[ویکی فقه] امام سجاد (بینش اهل سنت). وجود مقدس امام سجاد (سلام الله علیه) در چهارم شعبان المعظم سال سی و هشت هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر گرامی ایشان حضرت اباعبدالله الحسین (سلام الله علیه) و مادر گرامی ایشان حضرت شهر بانو (سلام الله علیها) است. بنابر روایات شیعیان، امام سجاد (علیه السلام) به دستور ولید بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی (علیه السلام)، امام محمد باقر (علیه السلام) و امام جعفر صادق (علیه السلام) است. در این مقاله به بررسی شخصیت امام سجاد از دیدگاه اهل سنت می پردازیم.
در این بخش به شخصیت والای حضرت از قول علماء و بزرگان اهل سنت اشاره می شود:
← سخن ابن عماد
در این بخش نیز به نحو مختصر به برخی از سجایای اخلاقی حضرت می پردازیم:
← مجالست با اهل دین
مناقب و فضائل خَلقی و خُلقی امام سجاد (سلام الله علیه) بیش از آن است که ذکر گردد، اما از باب نمونه به برخی از نظرات علمای اهل سنت پیرامون شخصیت والای آن حضرت و همچنین به خلقیات ایشان به نحو مختصر اشاره گردید.
در این بخش به شخصیت والای حضرت از قول علماء و بزرگان اهل سنت اشاره می شود:
← سخن ابن عماد
در این بخش نیز به نحو مختصر به برخی از سجایای اخلاقی حضرت می پردازیم:
← مجالست با اهل دین
مناقب و فضائل خَلقی و خُلقی امام سجاد (سلام الله علیه) بیش از آن است که ذکر گردد، اما از باب نمونه به برخی از نظرات علمای اهل سنت پیرامون شخصیت والای آن حضرت و همچنین به خلقیات ایشان به نحو مختصر اشاره گردید.
wikifeqh: امام_سجاد_(بینش_اهل سنت)
[ویکی فقه] امام سجاد (سیره اجتماعی). حضرت علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام)، ملقب به زین العابدین و سجاد، چهارمین امام شیعیان است. از آنجایی که امامان، رهبر و پیشوای امت می باشند، تمام اعمال و رفتارشان برای مردم حجت است، بنابراین بررسی زندگی این بزرگواران در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و ... الگویی است که می تواند انسان ها را در مسیر هدایت قرار دهد و از آنجایی که امام سجاد (علیه السلام) در شرایط خفقان حکومت اموی قرار داشت، بررسی زندگی آن امام بزرگوار می تواند نقشه راهی برای همه دوستاران باشد، در این نوشتار سعی شده سیره اجتماعی آن حضرت به نمایش گذاشته شود.
از آنجا که انسان موجودی است مدنی بالطبع، خواه ناخواه در محیط اجتماع مجبور به برقراری ارتباطات متعددی با سایر افراد جامعه می باشد. در بررسی زندگانی و تاریخ حضرت زین العابدین امام سجاد (علیه السلام) نیز به برخی از این ارتباطات و برخوردها برخورد می کنیم که نظر به کرامت ها و فضائل بی پایان حضرت سجاد (علیه السلام)، مشحون به فضیلت و اخلاق و بزرگواری است.امامت و رهبری که به معنای سکانداری مدیریت جامعه در عالی ترین سطوح می باشد و مستلزم حکومت و تدبیر همه شئون مردم است، قطعا با برقراری ارتباط با افراد مختلف جامعه فعلیت می یابد. در عصر حضرت سجاد (علیه السلام)، حق حکومت و رهبری که در انحصار آن بزرگوار بود به خاطر ظلم و تعدی نظام سیاسی اموی از حضرت سلب شده بود ولی آن امام همام به اندازه امکانات خود و با مراعات شرایط زمان و مکان، با افراد مختلفی از جامعه ارتباط برقرار نموده و بر اساس وظیفه امامت خویش، آنها را در راستای اهداف اسلامی، هدایت و ارشاد می نمودند.خداوند متعال به پیامبرش در قرآن مجید می فرماید: «و انک لعلی خلق عظیم؛
قلم/سوره۶۸، آیه۴.
اسلام به عنوان آخرین دین الهی که برای سعادت بشر در همه ابعاد و جوانب حیات مادی و معنوی او نازل شده است، حاوی نظام های مختلف مورد نیاز فرد و جامعه در همه زمینه هاست.نظام سیاسی، نظام تربیتی، نظام اقتصادی، نظام اجتماعی و... همه به بهترین وجه در معارف اسلامی موجود بوده و از آن قابل استخراج می باشد. نظام های فکری اسلامی که مجموعه های به هم مرتبط و در راستای تحقق اهداف معین می باشند، همه با هم نیز هماهنگ بوده و به طور کلی صراط مستقیم الهی را در جامعه بشری تبیین می کند و نتیجه تحقق آنها به صورت کامل، پیدایش مدینه فاضله اسلامی در بعد اجتماعی و تربیت انسان های کامل و نمونه و متعالی در بعد فردی است.برای استخراج نظام های اسلامی باید با استفاده از منابع صحیح اسلامی و سیره و روش معصومین (علیهم السّلام) و بکارگیری متد صحیح اجتهاد در فقه اسلامی، ابتدا کلیات و اصول بنیادین را شناسایی نموده و سپس فروعات و زیر مجموعه ها را پی جویی نموده و آنها را در نظمی که مورد تایید اسلام است قرار داده و با توجه به عقل که از منابع مهم تشریع اسلامی است و عرف صحیح و مورد امضاء و استفاده از این دو عنصر مهم به نظام دست یافت.برای شناخت نگرش حضرت زین العابدین (علیه السلام) به مساله نظام اجتماعی و امور مربوطه، نیازمند بررسی دقیق عملکرد اجتماعی حضرت در همه ابعاد می باشیم که مجال واسعی را می طلبد.(گوشه ای از این نگرش و نمود آن در زندگی حضرت، در توضیح بعد اجتماعی به اموری از قبیل جامع نگری، مراعات اعتدال، رنگ آمیزی همه کارها به رنگ الهی و... اشاره گردیده است.)
← نقل چند روایت
۱. ↑ قلم/سوره۶۸، آیه۴.
...
از آنجا که انسان موجودی است مدنی بالطبع، خواه ناخواه در محیط اجتماع مجبور به برقراری ارتباطات متعددی با سایر افراد جامعه می باشد. در بررسی زندگانی و تاریخ حضرت زین العابدین امام سجاد (علیه السلام) نیز به برخی از این ارتباطات و برخوردها برخورد می کنیم که نظر به کرامت ها و فضائل بی پایان حضرت سجاد (علیه السلام)، مشحون به فضیلت و اخلاق و بزرگواری است.امامت و رهبری که به معنای سکانداری مدیریت جامعه در عالی ترین سطوح می باشد و مستلزم حکومت و تدبیر همه شئون مردم است، قطعا با برقراری ارتباط با افراد مختلف جامعه فعلیت می یابد. در عصر حضرت سجاد (علیه السلام)، حق حکومت و رهبری که در انحصار آن بزرگوار بود به خاطر ظلم و تعدی نظام سیاسی اموی از حضرت سلب شده بود ولی آن امام همام به اندازه امکانات خود و با مراعات شرایط زمان و مکان، با افراد مختلفی از جامعه ارتباط برقرار نموده و بر اساس وظیفه امامت خویش، آنها را در راستای اهداف اسلامی، هدایت و ارشاد می نمودند.خداوند متعال به پیامبرش در قرآن مجید می فرماید: «و انک لعلی خلق عظیم؛
قلم/سوره۶۸، آیه۴.
اسلام به عنوان آخرین دین الهی که برای سعادت بشر در همه ابعاد و جوانب حیات مادی و معنوی او نازل شده است، حاوی نظام های مختلف مورد نیاز فرد و جامعه در همه زمینه هاست.نظام سیاسی، نظام تربیتی، نظام اقتصادی، نظام اجتماعی و... همه به بهترین وجه در معارف اسلامی موجود بوده و از آن قابل استخراج می باشد. نظام های فکری اسلامی که مجموعه های به هم مرتبط و در راستای تحقق اهداف معین می باشند، همه با هم نیز هماهنگ بوده و به طور کلی صراط مستقیم الهی را در جامعه بشری تبیین می کند و نتیجه تحقق آنها به صورت کامل، پیدایش مدینه فاضله اسلامی در بعد اجتماعی و تربیت انسان های کامل و نمونه و متعالی در بعد فردی است.برای استخراج نظام های اسلامی باید با استفاده از منابع صحیح اسلامی و سیره و روش معصومین (علیهم السّلام) و بکارگیری متد صحیح اجتهاد در فقه اسلامی، ابتدا کلیات و اصول بنیادین را شناسایی نموده و سپس فروعات و زیر مجموعه ها را پی جویی نموده و آنها را در نظمی که مورد تایید اسلام است قرار داده و با توجه به عقل که از منابع مهم تشریع اسلامی است و عرف صحیح و مورد امضاء و استفاده از این دو عنصر مهم به نظام دست یافت.برای شناخت نگرش حضرت زین العابدین (علیه السلام) به مساله نظام اجتماعی و امور مربوطه، نیازمند بررسی دقیق عملکرد اجتماعی حضرت در همه ابعاد می باشیم که مجال واسعی را می طلبد.(گوشه ای از این نگرش و نمود آن در زندگی حضرت، در توضیح بعد اجتماعی به اموری از قبیل جامع نگری، مراعات اعتدال، رنگ آمیزی همه کارها به رنگ الهی و... اشاره گردیده است.)
← نقل چند روایت
۱. ↑ قلم/سوره۶۸، آیه۴.
...
wikifeqh: ارتباطات_اجتماعی_امام_سجاد
[ویکی فقه] امام سجاد (سیره سیاسی). حضرت علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام)، ملقب به زین العابدین و سجاد، چهارمین امام شیعیان است. هر یک از ائمه (علیهم السلام) به فراخور زمان و با توجه به حاکمیت حاکم بر جامعه، موضع گیری خاصی نسبت به حاکمان وقت داشتند؛ امام سجاد (علیه السلام) هم با توجه به اینکه دوران امامت آن حضرت توأم با اختناق شدید و سخت گیری های حاکمان بنی امیه علیه شیعیان بود، توانست با سیاست حکیمانه خویش هدایت و رهبری امت را مدیریت کند. در این نوشتار بر موضع گیری سیاسی حضرت سجاد (علیه السلام) خواهیم پرداخت.
در بینش صحیح شیعه امامت ریاست کلی بر همه امور دین و دنیای جامعه انسانی است و همچنانکه حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرموده اند: ان الامامة اس الاسلام النامی و فرعه السامی.
صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۷۷۵.
۱. ↑ صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۷۷۵.
بازنویسی توسط گروه پژوهشی ویکی فقه، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۲۱. رده های این صفحه : تاریخ زندگانی امام سجاد | تاریخ معصومان | سیره امام سجاد | سیره سیاسی امامان شیعه | مباحث تاریخی
آخرین مطالب اضافه شده
...
در بینش صحیح شیعه امامت ریاست کلی بر همه امور دین و دنیای جامعه انسانی است و همچنانکه حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرموده اند: ان الامامة اس الاسلام النامی و فرعه السامی.
صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۷۷۵.
۱. ↑ صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۷۷۵.
بازنویسی توسط گروه پژوهشی ویکی فقه، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۲۱. رده های این صفحه : تاریخ زندگانی امام سجاد | تاریخ معصومان | سیره امام سجاد | سیره سیاسی امامان شیعه | مباحث تاریخی
آخرین مطالب اضافه شده
...
wikifeqh: امام_سجاد_(سیره_سیاسی)
[ویکی نور] امام سجاد(ع). علی بن الحسین، امام سجاد(ع)، مطابق مشهورترین نقل، در روز پنج شنبه، پنجم شعبان سال 38ق دیده به جهان گشود.
در سال تولد آن حضرت، برخی از مورخان و محدثان به سال 37، 36 و 35 و حتی 33ق، اشاره کرده اند. در روز و ماه ولادت آن امام دو قول عمده وجود دارد: یکی، پنج شنبه، پنجم شعبان و دیگری جمعه یا یک شنبه نیمه ماه جمادی الاولی.
نام آن بزرگوار، علی و کنیه مشهورش، «ابوالحسن» و لقب های معروفش، «زین العابدین»، «سیدالساجدین»، «ذوالثفنات» و «سجاد» است.
این لقب ها را صرافان گوهرشناس و عارفان انسان جو به او دادند؛ بیشتر آنان گرچه نه شیعه بودند و نه او را امام و منصوب از جانب خدا می دانستند، اما نمی توانستند آنچه را در او می بینند ندیده بگیرند.
هریک از این لقب ها نشان دهنده مرتبه ای از کمال نفس و درجتی از ایمان و مرحله ای از تقوی و پایه ای از اخلاص است و بیان دارنده اعتماد و اعتقاد مردم به دارنده این لقب ها: سید عابدان، پیشوای زاهدان، مهتر پرهیزکاران، امام مؤمنان، زیور صالحان، چراغ شب زنده داران و پیشانی پینه بسته... او به حقیقت مظهر نمایان این صفت ها بوده است و این گفته ای است که همگی بر آنند.
مکان تولد آن حضرت را برخی کوفه (چون آن بزرگوار دو سال پیش از وفات امیرالمؤمنین به دنیا آمده است و در آن زمان امام حسین(ع) و اعضای خانواده، با امام امیرالمؤمنین(ع) در کوفه بوده اند و هیچ یک از ایشان در طول خلافت وی در مدینه اقامت نداشته اند) و بعضی مدینه می دانند.
در سال تولد آن حضرت، برخی از مورخان و محدثان به سال 37، 36 و 35 و حتی 33ق، اشاره کرده اند. در روز و ماه ولادت آن امام دو قول عمده وجود دارد: یکی، پنج شنبه، پنجم شعبان و دیگری جمعه یا یک شنبه نیمه ماه جمادی الاولی.
نام آن بزرگوار، علی و کنیه مشهورش، «ابوالحسن» و لقب های معروفش، «زین العابدین»، «سیدالساجدین»، «ذوالثفنات» و «سجاد» است.
این لقب ها را صرافان گوهرشناس و عارفان انسان جو به او دادند؛ بیشتر آنان گرچه نه شیعه بودند و نه او را امام و منصوب از جانب خدا می دانستند، اما نمی توانستند آنچه را در او می بینند ندیده بگیرند.
هریک از این لقب ها نشان دهنده مرتبه ای از کمال نفس و درجتی از ایمان و مرحله ای از تقوی و پایه ای از اخلاص است و بیان دارنده اعتماد و اعتقاد مردم به دارنده این لقب ها: سید عابدان، پیشوای زاهدان، مهتر پرهیزکاران، امام مؤمنان، زیور صالحان، چراغ شب زنده داران و پیشانی پینه بسته... او به حقیقت مظهر نمایان این صفت ها بوده است و این گفته ای است که همگی بر آنند.
مکان تولد آن حضرت را برخی کوفه (چون آن بزرگوار دو سال پیش از وفات امیرالمؤمنین به دنیا آمده است و در آن زمان امام حسین(ع) و اعضای خانواده، با امام امیرالمؤمنین(ع) در کوفه بوده اند و هیچ یک از ایشان در طول خلافت وی در مدینه اقامت نداشته اند) و بعضی مدینه می دانند.
wikinoor: امام_سجاد(ع)