انتزاع پسانقاشانه ( به انگلیسی: Post Painterly Abstraction ) یکی از جنبش های هنری قرن بیستم است.
منتقد آمریکایی کلمنت گرینبرگ برای نخستین بار این اصطلاح را در سال ۱۹۶۴ برای توصیف نسلی از هنرمندان استفاده کرد که با وجود تنوع وسیع سبک های فردی آنان، آثار کاملا متمایزی از اکسپرسیونیسم انتزاعی را بدون بازگشت به نقاشی تصویری ( فیگوراتیو ) عرضه می کنند.
... [مشاهده متن کامل]
محتویات [نمایش]
هنرمندان [ویرایش]
از جمله برجسته ترین نمایندگان این گرایش نوین، که از حدود اواسط دهه ۱۹۵۰ آغاز شد، موریس لوئیس، کونث نولاد، فرانک استلا، السوث کلی، اَل هلد و ژول اولیتسکی بودند.
ویژگی ها [ویرایش]
وجه اشتراک آنان طرد کردن کیفیات «نقاشانه» همچون ضربات حسی قلم مو و عواطف فردی هنرمند بود. آنان به جای روش خود انگیخته و هیجانی نقاشی کنشی، در آثار خود سطوح کاملا منظم و دقیق از رنگ های کنترل شده را به نمایش گذاشتند.
منابع [ویرایش]
کتاب سبک ها و مکتب های هنری/نوشته: آزبورن، چیلوور و دیگران/ترجمه:فرهاد گشایش/نشر عفاف
جستارهای وابسته [ویرایش]
اکسپرسیونیسم انتزاعی
جنبش های هنری
هنر
[نهفتن]
ن • ب • و
جنبش های هنری
سده های ۱۴ تا ۱۸
گوتیک بین المللی • رنسانس ( ۱۴ام تا ۱۵ام ) • شیوه گرایی ( منریسم ) ( ۱۶ام ) • باروک - کلاسیسیسم ( ۱۷ام ) • روکوکو - نوکلاسیسیسم - رمانتیسیسم ( ۱۸ام )
سدهٔ ۱۹
واقع گرایی ( رئالیسم ) • مکتب باربیزون • پیشارافائلی ها • هنر آکادمیک • دریافتگری ( امپرسیونیسم ) • پسادریافتگری ( پست امپرسیونیسم ) • نودریافتگری ( نئوامپرسیونیسم ) • تفکیک گری ( دیویزیونیسم ) • نقطه چینی ( پوینتیلیسم ) • نبی ها • ترکیب گری ( سنتتیسم ) • نمادگرایی ( سمبلیسم ) • مکتب هادسون ریور • مجزاگری ( کلویزونیسم )
سدهٔ ۲۰
آینده گری ( فوتوریسم ) • تابشگری ( ریونیسم ) • حجم گرایی ( کوبیسم ) • اُرفیسم • ناب گرایی ( پوریسم ) • هیجان نمایی ( اکسپرسیونیسم ) • هیجان نمایی انتزاعی • نوهیجان نمایی • دادائیسم • انجمن هنرمندان جدید مونیخ • سوارکار آبی • دَوَران گری ( ورتیسیسم ) • بروکه • فوویسم • مکتب اَشکَن • نوفوویسم • هنر نو ( آرت نوو ) • باوهاوس • د استایل • آرت دکو • هنر دیدگانی ( آپ آرت ) • مکتب واقع گرایی خیالی وین • هنر عامه ( پاپ آرت ) • فوتورئالیسم • راست خط کاری ( پرسیژنیسم ) • والاگرایی ( سوپره ماتیسم ) • فراواقع گرایی ( سورئالیسم ) • نوواقع گرایی ( نُوُ رئالیسم ) • واقع گرایی اجتماعی • انتزاع پسانقاشانه • ساده گرایی • هنر چیدمان • انتزاع تغزلی • تاشیسم • نقاشی اَکشِن • کبرا • فلوکسوس • نامه گرایی ( لتِریسم ) • موقعیت گرای بین الملل • هنر مفهومی • هنر زمینی • هنر اجرایی • هنر ویدئویی • نودادا • هنر بیرونی • لوبرو • هنر رسانه جدید • هنرمندان جوان بریتانیایی • هنر دستگاهی • هنر فمینیستی • هنر ارتباطی • هنر بازی های ویدئویی
سدهٔ ۲۱
هایپررئالیسم • استاکیسم بین الملل • بازنوگرایی • تصویروشعر • هنر مداخله • واقع گرایی کاذب • هنر صدا • سوپراستروک • سوپرفلت • سوفلو سوپرفلت
مقالات مرتبط
هنر پیشرو • هنر نوگرا • هنر پسانوگرا
درگاه هنرهای تجسمی
درگاه هنرهای تجسمی
رده های صفحه: هنر نوگرا جنبش های هنری نوگرایی
از ویکی پدیا
قس آلمانی
Nachmalerische Abstraktion auch Neue Abstraktion ( englisch Post - Painterly Abstraction ) bezeichnet eine nicht genau definierte Tendenz in der US - amerikanischen Malerei. Der Begriff wurde erstmals 1964 von dem Kunstkritiker Clement Greenberg für eine von ihm kuratierte Ausstellung im Los Angeles County Museum of Art verwendet. Greenberg umschrieb damit die Ende der 1950er Jahre einsetzende Abkehr vom gestischen Abstrakten Expressionismus hin zu neuen Ausdrucksformen in der Malerei und fasste mit diesem Synonym die unterschiedlichen Malstile der 31 vertretenden Künstler dieser Gemeinschaftsausstellung zusammen. Beteiligte Künstler waren unter anderem Walter Darby Bannard, Jack Bush, Gene Davis, Thomas Downing, Friedel Dzubas, Sam Francis, Helen Frankenthaler, Al Held, Ellsworth Kelly, Nicholas Krushenick, Alexander Liberman, Morris Louis, Howard Mehring, Kenneth Noland, Jules Olitski und Frank Stella.
Kennzeichen der nichtfigürlichen Nachmalerischen Abstraktion war die flatness ( Flachheit, Plattheit ) : Im engeren Sinn die Anordnung ungebrocher, voneinander abgegrenzter, reiner Farbflächen auf einem dominierenden Malgrund, beziehungsweise der Weißfläche an sich, und schließlich das Überschreiten des von der Leinwand vorgegebenen Raums. Dies führte schließlich zu einer reduzierten farbanalytisch - geometrischen Malerei wie sie im Hard Edge oder im Minimalismus zu finden ist. Die Nachmalerische Abstraktion war ein typisches Merkmal der amerikanischen Malerei nach 1945. Als Definition einer kurzen Übergangsphase zwischen Abstraktem Expressionismus und Farbfeldmalerei besitzt der Begriff in der kunstgeschichtlichen Etymologie letztlich nur wenig Bedeutung. [1]
Literatur [Bearbeiten]
Marcia Brennan: Modernism's Masculine Subjects: Matisse, the New York School, and Post - Painterly Abstraction. The MIT Press, 2006, ISBN 978 - 0 - 262 - 52468 - 1
Clement Greenberg ( Hrsg. ) : Post - Painterly Abstraction. Ausstellungskatalog, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, 1964
Quellen [Bearbeiten]
↑ Prestel Künstlerlexikon [1]
Kategorien: Stilrichtung in der MalereiZeitgenössische Kunst
قس انگلیسی
Post - painterly abstraction is a term created b . . .
منتقد آمریکایی کلمنت گرینبرگ برای نخستین بار این اصطلاح را در سال ۱۹۶۴ برای توصیف نسلی از هنرمندان استفاده کرد که با وجود تنوع وسیع سبک های فردی آنان، آثار کاملا متمایزی از اکسپرسیونیسم انتزاعی را بدون بازگشت به نقاشی تصویری ( فیگوراتیو ) عرضه می کنند.
... [مشاهده متن کامل]
محتویات [نمایش]
هنرمندان [ویرایش]
از جمله برجسته ترین نمایندگان این گرایش نوین، که از حدود اواسط دهه ۱۹۵۰ آغاز شد، موریس لوئیس، کونث نولاد، فرانک استلا، السوث کلی، اَل هلد و ژول اولیتسکی بودند.
ویژگی ها [ویرایش]
وجه اشتراک آنان طرد کردن کیفیات «نقاشانه» همچون ضربات حسی قلم مو و عواطف فردی هنرمند بود. آنان به جای روش خود انگیخته و هیجانی نقاشی کنشی، در آثار خود سطوح کاملا منظم و دقیق از رنگ های کنترل شده را به نمایش گذاشتند.
منابع [ویرایش]
کتاب سبک ها و مکتب های هنری/نوشته: آزبورن، چیلوور و دیگران/ترجمه:فرهاد گشایش/نشر عفاف
جستارهای وابسته [ویرایش]
اکسپرسیونیسم انتزاعی
جنبش های هنری
هنر
[نهفتن]
ن • ب • و
جنبش های هنری
سده های ۱۴ تا ۱۸
گوتیک بین المللی • رنسانس ( ۱۴ام تا ۱۵ام ) • شیوه گرایی ( منریسم ) ( ۱۶ام ) • باروک - کلاسیسیسم ( ۱۷ام ) • روکوکو - نوکلاسیسیسم - رمانتیسیسم ( ۱۸ام )
سدهٔ ۱۹
واقع گرایی ( رئالیسم ) • مکتب باربیزون • پیشارافائلی ها • هنر آکادمیک • دریافتگری ( امپرسیونیسم ) • پسادریافتگری ( پست امپرسیونیسم ) • نودریافتگری ( نئوامپرسیونیسم ) • تفکیک گری ( دیویزیونیسم ) • نقطه چینی ( پوینتیلیسم ) • نبی ها • ترکیب گری ( سنتتیسم ) • نمادگرایی ( سمبلیسم ) • مکتب هادسون ریور • مجزاگری ( کلویزونیسم )
سدهٔ ۲۰
آینده گری ( فوتوریسم ) • تابشگری ( ریونیسم ) • حجم گرایی ( کوبیسم ) • اُرفیسم • ناب گرایی ( پوریسم ) • هیجان نمایی ( اکسپرسیونیسم ) • هیجان نمایی انتزاعی • نوهیجان نمایی • دادائیسم • انجمن هنرمندان جدید مونیخ • سوارکار آبی • دَوَران گری ( ورتیسیسم ) • بروکه • فوویسم • مکتب اَشکَن • نوفوویسم • هنر نو ( آرت نوو ) • باوهاوس • د استایل • آرت دکو • هنر دیدگانی ( آپ آرت ) • مکتب واقع گرایی خیالی وین • هنر عامه ( پاپ آرت ) • فوتورئالیسم • راست خط کاری ( پرسیژنیسم ) • والاگرایی ( سوپره ماتیسم ) • فراواقع گرایی ( سورئالیسم ) • نوواقع گرایی ( نُوُ رئالیسم ) • واقع گرایی اجتماعی • انتزاع پسانقاشانه • ساده گرایی • هنر چیدمان • انتزاع تغزلی • تاشیسم • نقاشی اَکشِن • کبرا • فلوکسوس • نامه گرایی ( لتِریسم ) • موقعیت گرای بین الملل • هنر مفهومی • هنر زمینی • هنر اجرایی • هنر ویدئویی • نودادا • هنر بیرونی • لوبرو • هنر رسانه جدید • هنرمندان جوان بریتانیایی • هنر دستگاهی • هنر فمینیستی • هنر ارتباطی • هنر بازی های ویدئویی
سدهٔ ۲۱
هایپررئالیسم • استاکیسم بین الملل • بازنوگرایی • تصویروشعر • هنر مداخله • واقع گرایی کاذب • هنر صدا • سوپراستروک • سوپرفلت • سوفلو سوپرفلت
مقالات مرتبط
هنر پیشرو • هنر نوگرا • هنر پسانوگرا
درگاه هنرهای تجسمی
درگاه هنرهای تجسمی
رده های صفحه: هنر نوگرا جنبش های هنری نوگرایی
از ویکی پدیا
قس آلمانی
Nachmalerische Abstraktion auch Neue Abstraktion ( englisch Post - Painterly Abstraction ) bezeichnet eine nicht genau definierte Tendenz in der US - amerikanischen Malerei. Der Begriff wurde erstmals 1964 von dem Kunstkritiker Clement Greenberg für eine von ihm kuratierte Ausstellung im Los Angeles County Museum of Art verwendet. Greenberg umschrieb damit die Ende der 1950er Jahre einsetzende Abkehr vom gestischen Abstrakten Expressionismus hin zu neuen Ausdrucksformen in der Malerei und fasste mit diesem Synonym die unterschiedlichen Malstile der 31 vertretenden Künstler dieser Gemeinschaftsausstellung zusammen. Beteiligte Künstler waren unter anderem Walter Darby Bannard, Jack Bush, Gene Davis, Thomas Downing, Friedel Dzubas, Sam Francis, Helen Frankenthaler, Al Held, Ellsworth Kelly, Nicholas Krushenick, Alexander Liberman, Morris Louis, Howard Mehring, Kenneth Noland, Jules Olitski und Frank Stella.
Kennzeichen der nichtfigürlichen Nachmalerischen Abstraktion war die flatness ( Flachheit, Plattheit ) : Im engeren Sinn die Anordnung ungebrocher, voneinander abgegrenzter, reiner Farbflächen auf einem dominierenden Malgrund, beziehungsweise der Weißfläche an sich, und schließlich das Überschreiten des von der Leinwand vorgegebenen Raums. Dies führte schließlich zu einer reduzierten farbanalytisch - geometrischen Malerei wie sie im Hard Edge oder im Minimalismus zu finden ist. Die Nachmalerische Abstraktion war ein typisches Merkmal der amerikanischen Malerei nach 1945. Als Definition einer kurzen Übergangsphase zwischen Abstraktem Expressionismus und Farbfeldmalerei besitzt der Begriff in der kunstgeschichtlichen Etymologie letztlich nur wenig Bedeutung. [1]
↑ Prestel Künstlerlexikon [1]
Kategorien: Stilrichtung in der MalereiZeitgenössische Kunst
قس انگلیسی