ملموس
عینی
هوش انظمامی :هوش عینی
هوش انظمامی :هوش عینی
در مقابل انتزاعی لفظ "انضمامی" Concrete= ) که آنرا "متحقق" و ندرتاً "عینی" هم می گویند و ما آنرا اغلب به "غیرانتزاعی" ترجمه کرده ایم ) قرار دارد. یک شیئی وقتی انضمامی است که همان گونه که هست و به تجربه دریافته شده است در نظر گرفته شود، خواه در عالم خارج و خواه در تصور ذهن. هر "امر واقع" ( fait= ) ، چه فیزیکی باشد چه روانی چه اجتماعی، انضمامی است، لیکن نسبت و رابطه آن با امری دیگر انتزاعی است. انضمامی جزئی و منفرد است و حال آنکه انتزاعی همیشه کلی است. این درخت، آن اسب، فلان انسان انضمامی است ولی "شیئیت" و "حیوانیت" و "انسانیت" انتزاعی است. تصور ذهنی ( به صورت احساس یا ادراک یا تصویر ) ممکن است هم انضمامی باشد و هم انتزاعی: وقتی انضمامی است که شیئی را به همانگونه که در عالم خارج و به تجربه دریافته می شود در نظر بگیرند و وقتی انتزاعی است ( و در این صورت آنرا "مفهوم" می گویند ) که یکی از عناصر آن شیئی جدا از دیگر عناصر یا مفهوم کلی آن جدا از مصادیق منفردش در نظر گرفته شود.
سارتر در کتاب "هستی و نیستی" می گوید: "انضمامی یعنی انسان در جهان".
سارتر در کتاب "هستی و نیستی" می گوید: "انضمامی یعنی انسان در جهان".