انجمن تئوسوفی

دانشنامه عمومی

انجمن تئوسوفی، سازمانی دربارهٔ تئوسوفی مدرن در جهت پیشبرد بنیان های تکامل معنوی و تحقیق در زمینه حقیقت است که در سال ۱۸۷۵ تشکیل شد. سازمان اولیه تئوسوفی پس از انشعابات فراوان، امروز چندین جانشین دارد. تئوسوفی امروزه یک مدرسه فلسفی فعال است و به واسطه فرایندی انشعابی، افزایشی را نسبت به دیگر عقاید مذهبی، فلسفی، عرفانی و سازمان ها تجربه کرده است. [ ۱]
جامعه تئوسوفی به طور رسمی در نیویورک ایالات متحده آمریکا در نوامبر ۱۸۷۵ توسط هلن بلاواتسکی و هنری استیل الکات، ویلیام کوان جودج و دیگران تأسیس شد. هدف نخستینش مطالعه و توضیح علوم سری، علوم اسرارآمیز از قبیل روح و غیره بود. [ ۲] بعد از چندین سال الکات و بلاواتسکی به هند رفتند و دفتر مرکزی بین المللی این انجمن را درآدیار در مدرس ( چینای فعلی ) تأسیس کردند. آن ها همچنین به مطالعه مذاهب شرقی علاقه مند شدند و این مسائل در دستور کار این انجمن قرار گرفت. [ ۳] بعد از چندین بار بازگویی اهداف انجمن در نهایت اهداف این انجمن تکامل داده شد به:
• تشکیل هستهٔ جهانی برادری بشریت، بدون تبعیض نژادی، عقیدتی، جنسیت، طبقه اجتماعی یا رنگ.
• تشویق مطالعه تطبیقی ادیان، فلسفه و علم.
• بررسی قوانین غیرقابل توضیح طبیعت و قدرت های نهفته در بشر
انجمن به عنوان نهادی با ماهیت غیرفرقه ایی سازمان دهی شد. در زیر اساسنامه و قواعد انجمن تئوسوفی، بیان می شود، ماده اول: اساسنامه
۴ - انجمن تئوسوفی کاملاً غیرفرقه ای ست و التزام به هیچ فرمول اعتقادی، ایمانی یا آیینی برای تأیید عضویت در آن لازم نیست؛ اما هر متقاضی و عضوی بایستی با تلاش جهت ایجاد هسته ایی از برادری جهانی در بشریت، همدل باشد. [ ۴]
انجمن این نگاه را در مصوبه ایی که از تصویب شورای عمومی انجمن در ۲۳ دسامبر ۱۹۲۴ گذشت دوباره تأیید کرد. [ ۵]
یکی از اصول اصلی فلسفی که توسط انجمن ترویج شد نظریه پیچیده ای از تکامل هوشمند کل هستی بود که در مقیاس جهانی، هم جنبه های فیزیکی و هم غیرفیزیکی را از جهان شناخته شده و ناشناخته در برمی گرفت و همه بخش های تشکیل دهنده اش را صرف نظر از اندازه مشخص یا اهمیت، تحت تأثیر قرار می داد. این تئوری در اصل در کتاب «دکترین پنهانی»، اثر ۱۹۸۸ مادام بلاواتسکی منتشر شد. [ ۶] براساس این نگاه، تکامل بشریت در زمین ( و فراسو ) بخشی از تکامل کیهانی کلی است که توسط سلسله مراتب معنوی پنهانی، به اصطلاح اساتید حکمت باستان، که مقامات رده بالایی از موجودات پیشرفته معنوی را تشکیل می دهند نظارت می شود.
عکس انجمن تئوسوفیعکس انجمن تئوسوفیعکس انجمن تئوسوفیعکس انجمن تئوسوفی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

انجمن تئوسوفی، سازمانی است که جهت پیشبرد بنیان های معنوی و تحقیق در زمینه حقیقت که با عنوان انجمن تئوسوفی شناخته می شود در ۱۸۷۵ تشکیل شد. سازمان اصلی پس از انشعابات و آرایش های مجدد تا سال ۲۰۱۱ چندین جانشین دارد. تئوسوفی امروزه یک مدرسه فلسفی فعال است و بواسطه فرایندی انشعابی افزایشی را نسبت به دیگر عقاید مذهبی، فلسفی، عرفانی و سازمان ها تجربه کرده است. [۱]
...
[مشاهده متن کامل]

محتویات [نمایش]
تاریخ [ویرایش]
توضیحات انجمن تئوسوفی آدیار هند، ۱۸۹۰
تشکیل [ویرایش]
جامعه تئوسوفی به طور رسمی در نیویورک ایالات متحده امریکا در نوامبر ۱۸۷۵ توسط هلن بلاواتسکی و هنری استیل الکات، ویلیام کوان جودج و دیگران تاسیس شد. هدف نخستینش مطالعه و توضیح علوم سری، علوم اسرار آمیز از قبیل روح و غیره بود. [۲] بعد از چندین سال الکات و بلاواتسکی به هند رفتند و دفتر مرکزی بین المللی این انجمن را درآدیار در مدرس ( چینای فعلی ) تاسیس کردند. آنها همچنین به مطالعه مذاهب شرقی علاقمند شدند و این مسائل در دستور کار این انجمن قرار گرفت. [۳] بعد از چندین بار بازگویی اهداف انجمن در نهایت اهداف این انجمن تکامل داده شد به:
توضیحات نکات پیشنهادی جلسه تشکیل انجمن تئوسوفی، شهرنیویورک، ۸ سپتامبر ۱۸۷۵
۱ - تشکیل هسته ایی از برداردی جهانی بشریت بدون تبعیض نژادی، عقیدتی، جنسیت، طبقه اجتماعی و یا رنگ.
۲ - تشویق مطالعه تطبیقی ادیان، فلسفه و علم.
۳ - بررسی قوانین غیرقابل توضیح طبیعت و قدرت های نهفته در بشر
انجمن به عنوان نهادی با ماهیت غیرفرقه ایی سازمان دهی شد. در زیر اساسنامه و قواعد انجمن تئوسوفی، بیان می شود، ماده اول: اساسنامه
۴ - انجمن تئوسوفی کاملا غیرفرقه ایی است و عدم پذیرش هر فرمول عقیده ایی، ایمانی یا اعتقادی به عنوان یکی از مدارک عضویت را نیاز دارد؛ اما هر متقاضی و عضوی بایستی در همدلی با تلاشی جهت ایجاد هسته ایی از برادری جهانی بشریت قرار گیرد. [۴]
انجمن این نگاه را در مصوبه ایی که از تصویب شورای عمومی انجمن در ۲۳ دسامبر، ۱۹۲۴ گذشت دوباره تایید کرد. [۵]
اساتید پنهان [ویرایش]
یکی از اصول اصلی فلسفی که توسط انجمن ترویج شد نظریه پیچیده ایی از تکامل هوشمند کل هستی بود که براساس مقیاسی جهانی، هم جنبه های فیزیکی و هم غیرفیزیکی را از جهان شناخته شده و ناشناخته در برمی گرفت و همه بخش های تشکیل دهنده اش را صرف نظر از اندازه مشخص یا اهمیت، تحت تاثیر قرار می داد. این تئوری در اصل در دکترین پنهانی، اثر ۱۹۸۸ مادام بلاواتسکی منتشر شد. [۶] براساس این نگاه، تکامل بشریت در زمین ( و فراسو ) بخشی از تکامل کیهانی کلی است. که توسط سلسله مراتب معنوی پنهانی، به اصطلاح اساتید حکمت باستان، که مقامات رده بالایی از موجودات پیشرفته معنوی را تشکیل می دهند نظارت می شود.
بلاواتسکی، انجمن تئوسوفی را به عنوان بخش وجودی یکی از تلاش های بسیار در طول هزارها توسط سلسله مراتب پنهان جهت راهنمایی بشریت - در هماهنگی با طرح هوشمند تکاملی کلی کیهان – به سمت هدف نهایی اش، هدف تکاملی غیرقابل تغییرش تشریح می کرد: دستیابی به کمال و مشارکت ارادی و آگاهانه در فرایند تکامل. این تلاش ها به زیرساختی زمینی ( همچون انجمن تئوسوفی ) نیاز داشت که او آن را تحت الهام از تعدادی از ماهاتماها، اعضای این سلسله مراتب بنیان گذاشت. [۷]
انشعاب [ویرایش]
بعد از مرگ هلنا بلاواتسکی در ۱۸۹۱، رهبران انجمن در ابتدا به نظر می رسید که با یکدیگر به طور مسالمت آمیزی کار کنند. اما این امر دوام چندانی نیاورد. جودج توسط الکت و سپس توسط عضو برجسته تئوسوفی آنی بیسانت به نامه های جعلی از طرف ماهاتما متهم شدد؛ وی همکاری اش را با الکت و آنی بیسانت در ۱۸۹۵ پایان داد و بسیاری از بخش آمریکایی انجمن را با خود برد. سازمان اصلی توسط الکت و بیسانت رهبری شد و تا به امروز در آدیار هند باقی ماند و به عنوان انجمن تئوسوفی آدیار هند شناخته می شود. گروه تحت رهبری جودج بیشتر در جناحی تحت رهبری کاترین تینگل و دیگری مرتبط با دبیر جودج ارنست تیمپل هارگو از هم پاشید. در حالیکه جناح هرگو چندان دوامی نیافت، جناح تحت رهبری تینگل تا به امروز به عنوان انجمن تئوسوفی با بیانیه ایی روشن " دفتر مرکزی بین المللی پاسادینا، کالیفرنیا" باقیست. سومین سازمان، لژ متحد تئوسوفیست یا ULT در ۱۹۰۹ از سازمان اخیر جدا شد.
در ۱۹۰۲ رودلف اشتاینر به دبیر کلی بخش اتریشی آلمانی انجمن تئوسوفی رسید. او دوره اموزشی ملهم از مفاهیم غربی را که به نسبت مستقل از دفتر مرکزی آدیار بود ایجاد کرد. بعد از برخوردهای فلسفی جدی با انی بیسانت و دیگر اعضای رهبری در زمینه اهمیت معنوی مسیح و در زمینه جایگاه پسر جوانی به نام کریشنا مورتی، اکثر اعضای اتریشی و المانی در ۱۹۱۳ از هم جدا شدند و انجمن آنتروپوسوفیکال تشکیل شد. و تا به امروز باقیست و شاخه هایی در چندین کشور شامل امریکا و کانادا دارد.
معلم جهانی [ویرایش]
علاوه بر اهداف ذکر شده، در اوایل ۱۸۸۹ بلاواتسکی به طور عمومی اعلام کرد که هدف از تاسیس انجمن به منظور آماده کردن بشریت جهت پذیرش معلمی جهانی بوده است. براساس دکترین تئوسوفی که در بالا تشریح شد، جنبه آشکاری از یک ماهیت معنوی پیشرفته ( مایتره the Maitreya ) در فواصل معین بر روی زمین به منظور هدایت تکامل نوع بشر ظهور می کند. ماموریت این پیام رسانان آشکار کننده، به طور منظم و به طور مشهور آن است که به طور عملی دانش مورد نیاز جهت سوق ان به سطح تکاملی بالاتر را به شیوه و زبانی که برای بشر معاصر قابل فهم باشد را تشریح کنند. [۸]
این قضیه توسط آنی بیسانت ۵ سال بعد از مرگ بلاواتسکی تکرار شد. [۹] بیسانت که رهبر انجمن تئوسوفی در ۱۹۰۷ گشت فکر می کرد که ظهور معلم جهانی زودتر از ترسیم زمانی که بلاواتسکی کرده بود که طبق آن نشان داده بود که این امر تا ربع آخر قرن ۲۰ اتفاق نخواهد افتاد، صورت می پذیرد. [۱۰]
جیدو کریشنا مورتی [ویرایش]
یکی ا . . .

بپرس