الگوهای طراحی

دانشنامه عمومی

الگوهای طراحی (کتاب). الگوهای طراحی: عناصر دوباره قابل استفاده نرم افزار شیءگرا ( به انگلیسی: Design Patterns: Elements of Reusable Object - Oriented Software ) یک کتاب مهندسی نرم افزار است که الگوهای طراحی را شرح می دهد. نویسنده های این کتاب اریک گاما، ریچارد هلم، رلف جانسون و جان ولیساید و پیش گفتاری از گریدی بوچ هستند. نویسندگان این کتاب به Gang of Four نیز معروف هستند. این کتاب به دو بخش تقسیم شده است، با دو فصل نخست در قابلیت ها و مشکلات برنامه نویسی شیءگرا به اکتشاف می پردازیم و باقی فصول ۲۳ الگوی طراحی کلاسیک را شرح می دهد. این کتاب شامل نمونه هایی به زبان سی پلاس پلاس و اسمال تاک است. [ ۱]
کتاب الگوهای طراحی را به ۳ دسته تقسیم کرده است که در ادامه آن ها را می بینیم.
الگوهای خلاقیت ( Creational patterns ) ، آن هایی هستند که برای حل مشکلات مربوط به ایجاد اشیا در نرم افزار ارائه شده اند. به طور مثال موارد زیر جزء این الگوها هستند:
الگوی کارخانه ی انتزاعی
الگوی سازنده
الگوی متد کارخانه شیء
الگوی نمونه اولیه
• الگوی یگانه
الگوهای ساختاری ( Structural patterns ) ، مجموعه ای از راه حل هایی هستند که برای حل مشکلات توسعه پذیری ساختار نرم افزارها، به کمک برنامه نویسان می آیند. این الگوهای طراحی برای مدیریت ارتباط میان کلاس ها و شی ها با یک دیگر استفاده می شوند. به طور مثال موارد زیر جزء این الگوها هستند:
الگوی آداپتور
الگوی پل
الگوی کامپوزیت
الگوی آذینگر
الگوی نما
الگوی مگس وزن
• الگوی وکالت
الگوهای رفتاری ( Structural patterns ) ، مجموعه ای از راهکارهای برنامه نویسی مربوط به تعامل و ارتباط اشیا هستند. به طور مثال موارد زیر جزء این الگوها هستند:
الگوی زنجیره مسئولیت
الگوی فرمان
الگوی تکرار
الگوی میانجی
الگوی یادگاری
الگوی ناظر
الگوی حالت
الگوی استراتژی
الگوی متد قالبی
• الگوی بازدیدگر
عکس الگوهای طراحی (کتاب)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس