انحصار چندجانبه

دانشنامه آزاد فارسی

انحصار چندجانبه (oligopoly)
در اقتصاد، وضعیتی که در آن، تعداد کمی از شرکت ها بخش عمدۀ بازاری خاص را کنترل می کنند. در بازاری که بر انحصار چندجانبه مبتنی است، مؤسسات می توانند با پیوستن به یکدیگر به راحتی یک کارتلتشکیل دهند و برای تثبیت قیمت های بالا تبانی کنند. این تبانی، که نمونه ای از یک عمل محدودکنندۀ تجارتبه شمار می رود، در بریتانیا و اتحادیۀ اروپاکاری غیرقانونی است. ویژگی انحصار چندجانبه، نه رقابت در قیمت بلکه رقابت در شکل، علایم تجاری و کیفیت کالاست. جنگ قیمت ها، که در آن همۀ شرکت های بزرگ در بازار قیمت را کاهش می دهند، به سادگی موجب کاهش سود آنان می شود و تغییر اندکی در سهم های آنان در بازار ایجاد می کند؛ در عوض، مؤسسات در انحصار چندجانبه مایلند که قیمت های نسبتاً بالا یا قیمت اضافیمطالبه کنند، اما از طریق تبلیغات و سایر وسایل ترویجی به رقابت پردازند. شرکت های موجود، از ورود شرکت های جدید به بازار در امانند؛ زیرا موانع ورود به بازار بسیار شدید است. مثلاً، اگر برای کالاها تبلیغات گسترده صورت گیرد و تولیدکنندگان، چندین علایم تجاری موفق داشته باشند، برای مؤسسه ای جدید ایجاد علامت تجاری جدیدی خاص خود در بازار، بسیار پرهزینه و مشکل خواهد بود.

پیشنهاد کاربران

بپرس