انسلم

فرهنگ فارسی

( آنسلم ) وی در قرن یازدهم میلادی در اروپا زندگی می کرده در نزد کاتولیکان از اولیای دین محسوب می شده و به او لقب [ پاک ] داده اند ٠ او تصریح کرده که اول باید به حقایق دینی ایمان آورد و سپس در آنها تعقل کرد ٠ مشرب فلسفی آنسلم نزدیک به اگوستین است و بهمین مناسبت او را اگوستین دوم لقب داده اند یاد گاری که از آنسلم باقی مانده مجموعه براهینی است که برای اثبات وجود خداوند آورده و از همه آنها پیداست که افکارش تحت تاثیر مثل افلاطونی بوده است ٠

دانشنامه عمومی

قدیس آنسِلم کانتِربِری یکی از مهم ترین متفکران مسیحی است. به سبب شیوهٔ استدلالی آنسلم عده ای از مورخان اندیشهٔ مسیحی، او را پدر فلسفهٔ مدرسی می دانند. [ ۱] او که از بزرگ ترین فلاسفهٔ قرن یازدهم میلادی بود به سبب تأثیر عمیق آگوستین بر فلسفه اش به آگوستین ثانی معروف شد. [ ۱] [ ۲]
آنسلم در سال ۱۰۳۳ میلادی ( 424 قمری ) در شهر آئوستا واقع در پیدمونت، ایتالیا به دنیاآمد. تحصیلات مقدماتی اش را در بورگوندی گذراند و سپس به دیر بندیکتی بک در نورماندی رفت تا الاهیات مسیحی را فراگیرد و به درجهٔ کشیشی و بالاتر از آن برسد. آنسلم در سال ۱۰۷۸ میلادی ( 449 قمری ) به ریاست دیر بک رسید. در سال ۱۰۹۳ میلادی ( 471 قمری ) استاد، دوست و پیشوای دینی آنسلم، لانفرنک، درگذشت و آنسلم قدیس به جانشینی او برگزیده شد و برای منصب اسقف کانتربری انتخاب شد. از آن پس او به آنسلم کانتربری مشهور گشت. این فیلسوف بزرگ قرون وسطی و متأله بزرگ مسیحیت در سال ۱۱۰۹ میلادی ( 487 قمری ) درگذشت. [ ۱]
قرن یازدهم میلادی دوره ای است که اکثر متفکرین غرب مشغول بررسی عقلانی اعتقادات بودند. عده ای عقل را ارجح بر ایمان می پنداشتند و عده ای ایمان را ارجح بر عقل. در این دوران آنسلم از رابطهٔ عقل و ایمان سخن به میان می آورد. آنسلم از سویی در پی ادراک خداوند و هستی به وسیلهٔ ایمان بود و از سوی دیگر به فکر سنجش منطقی و دیالکتیکی اندیشه هایش افتاده بود. [ ۱] با وجود این که آنسلم گاهی هدف خود را یافتن حقایق بدون رجوع به کتاب مقدس می دانست، اما در بسیاری از رسالاتش ایمان و حجیت متون مقدس را برتر از استدلال عقلی عنوان کرده است. [ ۳] این بدان معناست که اگر عقل استنتاجی بدیهی کند که با کتاب مقدس سازگار باشد، عقل به خودی خود دربارهٔ آن موضوع حجت است. اما اگر عقل حکمی را بدیهی بداند که کتاب مقدس آن را نمی پذیرد، در این صورت استدلال عقلی حقیقت نبوده و حجت کتاب مقدس خواهدبود.
از نظر آنسلم دو نوع شناخت وجود دارد: شناخت عقلانی و شناخت ایمانی. بر این اساس ابتدا باید ایمان آورد پس از آن می توان از عقل به صورت گسترده و نامحدود سود جست. این بدان معناست که حقایقی توسط وحی و ایمان به وحی بر آدمی عیان می شود که هرگز توسط صرف عقل دستیابی به آن ها مقدور نخواهدبود. از نظر آنسلم زمانی استفاده از عقل جایز است که هدف ایمان باشد. [ ۴] در حقیقت آراء آنسلم دربارهٔ عقل و ایمان و ارتباط این دو تا حدودی دوپهلو و حتی متناقض می نماید.
عکس انسلم
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس