش عقاید سازمان یافته بوده و انتساب آن به انکیزاسیون قرون وسطی قابل اثبات و استناد است. به دلیل خلاء اطلاعات و قلت منابع، ارائه ی فرضیه درپاسخ به پرسش دوم، کار آسانی نبود و البته به نظر نمی آمد که وجوه تشابه زیادی به دست آید اما بر خلاف انتظار، در این بخش نیز تطبیق مؤلفه های دستگاه تفتیش عقاید قرون وسطی و عصر محنت، شباهت های عمیق و معناداری به دست می دهد. گاهی رفتارها چنان شبیه است که گویا از هماهنگی و همزمانی بر خوردارند. در حالی که قرن ها با هم فاصله دارند. در بررسی این دو نحله ی کلامی و فقهی، فرضیه ای دیگر نیز به مرز قانون علمی نزدیک شد. گویا انواع نهادهای متفاوت و ناهمگون فکری و دینی، در یک چیز مشترک هستند و آن احساس نیاز کاذب به کسب قدرت جهت حفظ و تقویت خود حتی به قیمت آغشتگی به سیاست و لوازم غیراخلاقی آن است که در نهایت آن ها را از فلسفه ی وجودی خود فاصله می دهد بلکه هزینه های گزافی را هم بر آنان تحمیل می کند. این مطالعه با روش تحلیلی ـ تطبیقی و با تکیه بر معدود منابع کتابخانه ای انجام یافته است.
انکیزیسیون یا تفتیش عقاید ( Inquisition ) از ریشه لاتین Inquisitio به مفهوم �جست وجو�، �کاوش� و �استنطاق� گرفته شده است. انکیزیسیون به اعمالی گفته می شود که با آن یک موضع صاحب قدرت، مردم را به دلیل باورهایی که دارند بازخواست می کندمشهورترین نمونه آن، تفتیش عقاید در اروپای مسیحی دوران قرون وسطی است. انکیزیسیون در قرون وسطی برای مخالفان آرای کلیسایی ( کلیسای کاتولیک ) با مجازات سهمگین همراه بود. در قرون وسطی سازمان ها و تشکیلات وسیع ( علنی و مخفی ) به منظور تفتیش عقاید در اروپا به وجود آمدند. این سازمان ها و تشکیلات ( کلیسای کاتولیک رم ) زیر نظر پاپ و اسقف ها در راستای جلوگیری از نضج، نشو و نمای هر فکر و اندیشه تازه و جدیدی تاسیس شدند. از نظر کلیسا جلوگیری از نشر فکر و کتاب مغایر با اخلاق و ایمان منبعث از دیانت مسیح، وظیفه آنها بود. از معروف ترین قربانیان تفتیش عقاید در دوران قرون وسطی می توان از گالیله نام برد. البته گالیله به علت بازگشت از عقیده اش مبنی بر ثابت نبودن زمین و گردش آن به دور خورشید اعدام نشد. دیگر قربانی معروف تفتیش عقاید که اعدام شد جوردانو برونو بود. برونو آثار بزرگانی چون دموکریتوس، لوکرتیوس و کوپرنیک را خوانده بود و افکارش ضد ارسطویی بود. این در حالی بود که علوم کلیسا در آن دوران بر پایه فلسفه ارسطو و حمایت از آن بنا نهاده شده بود. زوال دستگاه تفتیش عقاید در اروپا به صورت ناگهانی رخ نداد و حدود یک قرن به طول انجامید. در پی پیروزی انقلاب فرانسه در سال 1789، دستگاه های تفتیش عقاید به تدریج مورد حمله مردم قرار گرفتند و یکی پس از دیگری نابود شدند.
... [مشاهده متن کامل]
( دانشگاه مازندران ) یک دوره ی کوتاه �تفتیش عقاید� معروف به �عصر محنت� شامل حکومت �مأمون عباسی� و دو خلیفه ی پس از وی در �تاریخ اسلام� وجود دارد که تا کنون تحقیق مستقل، جامع و تاریخی صرف درباره ی آن صورت انجام نیافته و آن عبارت از 14 سال سلطه ی سیاسی تفکر معتزلی بر جهان اسلام، از طریق اجبار و فشار و شکنجه بود. این پژوهش تاریخی، ضمن بررسی، کشف و تحلیل زوایای پنهان آن پدیده ی کمتر شناخته شده در تاریخ اسلام، برای نخستین بار به قیاس این عصر مخوف با دوران سرکوب دستگاه انکیزیسیون اروپای قرون وسطی، در تمام ابعاد آن می پردازد. مقصود محوری این تحقیق، جست و جوی میزان صحت علمی انتساب عناوین "تفتیش عقاید" و "انکیزیسیون" به "عصر محنت" و نیز یافتن پاسخ این پرسش است که وجوه تشابه دو نسخه ی تفتیش عقاید مسیحی و اسلامی، به حد کافی معنادار و قانونمند هست که بتوان از تکرار تاریخ با فاصله ی پنج قرن سخن گفت؟ پیش از این برخی محققان تاریخ علم کلام به طور پراکنده از عصر محنت با برچسب تفتیش عقاید یاد کرده بودند لذا در مطلع این مطالعه، پیش فرض غالب، در مورد پرسش نخست، تأیید درستی انتساب فوق بود. نتایج این تحقیق، نشان می دهد که رفتارهای افراطی ناشی از گرایش کلامی اعتزال، به راستی مصداق تفتیش عقاید سازمان یافته بوده و انتساب آن به انکیزاسیون قرون وسطی قابل اثبات و استناد است. به دلیل خلاء اطلاعات و قلت منابع، ارائه ی فرضیه درپاسخ به پرسش دوم، کار آسانی نبود و البته به نظر نمی آمد که وجوه تشابه زیادی به دست آید اما بر خلاف انتظار، در این بخش نیز تطبیق مؤلفه های دستگاه تفتیش عقاید قرون وسطی و عصر محنت، شباهت های عمیق و معناداری به دست می دهد. گاهی رفتارها چنان شبیه است که گویا از هماهنگی و همزمانی بر خوردارند. در حالی که قرن ها با هم فاصله دارند. در بررسی این دو نحله ی کلامی و فقهی، فرضیه ای دیگر نیز به مرز قانون علمی نزدیک شد. گویا انواع نهادهای متفاوت و ناهمگون فکری و دینی، در یک چیز مشترک هستند و آن احساس نیاز کاذب به کسب قدرت جهت حفظ و تقویت خود حتی به قیمت آغشتگی به سیاست و لوازم غیراخلاقی آن است که در نهایت آن ها را از فلسفه ی وجودی خود فاصله می دهد بلکه هزینه های گزافی را هم بر آنان تحمیل می کند. این مطالعه با روش تحلیلی ـ تطبیقی و با تکیه بر معدود منابع کتابخانه ای انجام یافته است.
میشل فوکو در کتاب معروف خود به نام "مراقبت و تنبیه" و فصل دوم یعنی " نمایش تعذیب ها"، به نحوه ی کار این دادگاه ها مفصلا پرداخته است. این دادگاه ها بوسیله قاضی هایی اداره می شدند که به وسیله پاپ برگزیده
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
شده بودند و به دو روش کار میکردند. روش ها همزمان بودند، یا از شما قبل از شروع محاکمه از متهم سوگند می گرفتند، که در صورت دروغ بودن ادعای مدعی، متهم محکوم به سوگند دروغ می شد و باید اعدام می شد. یا بوسیله شکنجه اعتراف می گرفتند آن هم برای بیرون کشیدن حقیقت از جسم بود، به این عصر عصر گوتیک گفته می شود. یعنی حتی در انگلستان نیز تا چند ساعت قبل از اجرای حکم، به متهم تنها جهت تائید حکم و بازپرسی، رجوع می شد. به عبارتی دیگر روند دادرسی چنان مخفیانه بود که متهم تا لحظه ی آخر از حکم خود باخبر نبود. هوگو نیز در رمان گوژ پشت نتردام به این دوران سیاه قرون وسطی پرداخته است.