آنچارتد: اقبال دریک ( به انگلیسی: Uncharted: Drake's Fortune ) یک بازی ویدئویی به سبک اکشن ماجراجویی، سکوبازی و اولین شماره از مجموعه بازی های آنچارتد است که توسط استودیوی ناتی داگ ساخته شده و به وسیلهٔ سونی کامپیوتر انترتینمنت به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر گردیده است. سبک بازی تلفیقی از سبک های تیراندازی سوم شخص، اکشن ماجراجویی و سکوبازی است. دنباله ای برای این بازی با عنوان آنچارتد ۲: درمیان دزدان در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
... [مشاهده متن کامل]
داستان بازی در مورد سفر نیتن دریک، از نوادگان سیاح و دزد دریایی مشهور، فرانسیس دریک است که برای پیدا کردن گنج ال دورادو راهی جنگل های آمازون و سپس جزیره ناشناخته ای در آمریکای جنوبی می شود. در این راه، دوستان قدیمی نیتن، ویکتور سالیوان و النا فیشر او را همراهی می کنند.
روند بازی ترکیبی از سکوبازی بر فراز صخره ها و بناهای قدیمی و همچنین مبارزه های تن به تن و مسلحانه با دشمنان با دیدی سوم شخص است. همچنین در چند نقطه، بازیکن با معماهای خوب و چالش برانگیزی روبرو می شود. روندبازی خطی است و بازیکن قادر نیست که راه دلخواه اش را انتخاب و از آن مسیر بازی را ادامه دهد، بلکه باید راهی را که سازندگان و طراحان بازی طراحی کرده اند را طی کنند.
در طول بازی، بازیکن می تواند گنج هایی را که در گوشه و کنار مراحل پنهان شده اند پیدا کند و از بازی جایزه بگیرد. همچنین مانند بسیاری از بازی های اکشن، سیستم چندضرب ها در این بازی هم وجود دارد و بازیکن می تواند با فشار پشت سر هم و به ترتیب دو کلید و به اجرای این چندضرب ها بپردازد.
در طول بازی تنها شخصیت قابل بازی، ناتان دریک است. در ۹۰ درصد مواقع ناتان پیاده است، اما در مکان هایی از بازی باید سوار وسایل نقلیه شوید. ناتان اولین بار سوار بر یک خودروی جیپ نارنجی رنگ می شود و در حالی که النا رانندگی می کند، بازیکن باید از پشت به سمت دشمنانی که با خودروهایشان به تعقیب آن ها می پردازند، شلیک کند. علاوه بر این، در جایی دیگر از بازی به همراه النا سوار جت اسکی می شود و باید این وسیله را کنترل و به طور همزمان در مواقع لزوم به سوی دشمنان شلیک کند.
بازی کننده می تواند پشت دیوارها و برخی از موانع و سطوح سنگرگیری کند و در مواقع لزوم از پشت آن ها به سوی دشمنان تیراندازی کند. بسیاری از منتقدین به این نکته مثبت بازی اشاره چندانی نکرده اند، چرا که این سیستم در بازی های قدیمی تر مانند چرخ دنده های جنگ و کیل سوئیچ هم استفاده شده و استفاده از این سیستم در این بازی عنصر جدیدی نیست. سنگرهای محکم و قوی بازی به هیچ وجه قابلیت تخریب پذیری ندارند، اما سنگرهای ضعیف تر مانند جعبه های چوبی، پس از شلیک شدن چندین تیر با سلاح های سنگین، کم کم از بین می روند.
... [مشاهده متن کامل]
داستان بازی در مورد سفر نیتن دریک، از نوادگان سیاح و دزد دریایی مشهور، فرانسیس دریک است که برای پیدا کردن گنج ال دورادو راهی جنگل های آمازون و سپس جزیره ناشناخته ای در آمریکای جنوبی می شود. در این راه، دوستان قدیمی نیتن، ویکتور سالیوان و النا فیشر او را همراهی می کنند.
روند بازی ترکیبی از سکوبازی بر فراز صخره ها و بناهای قدیمی و همچنین مبارزه های تن به تن و مسلحانه با دشمنان با دیدی سوم شخص است. همچنین در چند نقطه، بازیکن با معماهای خوب و چالش برانگیزی روبرو می شود. روندبازی خطی است و بازیکن قادر نیست که راه دلخواه اش را انتخاب و از آن مسیر بازی را ادامه دهد، بلکه باید راهی را که سازندگان و طراحان بازی طراحی کرده اند را طی کنند.
در طول بازی، بازیکن می تواند گنج هایی را که در گوشه و کنار مراحل پنهان شده اند پیدا کند و از بازی جایزه بگیرد. همچنین مانند بسیاری از بازی های اکشن، سیستم چندضرب ها در این بازی هم وجود دارد و بازیکن می تواند با فشار پشت سر هم و به ترتیب دو کلید و به اجرای این چندضرب ها بپردازد.
در طول بازی تنها شخصیت قابل بازی، ناتان دریک است. در ۹۰ درصد مواقع ناتان پیاده است، اما در مکان هایی از بازی باید سوار وسایل نقلیه شوید. ناتان اولین بار سوار بر یک خودروی جیپ نارنجی رنگ می شود و در حالی که النا رانندگی می کند، بازیکن باید از پشت به سمت دشمنانی که با خودروهایشان به تعقیب آن ها می پردازند، شلیک کند. علاوه بر این، در جایی دیگر از بازی به همراه النا سوار جت اسکی می شود و باید این وسیله را کنترل و به طور همزمان در مواقع لزوم به سوی دشمنان شلیک کند.
بازی کننده می تواند پشت دیوارها و برخی از موانع و سطوح سنگرگیری کند و در مواقع لزوم از پشت آن ها به سوی دشمنان تیراندازی کند. بسیاری از منتقدین به این نکته مثبت بازی اشاره چندانی نکرده اند، چرا که این سیستم در بازی های قدیمی تر مانند چرخ دنده های جنگ و کیل سوئیچ هم استفاده شده و استفاده از این سیستم در این بازی عنصر جدیدی نیست. سنگرهای محکم و قوی بازی به هیچ وجه قابلیت تخریب پذیری ندارند، اما سنگرهای ضعیف تر مانند جعبه های چوبی، پس از شلیک شدن چندین تیر با سلاح های سنگین، کم کم از بین می روند.