سلام وعرض ادب
یادداشتی برایتان به عنوان ماندگاری
از نسل روزبه و نوروز ودیگراقوام ، در، روستای آلودر و مهاجرت از روستای خشتیانک وشیخ میری، بالا وپائین، از، استان لرستان منطقه چال گودرز شهرستان بروجرد، به این خطه با صفا
... [مشاهده متن کامل]
داستان را از اینجا شروع می کنم روزبهایی در استان فارس ساکن بوده در حدود ۸۰۰تا۹۰۰سال پیش مردی عابد خداپرست باتقوا ومورد اعتماد آن دیار که درحال حاضر در فارس شهر، شیراز مقبره اش جایگاه عبادت و راز ونیاز است نسلها بعدی آن مهاجرت کردن که معمولاً امری طبیعی است به کجاها و چه شهرهای زیاداست، ومن اطلاعی ندارم فقط تا اینجا را می دانم ازنسلش در استان لرستان شهر خرم آباد بعد به بروجرد بهرام و پسرش بهروز که درخرم آباد زندگی می کردند از شاخ وبرگشان چیزی در دست ندارم فقط این را از گذشتگان شنیده ام که روزبه پسر، بهروز ابتکاری انجام می دهد که اسب و اسب وحشی را با هم جفتگیری نتیجه خوبی کسب می کند والی آن دیار اسب را بر می دارد وبه جای آن منطقه چال گودرزی روستای خشتیانک را هدیه به روزبه، روزبه با چهار پسرش چندسالی ساکن بعد مهاجرت و در روستای آلودر استان مرکزی مستقر علت ودلیلش نا معلوم ارتباط قبلی با این روستا داشته یا اتفاقی ساکن شدند ، قبل از اهل بیت روزبه دو قوم در این خطه زندگی می کردند احمدوندیها و ورمزیاریها،
احمدوندیها با زور واجبار عباسعلی پسر روزبه کوچ می کنند ودر مانیزان سکونت بنام علمداریها معروفند دلیل این اجبار این است که قوم احمد وند با روزبه سرنازگاری بنا می کند عباسعلی پسر روزبه هنوز در رفت وآمد بروجرد خلاصه متوجه می شود زمانی که به آلودر می آید شب طاق سیز همان طویله را می شکافت و یکی از گاوهای نر را می کشدبالا احمد وندیها وقتی متوجه این داستان می شوند دیگر احساس امنیت نمی کنندعباسعلی هم خودشو نشون می دهد دستمالی می چرخاند یعنی کارمن بوده، و مهاجرت را ترجیع می دهند چون عباسعلی شهرتی داشته عباسعلی دزد در این رفت وآمد درمسیر، دره جوزون چندنفری مشغول دیوار کشیدن، عباسعلی می رسد خداقوتی بعد سوُل می کند برای چی دیوار را آنقدر بلند، می گویند از ترس عباسعلی دزد او می گوید اگر من از دیوار رفتم بالا پس برای عباسعلی کاری آسان است، از دیوار کشیده، می پردبالا، وآنها هم کار را تعطیل دفن در روستای زادگاهش
حال، کدام قوم، قدمتی، بیشتر داشتن، معلوم نیست،
اما ازقوم ورمزیاریها بگویم به علت گرانی قطعی ومریضی و وا نابود می شوند دو خانواده می ماند یدالله وعصمت الله بنام محمد ی وعصمتی
روزبه چهار پسر داشته واز دخترانش اطلاعی ندارم
احمدعلی و، عباسعلی، نانعلی، سبزعلی
از نسل احمدعلی، رضایی ، رفیعی، شفیعی محمدی، شکاری، نبئی، لطفی، رجبی، آلودری، مومنی، شرفی، صفدری، فرهادی،
از نسل، نانعلی، خدامرادی ، مرادی، جباری ، رحیمی، مویئ، وزیرپناهی، کرمی، عبدی، مسن آبادی
انسل، عباسعلی، اسدی شیخی، بهرامی، عزیزی ، مرادآبادی،
ازنسل سبزعلی، صابری وروشنی صابریها در قلعه عباس آباد ساکن هستند، بچه های محمد حسین و رجب == ( در آلودر قوم گودرز هم ساکنند بچه ها نوروز که شامل ملکی مسلمی نسب ومحمدی ملکیمجد ودیگری بچه ها زمانی واکبری همان نسل اوس اکبربنا داماد عباسعلی پسرروزبه زمان پسر ا وس اکبر داماد بیرمعلی، نسبت زمانیها با روزبه از این وصلتها ثابت شده، ولی نسبت نوروز با روزبه فعلاً نامعلومه اما بی مناسبت نیست پیوندی بوده ) = دلیل کوچ حیدریها از مانیزان ملایر، به آلودر نا مشخص است به چه ارتباطی در این بین بوده نمی دانم بچه ها ی علی اکبر تقسیم شده به سه فامیلی اکبری، رحمتی، صحرایی علت مهاجرت واز کجا آمده اند برایم مشخص نیست قومی هم در جاورسیان دارند وصلتشان با نسل روزبه فراوان است باید پیگیری کنم یک قوم در روستا ساکنند بنام اسدی از اسدیهای نسل روزبه جدا هستند بچه های عباسعلی پسر یوسفعلی ملایری می باشد ، اما مادراشون که همسران عباسعلی هستند دوتا زن، گرفته، اولی دخترعلی اکبرپسرحاج علی ازآن یک پسرویک دختر، دومی دختر مهدی پسر علی بگ ۷پسرو۳دخترداردکه از نسل روزبه هستند و پیوندشان گسترده با همین قوم روزبهایی عباسعلی در ۷سالگی سایه بزرگ پدر از سرش کم می شود خلاصه کنم بزرگ می شود زن اختیار میکند کشاورزی میخرد مرد سختکوش وزحمتکش به علت شرایط بعد مالی نتوانسته گاو تهیه کند خودش با بیل زمینها را شخم وکاشت میکرده نوشتم تا آیندگانش قدر زحماتش را بدانند، نتیجه زحماتش آن بچه های خوبی است ، حال دامدارهستند گاو وگوسفند در ۹۵سالگی فوت ودرآرامستان آلودر دفن
، دوخانوار از استان اصفهان شهر کرون در آلودر استان مرکزی بخش قره چای شهر ستان خنداب ساکن بنامهای یدالله وعزیزالله ، از عزیزالله کروندی ، دختری به وجود آمده که همسرش کوچکعلی پسر اسحاق فرزند علی اکبر، از یدالله علی محمد که وصلت دارد بانسل روزبه
یک قوم دیگر، درآلودر زندگی میکردند بنام صبوری
که تقسیمات صحرا، ملک کشاورزی معروف است پِشک کدخدا خیرالله پسرش حاج علیرضا حال از نسل او در اراک ساکن هستند فامیل در کرکان دارند، نوه های دختریش بچه های علیحیدر رضایی و حسین جان زمانی،
احمد علی شش پسر داشته از دخترانش خبری ندارم
فقط یکی از دختراش همسر اوس اکبربنا بوده
پسرانش بنامهای حسنعلی ، لطفعلی، نقدعلی، محمدولی، محمد شفیع، محمد رفیع
عباسعلی، چهار پسر داشته بنامهای، فتحعلی ، بیرمعلی، عزیز، فیض الله،
یکی از پسران بیرمعلی پسر عباسعلی در مرادآباد فراهان ساکن است
سبزعلی، پسر روشنعلی،
نانعلی، چهار پسر، علیمراد، مرادعلی، آلامرادبگ، الله مراد
شاه مراد، پسر مرادعلی، مهندسی بوده در آن زمان آسیاب آبی تاسیس کرده در دربند دره برابر، آب راعیت زمانی که محل زیرده بوده جوبی طراحی میکند که می آید درمحل زراعت این جوب را وصل میکند به جوبالا هم آسیاب او می چرخیده هم کشاورز آب سرزمینش بوده تداخل جوب شاه مرادوجوبالا معروفه سرنایه، آنقدر فعال بوده که از سرچشمه روستای همسایه سنگر آب می آورده برای آسیابش آن هم مهندسی بالای لازم دارد، کوره آهک پزی، در یال برج احداث و قابل استفاده ، قنات آبی در چم پهنه ایجاد ودارای اصل ( استخر ) ، بادمستانی در آبگیر قناتش که آنجا معروف است یال بادمستان بزرگه وکوچیکه زمان برداشت بادام آنقدر محصولش زیاد بوده که با گاو آن را از پوست جدا میکرده منظور همان آبزار خرمن کوبیدن چُن این وسیله با چوب درست می شود و پره های آن آهنی، تمام ادوات کشاورزیشو خودش تهیه می کرده ، سه پسر داشته بنامهای، عبدالحسین، محمدعلی، و بهرام که پهلوانی بوده طایفه ای ازبچه های حسین پسر عزیز به دستور کدخدا خداداد پسر لطفعلی می روند بادمستان که جنازه بهرام را بیاورند برای دایی خود همان کدخدا خداداد، ۱۳نفرشونو بهرام پسر شاه مراد می زنه برمگردد دهات، کدخدا خداداد داخل بادمستان میرزا رحیم پسرآقاعلی، بوده منتظر جنازه بهرام، بهرام بهش مگوید برات ۱۳جنازه فرستادم، خودم زنده در برابرت این اختلافات طبیعت روزگاره خداوند از زمان برادری هابیل وقابیل به ارث برای انسان گذاشته،
کدخدا خداداد زمانی که ارباب به
روستا می آید، اهالی دهات با هماهنگی مردم وبا همکاری جمع ارباب را به ده راه نمی دهند ارباب با دارو دسته اش از دهات داشته خارج می شده که ملک پسر محمدولی ابن نوروز می رود جلو ارباب را میگیرد برش میگرداند خونه اش از همان روز کدخدای را از خداداد میگیرد ملک می شود کدخدا آلودر، ملک بلای سر خداداد و خانواده اش در می آورد که کوچ میکنند می روند قالیباف ۷سال زندگی میکنند ، ملک هم می تازد، ارباب زمانی که متوجه اشتباهش می شود می رود خداداد را از قالیباف می آورد اما با شرط ، دوباره کدخدای می رسد به او
، خدامراد مردی کشاورزش ودامداری وزیرک
دوپسرش، جباروغفار شغِل رنگرزی را یاد گرفته مشغول کار دوکانی هم در آقداش داشته اند ، عبدالرحیم پسر خدامراد، پینه دوز بوده ، صادق پسر او ملاء خوبی، اسحاق وپسرش حاج آقا بناهای خوبی، یحیی کشاورز ودامدار، در حال حاضر هم از آنها ، دکتر ، دکترا ، مهندس ، وکیل وغیره مشغول کار هستند از جبار وغفار دو پسر به وجود می آید ِلطیف پسر غفار، جوادپسر جبار دست در دست همدیگر با کار وتلاش فراوان کشاورزی ودامداری خوب بدست وبا همکاری برادرانشان امر امر لطیف وجواد بوده زمانی که مال را تقسیم کردن بدون حدیث کسی متوجه رفتار این شش عموزاده نشده،
اکثریت جمعیت آلودر از نسل روزبه است
مهاجرت به شهرها و، روستای، کشورها را هم بیان میکنم= از نسل سبزعلی واحمدعلی در قلعه عباس آباد، ازنسل آن سه برادر، سهم آباد ، آقداش، الرج، قلعه طورگیر، قلعه گاوگدار، حسین آباد قلعه دهشیرخان، دهسد، ، منطقه فراهان، روستای مرادآباد، استوه، ، شهر، اراک، ساوه، مامونیه، قزوین، تهران، کرج، رودهن، بومهن، ورامین ، قرچک، قم، دماوند، پاکدشت ، شاه عبدالعظیم، شهریار، اندیشه، سرآسیاب، مارلیک، شماره دو، نارمک سعادت آباد، تهران نو حکیمیه، سیزده آبان، فردیس، پردیس، جاجرود،
میرداماد، پاسداران ، بهبودی، مشیریه، کاروان ، شهر مشهد، شیراز، وشمال کشور، استان اصفهان، شهر نطنز، استان آذربایجان، شهر ارومیه، بنام عزیزی ملک میرزا پسر حسین پسر عزیزفرزند عباسعلی پسرروزبه با برادرش عباس میرزا کوچ میکنند به شهرملایر جهت زندگی به چه دلیلی ملک میرزا می رود به سمت غرب ودر شهر ارومیه ساکن وعباسمیرزا برمیگردد آلودر وقناتی بنا میکند در دربند سردره بچه ای نداشته اما قنات نامش را ماندگار نگهداشته روحش شاد و یادش گرامی، می توانید بروید ارومیه از نسل روزبه سراغی بگیرید، در این نوشتار تغریبا مشخص شده علت مهاجرتها از روستای آلودر، بعضی جاها جور روزگار وجابه جای کدخدا، و زور ارباب وقت، در اکثریت به علت ارتقاع زندگی و قانع نشدن درآمد، کمی دقت کنید متوجه آن می شوید واز گذشتگان واقوام بدل نگیرید ارتباط را صمیمی تر کنید و به اصل موضوع رسیدگی
ازنسل روزبهایی در اوین دره که، تهران، هم ساکنند باغداران آن منطقه محسوب می شوند محله ای دارد بنام روزبهایها
خارج ازکشور کشورهای، امریکا، آلمان، هلند، ترکیه انگلیس دبی فرانسه، کانادا،
عزیزان آنچه می دانید با این امکانات فعلی مکتوب کنید تا بماند کسانی که بزرگان ما هستند می شود از آنها سوالاتی پرسید که به این مجموعه اضافه کرد ، وصلتهاو اتفاقات ازکجا آمده اند به کجاها رفته اند، علتها سرنوشتها، دوستیها ودشمنیها
ادامه دارد می نویسم
نویسنده وتنظیم کننده متن مجید جباری
یادداشتی برایتان به عنوان ماندگاری
از نسل روزبه و نوروز ودیگراقوام ، در، روستای آلودر و مهاجرت از روستای خشتیانک وشیخ میری، بالا وپائین، از، استان لرستان منطقه چال گودرز شهرستان بروجرد، به این خطه با صفا
... [مشاهده متن کامل]
داستان را از اینجا شروع می کنم روزبهایی در استان فارس ساکن بوده در حدود ۸۰۰تا۹۰۰سال پیش مردی عابد خداپرست باتقوا ومورد اعتماد آن دیار که درحال حاضر در فارس شهر، شیراز مقبره اش جایگاه عبادت و راز ونیاز است نسلها بعدی آن مهاجرت کردن که معمولاً امری طبیعی است به کجاها و چه شهرهای زیاداست، ومن اطلاعی ندارم فقط تا اینجا را می دانم ازنسلش در استان لرستان شهر خرم آباد بعد به بروجرد بهرام و پسرش بهروز که درخرم آباد زندگی می کردند از شاخ وبرگشان چیزی در دست ندارم فقط این را از گذشتگان شنیده ام که روزبه پسر، بهروز ابتکاری انجام می دهد که اسب و اسب وحشی را با هم جفتگیری نتیجه خوبی کسب می کند والی آن دیار اسب را بر می دارد وبه جای آن منطقه چال گودرزی روستای خشتیانک را هدیه به روزبه، روزبه با چهار پسرش چندسالی ساکن بعد مهاجرت و در روستای آلودر استان مرکزی مستقر علت ودلیلش نا معلوم ارتباط قبلی با این روستا داشته یا اتفاقی ساکن شدند ، قبل از اهل بیت روزبه دو قوم در این خطه زندگی می کردند احمدوندیها و ورمزیاریها،
احمدوندیها با زور واجبار عباسعلی پسر روزبه کوچ می کنند ودر مانیزان سکونت بنام علمداریها معروفند دلیل این اجبار این است که قوم احمد وند با روزبه سرنازگاری بنا می کند عباسعلی پسر روزبه هنوز در رفت وآمد بروجرد خلاصه متوجه می شود زمانی که به آلودر می آید شب طاق سیز همان طویله را می شکافت و یکی از گاوهای نر را می کشدبالا احمد وندیها وقتی متوجه این داستان می شوند دیگر احساس امنیت نمی کنندعباسعلی هم خودشو نشون می دهد دستمالی می چرخاند یعنی کارمن بوده، و مهاجرت را ترجیع می دهند چون عباسعلی شهرتی داشته عباسعلی دزد در این رفت وآمد درمسیر، دره جوزون چندنفری مشغول دیوار کشیدن، عباسعلی می رسد خداقوتی بعد سوُل می کند برای چی دیوار را آنقدر بلند، می گویند از ترس عباسعلی دزد او می گوید اگر من از دیوار رفتم بالا پس برای عباسعلی کاری آسان است، از دیوار کشیده، می پردبالا، وآنها هم کار را تعطیل دفن در روستای زادگاهش
حال، کدام قوم، قدمتی، بیشتر داشتن، معلوم نیست،
اما ازقوم ورمزیاریها بگویم به علت گرانی قطعی ومریضی و وا نابود می شوند دو خانواده می ماند یدالله وعصمت الله بنام محمد ی وعصمتی
روزبه چهار پسر داشته واز دخترانش اطلاعی ندارم
احمدعلی و، عباسعلی، نانعلی، سبزعلی
از نسل احمدعلی، رضایی ، رفیعی، شفیعی محمدی، شکاری، نبئی، لطفی، رجبی، آلودری، مومنی، شرفی، صفدری، فرهادی،
از نسل، نانعلی، خدامرادی ، مرادی، جباری ، رحیمی، مویئ، وزیرپناهی، کرمی، عبدی، مسن آبادی
انسل، عباسعلی، اسدی شیخی، بهرامی، عزیزی ، مرادآبادی،
ازنسل سبزعلی، صابری وروشنی صابریها در قلعه عباس آباد ساکن هستند، بچه های محمد حسین و رجب == ( در آلودر قوم گودرز هم ساکنند بچه ها نوروز که شامل ملکی مسلمی نسب ومحمدی ملکیمجد ودیگری بچه ها زمانی واکبری همان نسل اوس اکبربنا داماد عباسعلی پسرروزبه زمان پسر ا وس اکبر داماد بیرمعلی، نسبت زمانیها با روزبه از این وصلتها ثابت شده، ولی نسبت نوروز با روزبه فعلاً نامعلومه اما بی مناسبت نیست پیوندی بوده ) = دلیل کوچ حیدریها از مانیزان ملایر، به آلودر نا مشخص است به چه ارتباطی در این بین بوده نمی دانم بچه ها ی علی اکبر تقسیم شده به سه فامیلی اکبری، رحمتی، صحرایی علت مهاجرت واز کجا آمده اند برایم مشخص نیست قومی هم در جاورسیان دارند وصلتشان با نسل روزبه فراوان است باید پیگیری کنم یک قوم در روستا ساکنند بنام اسدی از اسدیهای نسل روزبه جدا هستند بچه های عباسعلی پسر یوسفعلی ملایری می باشد ، اما مادراشون که همسران عباسعلی هستند دوتا زن، گرفته، اولی دخترعلی اکبرپسرحاج علی ازآن یک پسرویک دختر، دومی دختر مهدی پسر علی بگ ۷پسرو۳دخترداردکه از نسل روزبه هستند و پیوندشان گسترده با همین قوم روزبهایی عباسعلی در ۷سالگی سایه بزرگ پدر از سرش کم می شود خلاصه کنم بزرگ می شود زن اختیار میکند کشاورزی میخرد مرد سختکوش وزحمتکش به علت شرایط بعد مالی نتوانسته گاو تهیه کند خودش با بیل زمینها را شخم وکاشت میکرده نوشتم تا آیندگانش قدر زحماتش را بدانند، نتیجه زحماتش آن بچه های خوبی است ، حال دامدارهستند گاو وگوسفند در ۹۵سالگی فوت ودرآرامستان آلودر دفن
، دوخانوار از استان اصفهان شهر کرون در آلودر استان مرکزی بخش قره چای شهر ستان خنداب ساکن بنامهای یدالله وعزیزالله ، از عزیزالله کروندی ، دختری به وجود آمده که همسرش کوچکعلی پسر اسحاق فرزند علی اکبر، از یدالله علی محمد که وصلت دارد بانسل روزبه
یک قوم دیگر، درآلودر زندگی میکردند بنام صبوری
که تقسیمات صحرا، ملک کشاورزی معروف است پِشک کدخدا خیرالله پسرش حاج علیرضا حال از نسل او در اراک ساکن هستند فامیل در کرکان دارند، نوه های دختریش بچه های علیحیدر رضایی و حسین جان زمانی،
احمد علی شش پسر داشته از دخترانش خبری ندارم
فقط یکی از دختراش همسر اوس اکبربنا بوده
پسرانش بنامهای حسنعلی ، لطفعلی، نقدعلی، محمدولی، محمد شفیع، محمد رفیع
عباسعلی، چهار پسر داشته بنامهای، فتحعلی ، بیرمعلی، عزیز، فیض الله،
یکی از پسران بیرمعلی پسر عباسعلی در مرادآباد فراهان ساکن است
سبزعلی، پسر روشنعلی،
نانعلی، چهار پسر، علیمراد، مرادعلی، آلامرادبگ، الله مراد
شاه مراد، پسر مرادعلی، مهندسی بوده در آن زمان آسیاب آبی تاسیس کرده در دربند دره برابر، آب راعیت زمانی که محل زیرده بوده جوبی طراحی میکند که می آید درمحل زراعت این جوب را وصل میکند به جوبالا هم آسیاب او می چرخیده هم کشاورز آب سرزمینش بوده تداخل جوب شاه مرادوجوبالا معروفه سرنایه، آنقدر فعال بوده که از سرچشمه روستای همسایه سنگر آب می آورده برای آسیابش آن هم مهندسی بالای لازم دارد، کوره آهک پزی، در یال برج احداث و قابل استفاده ، قنات آبی در چم پهنه ایجاد ودارای اصل ( استخر ) ، بادمستانی در آبگیر قناتش که آنجا معروف است یال بادمستان بزرگه وکوچیکه زمان برداشت بادام آنقدر محصولش زیاد بوده که با گاو آن را از پوست جدا میکرده منظور همان آبزار خرمن کوبیدن چُن این وسیله با چوب درست می شود و پره های آن آهنی، تمام ادوات کشاورزیشو خودش تهیه می کرده ، سه پسر داشته بنامهای، عبدالحسین، محمدعلی، و بهرام که پهلوانی بوده طایفه ای ازبچه های حسین پسر عزیز به دستور کدخدا خداداد پسر لطفعلی می روند بادمستان که جنازه بهرام را بیاورند برای دایی خود همان کدخدا خداداد، ۱۳نفرشونو بهرام پسر شاه مراد می زنه برمگردد دهات، کدخدا خداداد داخل بادمستان میرزا رحیم پسرآقاعلی، بوده منتظر جنازه بهرام، بهرام بهش مگوید برات ۱۳جنازه فرستادم، خودم زنده در برابرت این اختلافات طبیعت روزگاره خداوند از زمان برادری هابیل وقابیل به ارث برای انسان گذاشته،
کدخدا خداداد زمانی که ارباب به
روستا می آید، اهالی دهات با هماهنگی مردم وبا همکاری جمع ارباب را به ده راه نمی دهند ارباب با دارو دسته اش از دهات داشته خارج می شده که ملک پسر محمدولی ابن نوروز می رود جلو ارباب را میگیرد برش میگرداند خونه اش از همان روز کدخدای را از خداداد میگیرد ملک می شود کدخدا آلودر، ملک بلای سر خداداد و خانواده اش در می آورد که کوچ میکنند می روند قالیباف ۷سال زندگی میکنند ، ملک هم می تازد، ارباب زمانی که متوجه اشتباهش می شود می رود خداداد را از قالیباف می آورد اما با شرط ، دوباره کدخدای می رسد به او
، خدامراد مردی کشاورزش ودامداری وزیرک
دوپسرش، جباروغفار شغِل رنگرزی را یاد گرفته مشغول کار دوکانی هم در آقداش داشته اند ، عبدالرحیم پسر خدامراد، پینه دوز بوده ، صادق پسر او ملاء خوبی، اسحاق وپسرش حاج آقا بناهای خوبی، یحیی کشاورز ودامدار، در حال حاضر هم از آنها ، دکتر ، دکترا ، مهندس ، وکیل وغیره مشغول کار هستند از جبار وغفار دو پسر به وجود می آید ِلطیف پسر غفار، جوادپسر جبار دست در دست همدیگر با کار وتلاش فراوان کشاورزی ودامداری خوب بدست وبا همکاری برادرانشان امر امر لطیف وجواد بوده زمانی که مال را تقسیم کردن بدون حدیث کسی متوجه رفتار این شش عموزاده نشده،
اکثریت جمعیت آلودر از نسل روزبه است
مهاجرت به شهرها و، روستای، کشورها را هم بیان میکنم= از نسل سبزعلی واحمدعلی در قلعه عباس آباد، ازنسل آن سه برادر، سهم آباد ، آقداش، الرج، قلعه طورگیر، قلعه گاوگدار، حسین آباد قلعه دهشیرخان، دهسد، ، منطقه فراهان، روستای مرادآباد، استوه، ، شهر، اراک، ساوه، مامونیه، قزوین، تهران، کرج، رودهن، بومهن، ورامین ، قرچک، قم، دماوند، پاکدشت ، شاه عبدالعظیم، شهریار، اندیشه، سرآسیاب، مارلیک، شماره دو، نارمک سعادت آباد، تهران نو حکیمیه، سیزده آبان، فردیس، پردیس، جاجرود،
میرداماد، پاسداران ، بهبودی، مشیریه، کاروان ، شهر مشهد، شیراز، وشمال کشور، استان اصفهان، شهر نطنز، استان آذربایجان، شهر ارومیه، بنام عزیزی ملک میرزا پسر حسین پسر عزیزفرزند عباسعلی پسرروزبه با برادرش عباس میرزا کوچ میکنند به شهرملایر جهت زندگی به چه دلیلی ملک میرزا می رود به سمت غرب ودر شهر ارومیه ساکن وعباسمیرزا برمیگردد آلودر وقناتی بنا میکند در دربند سردره بچه ای نداشته اما قنات نامش را ماندگار نگهداشته روحش شاد و یادش گرامی، می توانید بروید ارومیه از نسل روزبه سراغی بگیرید، در این نوشتار تغریبا مشخص شده علت مهاجرتها از روستای آلودر، بعضی جاها جور روزگار وجابه جای کدخدا، و زور ارباب وقت، در اکثریت به علت ارتقاع زندگی و قانع نشدن درآمد، کمی دقت کنید متوجه آن می شوید واز گذشتگان واقوام بدل نگیرید ارتباط را صمیمی تر کنید و به اصل موضوع رسیدگی
ازنسل روزبهایی در اوین دره که، تهران، هم ساکنند باغداران آن منطقه محسوب می شوند محله ای دارد بنام روزبهایها
خارج ازکشور کشورهای، امریکا، آلمان، هلند، ترکیه انگلیس دبی فرانسه، کانادا،
عزیزان آنچه می دانید با این امکانات فعلی مکتوب کنید تا بماند کسانی که بزرگان ما هستند می شود از آنها سوالاتی پرسید که به این مجموعه اضافه کرد ، وصلتهاو اتفاقات ازکجا آمده اند به کجاها رفته اند، علتها سرنوشتها، دوستیها ودشمنیها
ادامه دارد می نویسم
نویسنده وتنظیم کننده متن مجید جباری
سلام درگذشت محمد علی رحیمی معلم روستای آلودر قبل از انقلاب را به جامعه فرهنگی تسلیت، ۱۸ماه سپادانشی اهل شیراز استان فارس
سلام اگر در نوشتن متن کم و کسری هست ودر این سطور جسارتی صورت گرفته قبلاً عذر خواهی می کنم کسی چیزی بدل نگیرد این یاداشتها جهت اطلاع ، کامل کردن، صحیح با شما امیدوارم در حد اطلاعی که دارید پست ارسال کنید
سلام خدا قوت شبتون بخیر دوستان انشاالله که خوب و خرم باشید
مجید جباری
مجید جباری
سلام مب. مردم خوب وخونگرم الودر
عباس زاده معلم سال ۱۳۶۹
عباس زاده معلم سال ۱۳۶۹
سلام بر مردم خونگرم ومهربان آلوده
من سال ۶۸تا۷۱ معلم بودم . وهیچوقت خوبیهای مردم روستا را فراموش نمی کنم مردمانی خونگرم میهمان نواز . اگر جاده آسفالته داره بیام ودوستان را ببینم . عباس زاده معلم روستا ارادتمند شما
من سال ۶۸تا۷۱ معلم بودم . وهیچوقت خوبیهای مردم روستا را فراموش نمی کنم مردمانی خونگرم میهمان نواز . اگر جاده آسفالته داره بیام ودوستان را ببینم . عباس زاده معلم روستا ارادتمند شما
سلام خدمت معلمین خدمتگذار جناب آقای عباس زاده ، آقای رحیمی که محل خدمت رافراموش نکردید مجیدجباری
سلام
الیدر واژه محلی است در آن دوره منطقه معروف به انتاکیه بوده به مرکزیت استوه گازران رنگرزی بوده درباره آن تحقیق کنیدکه پدربزرگانم به نام جبار وغفار رنگرز بودن آثارش را من یاد دارم تونلی از مرکز کشیده شده به سمت آقداش این محل منطقه نظامی بوده گذردر معنای درگاه گذر رفت وآمد یال برج چون هم به مرکز وهم منطقه نظامی دید کافی داشته برپا میشود نوشتم تا از حوزه زندگی خود اطلاع داشته باشید اما از الیدر بعضی از اسمها با هدف بودن مثل دره شهبازی جای تفری وخوشگذرانی اقنیا وسران زمان خودش دره گردله به زبان آمده ومانگار شده دره برابر روبرو دهنشین بوده تپه اسد اسد در این کوه فعالیت زیادی داشته دره مسم چون دره خرمی بوده ودارای آب که هنوزم قابل کشت وکاره یال کشکال واقعا کشکال وبراحوته الیدر کوچکه بدلیل برج دیدبانی ساکنین محدودی الیدر فعلی چون از دیدبانی فاصله داشته جمعیت بیشتر ساکن بودن تفکیک شده کوچک وبزرگ الیدر کوچیکه قناتی دارد بنام شاه مراد که در آن زمان مهندسی بوده آثارش دریال برج کوره اهکپزیزی داشته وبادمستان ود ر دروند سدره آسیاب آبی در زمان که آب کم داشته از دره سد سنگر می اورده برای آسیاب شاه مراد پسر ملاء مرادعلی پسر نانعلی پسر روزبه بیخ الیدرکوچکه چنتا محل دره نثار حاجی حاجی کی بوده نمیدانم همین میدانم که دران نثار فعالیت میکرده چم مسم سرسبز دره گرگی چشمه آملا شهباز چشمه سرده درزمان فتحعلی شاه برای پدر بزرگم دعوت نامه فرستاده بود مضمون این بود آقا جبار نیاز به کمک شماداریم آدمهای باسوادی هم بوده که هنوز دستخطشان موجود است ملاء علی که کاتب دربار شد درزمان امیرکبیر بزرگ ماملاءصادق قوم احمدوند با زور عباسعلی پسرروزبه کوچ کردندن قوم ورزمیار به ووا وقطی وکرانی هشت پسر وخانوادشون باقی ماند ه دونفر عصمت الله ویدالله معروف به محمدی وعصمتی کسی از طرف روزبه بهشون زور نگفته خود روستا چند محل دارد سرتپیا مله مینجا مله دامون سرچشمیا سرنایه درچالبوسون باغات بوده وهست دره سردره چشمه خانمویا چشمه دره نورزی نورز در ان خطه کار می کرده وقت نهار جلو اب چشمه را می بسته دوغ میریخته وتلیت میکرده ومی خورده معروف شده دره نوروزی از نسل نورز ملکی مسلمی نسب محمدی وملکیمجد
... [مشاهده متن کامل]
محمدی در الیدر سه تیره هستند محمدی ازنسل ورزمیار
محمدی ازنسل نوروز
محمدی ازنسل روزبه
ازنسل نانعلی پسر روزبه چندتیره فاملی هست خدامرادی مرادی جباری رحیمی مومیی کرمی عبدی
وزیرپناه
ازنسل احمدعلی پسر روزبه رضایی محمدی شفعیی نبیی رفیعی فرهادی شکاری محمدی مومنی لطفی رجبی صفدری آلودری
ازنسل عباسعلی اسدی بهرام شیخی عزیزی
ازنسل سبزعلی پسر روزبه صابری
ادامه دارد بنویسید تا بدانند وبخوانند درحد اطلاعات نوشتم از اجداد وکنیه بنوسید وبدانید
مجیدجباری
الیدر واژه محلی است در آن دوره منطقه معروف به انتاکیه بوده به مرکزیت استوه گازران رنگرزی بوده درباره آن تحقیق کنیدکه پدربزرگانم به نام جبار وغفار رنگرز بودن آثارش را من یاد دارم تونلی از مرکز کشیده شده به سمت آقداش این محل منطقه نظامی بوده گذردر معنای درگاه گذر رفت وآمد یال برج چون هم به مرکز وهم منطقه نظامی دید کافی داشته برپا میشود نوشتم تا از حوزه زندگی خود اطلاع داشته باشید اما از الیدر بعضی از اسمها با هدف بودن مثل دره شهبازی جای تفری وخوشگذرانی اقنیا وسران زمان خودش دره گردله به زبان آمده ومانگار شده دره برابر روبرو دهنشین بوده تپه اسد اسد در این کوه فعالیت زیادی داشته دره مسم چون دره خرمی بوده ودارای آب که هنوزم قابل کشت وکاره یال کشکال واقعا کشکال وبراحوته الیدر کوچکه بدلیل برج دیدبانی ساکنین محدودی الیدر فعلی چون از دیدبانی فاصله داشته جمعیت بیشتر ساکن بودن تفکیک شده کوچک وبزرگ الیدر کوچیکه قناتی دارد بنام شاه مراد که در آن زمان مهندسی بوده آثارش دریال برج کوره اهکپزیزی داشته وبادمستان ود ر دروند سدره آسیاب آبی در زمان که آب کم داشته از دره سد سنگر می اورده برای آسیاب شاه مراد پسر ملاء مرادعلی پسر نانعلی پسر روزبه بیخ الیدرکوچکه چنتا محل دره نثار حاجی حاجی کی بوده نمیدانم همین میدانم که دران نثار فعالیت میکرده چم مسم سرسبز دره گرگی چشمه آملا شهباز چشمه سرده درزمان فتحعلی شاه برای پدر بزرگم دعوت نامه فرستاده بود مضمون این بود آقا جبار نیاز به کمک شماداریم آدمهای باسوادی هم بوده که هنوز دستخطشان موجود است ملاء علی که کاتب دربار شد درزمان امیرکبیر بزرگ ماملاءصادق قوم احمدوند با زور عباسعلی پسرروزبه کوچ کردندن قوم ورزمیار به ووا وقطی وکرانی هشت پسر وخانوادشون باقی ماند ه دونفر عصمت الله ویدالله معروف به محمدی وعصمتی کسی از طرف روزبه بهشون زور نگفته خود روستا چند محل دارد سرتپیا مله مینجا مله دامون سرچشمیا سرنایه درچالبوسون باغات بوده وهست دره سردره چشمه خانمویا چشمه دره نورزی نورز در ان خطه کار می کرده وقت نهار جلو اب چشمه را می بسته دوغ میریخته وتلیت میکرده ومی خورده معروف شده دره نوروزی از نسل نورز ملکی مسلمی نسب محمدی وملکیمجد
... [مشاهده متن کامل]
محمدی در الیدر سه تیره هستند محمدی ازنسل ورزمیار
محمدی ازنسل نوروز
محمدی ازنسل روزبه
ازنسل نانعلی پسر روزبه چندتیره فاملی هست خدامرادی مرادی جباری رحیمی مومیی کرمی عبدی
وزیرپناه
ازنسل احمدعلی پسر روزبه رضایی محمدی شفعیی نبیی رفیعی فرهادی شکاری محمدی مومنی لطفی رجبی صفدری آلودری
ازنسل عباسعلی اسدی بهرام شیخی عزیزی
ازنسل سبزعلی پسر روزبه صابری
ادامه دارد بنویسید تا بدانند وبخوانند درحد اطلاعات نوشتم از اجداد وکنیه بنوسید وبدانید
مجیدجباری
آلودر مفهوم خودشو دارد بس اینجاست که همه عشقشند
معرفی اقوام وپیوست آنها
سلام وعرض ادب روستای آلودر ریشه بیشینه ای دارد اما از نسل روز به حدود ۴۵۰سال میباشد روز به چهار پسر داشته به نامهای نانعلی احمدعلی عباسعلی سبزعلی قبل از روزبه دو قوم بوده ورزمیار ودیگری احمدوند حال در
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
مانیزان به نام علمداریها معروفند از نسل ورزمیار دو خانوار هست مرادعصمتی خلیل محمدی حال جزء نسل روزبه جند قوم دیگر هست پسران نورز وزمان وصحرایی واکبری وکروندی وحیدری ازبچه های روزبه در فراهان سماواد الرج اراک تهران کرج قزوین مشهد وخارج از کشور المان دوبه کانادا امریکا انگلیس ترکیه ارسال کننده مجیدجباری
اگه بتونید بوم گردی راه بندازین خوبه
باعرض سلام و درود به همه هم روستایی های عزیزم
عزیزان این یک نوع نظر سنجیه . اگر لطف کنید همکاری کنید نظراتتون رو بگین ممنون میشم.
میخواستم ببینم دوستان نطرشون در مورد بارگذاری یک سری فیلم و کلیپ از مراسم محرم روستامونتوی بستر اینترنت چیه؟
ممنون
عزیزان این یک نوع نظر سنجیه . اگر لطف کنید همکاری کنید نظراتتون رو بگین ممنون میشم.
میخواستم ببینم دوستان نطرشون در مورد بارگذاری یک سری فیلم و کلیپ از مراسم محرم روستامونتوی بستر اینترنت چیه؟
ممنون
دلا آلودر آنجاییست که ملکش خرم وخاکش زاد گاه شیر مردان است
گلی از شاخه خنداب ، باغ مرکزی درقلب ایران است
گلی از شاخه خنداب ، باغ مرکزی درقلب ایران است
روستای شما هر اسمی که داره زیباست و من خریدار زمین در کنار رودخانه هستم لطفا اگر پیشنهادی برای فروش کسی داره با من تماس بگیره.
همانطوری گفته شد آلودر بسیار جای خوش آب و هوایی است بنده به مدت 18ماه در سالهای قبل از انقلاب سال 56و57به عنوان سپاه دانش ( معلم ) آنجا زندگی کردم بسیار مردمانی مهربان خون گرم داره الان هم که حدود 45سال
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
میگذره با بعضی از بچه های روستا که آنموقع دانش آموز بودن در تماس هستم بسیار مر درمان مهماننواز هستند به ما خیلی احترام میکردن
- اصلاحیه
بنام خدا
با سلام و عرض خدا قوت خدمت هم تباران ( هم روستایی ) عزیز و زحمت کش
همانطور که جناب آقای ابولفضل فرمودند واژه ها مهم نیست .
یک دل ، و یک صدا با شیم در جهت بهبود و ارتقاء وضعیت معیشتی ( رفاه ) ، بهداشت . موارد عامل المنفعه . زیر ساخت های روستا . معابر . و. . .
... [مشاهده متن کامل]
بزرگ وارن که در هر جای این کره خاکی هستند و در صورت امکان در قالب مطالبات به حق روستایی و کشاورزی در اورگانها و نهاد های مرتبط پیگیری این موضوعات را پیگری نمائید.
با شد که دین مان را به وطن مان ادا کرده باشیم .
باقی الصالحات -
درخصوص واژه آلودر ( الیدر ، علیدر ) بنده با آقای ا کبر محمدی ( پسر عمو صفر محمدی اگر اشتباه نکنم ) موافق هستم
مستندات و شواهد و قرائن حاکی از این ادعاست . . .
با تشکر : از همدلی و همراهی پیشا پیش شما .
ادمین عزیر در صورت امکان متن قبلی اصلاح و دیلیت شود .
بنام خدا
با سلام و عرض خدا قوت خدمت هم تباران ( هم روستایی ) عزیز و زحمت کش
همانطور که جناب آقای ابولفضل فرمودند واژه ها مهم نیست .
یک دل ، و یک صدا با شیم در جهت بهبود و ارتقاء وضعیت معیشتی ( رفاه ) ، بهداشت . موارد عامل المنفعه . زیر ساخت های روستا . معابر . و. . .
... [مشاهده متن کامل]
بزرگ وارن که در هر جای این کره خاکی هستند و در صورت امکان در قالب مطالبات به حق روستایی و کشاورزی در اورگانها و نهاد های مرتبط پیگیری این موضوعات را پیگری نمائید.
با شد که دین مان را به وطن مان ادا کرده باشیم .
باقی الصالحات -
درخصوص واژه آلودر ( الیدر ، علیدر ) بنده با آقای ا کبر محمدی ( پسر عمو صفر محمدی اگر اشتباه نکنم ) موافق هستم
مستندات و شواهد و قرائن حاکی از این ادعاست . . .
با تشکر : از همدلی و همراهی پیشا پیش شما .
ادمین عزیر در صورت امکان متن قبلی اصلاح و دیلیت شود .
بنام خدا
با سلام و عرض خدا قوت خدمت هم تباران ( هم روستایی ) عزیز و زحمت کش
واژها مهم نیستند .
یک دل ، و یک صدا با شیم در جهت بهبود و ارتقاء وضعیت معیشتی ( رفاه ) ، بهداشت . موارد عامل المنفعه . زیر ساخت های روستا . معابر . و. . .
... [مشاهده متن کامل]
بزرگ وارن که در هر جای این کره خاکی هستند و در صورت امکان در قالب مطالبات به حق روستایی و کشاورزی در اورگانها و نهاد های مرتبط پیگیری نمایند.
با شد که دین مان را به وطن مان ادا کرده باشیم .
-
درخصوص واژه آلودر ( الیدر ، علیدر ) بنده با آقای ا کبر محمدی موافق هستم
در فرهنگ لغت در به معنی دره میباشدو آلودر به معنی دره آلو میباشددر منطقه نام های شبیه روستای ما وجود دارد مانند گذردر ( دره هویج ) * نبی در ( دره نبی ) *سیردر ( دره سیر )
در زبان محلی روستا به آلو ( علی ) گفته میشودوگفتن علیدر اسم محلی آن است
درخصوص واژه آلودر ( الیدر ، علیدر ) بنده با آقای ا کبر محمدی موافق هستم
مستندات و شواهد و قرائن حاکی از این ادعاست . . .
با تشکر : از همدلی و همراهی پیشا پیش شما
با سلام و عرض خدا قوت خدمت هم تباران ( هم روستایی ) عزیز و زحمت کش
واژها مهم نیستند .
یک دل ، و یک صدا با شیم در جهت بهبود و ارتقاء وضعیت معیشتی ( رفاه ) ، بهداشت . موارد عامل المنفعه . زیر ساخت های روستا . معابر . و. . .
... [مشاهده متن کامل]
بزرگ وارن که در هر جای این کره خاکی هستند و در صورت امکان در قالب مطالبات به حق روستایی و کشاورزی در اورگانها و نهاد های مرتبط پیگیری نمایند.
با شد که دین مان را به وطن مان ادا کرده باشیم .
-
درخصوص واژه آلودر ( الیدر ، علیدر ) بنده با آقای ا کبر محمدی موافق هستم
در فرهنگ لغت در به معنی دره میباشدو آلودر به معنی دره آلو میباشددر منطقه نام های شبیه روستای ما وجود دارد مانند گذردر ( دره هویج ) * نبی در ( دره نبی ) *سیردر ( دره سیر )
در زبان محلی روستا به آلو ( علی ) گفته میشودوگفتن علیدر اسم محلی آن است
درخصوص واژه آلودر ( الیدر ، علیدر ) بنده با آقای ا کبر محمدی موافق هستم
مستندات و شواهد و قرائن حاکی از این ادعاست . . .
با تشکر : از همدلی و همراهی پیشا پیش شما
با سلام
ضمن تشکر از سر کار خانم صبا
بابت معرفی خوش ذوقانه روستا ، محصولات تولیدی و نکته سنجی ایشان
- بله بنده هم موافق هستم این روستا با نوع پوشش گیاهی مناسب و متنوع ، قابلیت ایجاد کسب و کار در زمینه داروهای گیاهی را دارد . توصیه می شود جهت استفاده بهینه از این شرایط و در آمد زایی از معلومات فخر ایران و جهان بوعلی سینا کمک گرفته شود .
... [مشاهده متن کامل]
به امید روزی که خانواده ای از این طریف کسب روزی نماید .
با احترام : مسلمی نسب
ضمن تشکر از سر کار خانم صبا
بابت معرفی خوش ذوقانه روستا ، محصولات تولیدی و نکته سنجی ایشان
- بله بنده هم موافق هستم این روستا با نوع پوشش گیاهی مناسب و متنوع ، قابلیت ایجاد کسب و کار در زمینه داروهای گیاهی را دارد . توصیه می شود جهت استفاده بهینه از این شرایط و در آمد زایی از معلومات فخر ایران و جهان بوعلی سینا کمک گرفته شود .
... [مشاهده متن کامل]
به امید روزی که خانواده ای از این طریف کسب روزی نماید .
با احترام : مسلمی نسب
بنام خدا
با سلام و عرض خدا قوت خدمت هم تباران ( هم روستایی ) عزیز و زحمت کش
همانطور که جناب آقای ابولفضل فرمودند واژها مهم نسیت .
یک دل ، و یک صدا با شیم در جهت بهبود و ارتقاء وضعیت معیشتی ( رفاه ) ، بهداشت . موارد عامل المنفعه . زیر ساخت های روستا . معابر . و. . .
... [مشاهده متن کامل]
بزرگوارن که در هر جای این کره خاکی هستند و در صورت امکان در قالب مطالبات به حق روستایی و کشاورزی در ارگانها و نهاد های مرتبط پیگیری نمایند.
با شد که دین مان را به وطن مان ادا کرده باشیم .
باقی الصالحات -
درخصوص واژه آلودر ( الیدر ، علیدر ) بنده با آقای ا کبر محمدی ( پسر عمو صفر محمدی اگر اشتباه نکنم ) موافق هستم
مستندات و شواهد و قرائن حاکی از این ادعاست . . .
با تشکر : از همدلی و همراهی پیشا پیش شما .
با سلام و عرض خدا قوت خدمت هم تباران ( هم روستایی ) عزیز و زحمت کش
همانطور که جناب آقای ابولفضل فرمودند واژها مهم نسیت .
یک دل ، و یک صدا با شیم در جهت بهبود و ارتقاء وضعیت معیشتی ( رفاه ) ، بهداشت . موارد عامل المنفعه . زیر ساخت های روستا . معابر . و. . .
... [مشاهده متن کامل]
بزرگوارن که در هر جای این کره خاکی هستند و در صورت امکان در قالب مطالبات به حق روستایی و کشاورزی در ارگانها و نهاد های مرتبط پیگیری نمایند.
با شد که دین مان را به وطن مان ادا کرده باشیم .
باقی الصالحات -
درخصوص واژه آلودر ( الیدر ، علیدر ) بنده با آقای ا کبر محمدی ( پسر عمو صفر محمدی اگر اشتباه نکنم ) موافق هستم
مستندات و شواهد و قرائن حاکی از این ادعاست . . .
با تشکر : از همدلی و همراهی پیشا پیش شما .
همانطور که برخی از دوستان هم گفتند اسم کتابی روستا "آلودر" به معنی دره آلو می باشد و دربین محلی های این منطقه و اهالی روستا با نام "علیدر یا الیدر" مصلح است . اما جالب اینجاست که این روستا آلوی زیادی ندارد!!! بیشتر منطقه زیر کشت آن انگور و آنهم از نوع انگور کشمشی و درختان گردو و بادام و هلو است
... [مشاهده متن کامل]
منطقه بسیار بسیار خوش آب و هوا و حاصلخیزی است و محصولات کشاورزی آن بخصوص انگور و بادام و گردو واقعا در کیفیت مانند ندارد. مردم مهربون و خونگرمی دارد و دارای چشمه آبی است که کیفیت درمانی دارد. روستا در سالهای اخیر به واسطه رسیدگی های خیلی خوب دولت دارای آب لوله کشی، برق و گاز لوله کشی و اینترنت و دکل مخابرات و پست بانک و درمانگاه و مسجد خیلی بزرگی شده و برای زندگی هیچ امکاناتی کم ندارد
یکی از جاذبه های خیلی بکر و کمیاب روستا وجود مقدار قابل توجهی گل های زرد رنگی هست که دارای خاصیت درمانی بسیار بسیار بالایی است و کاملا ارگانیک می باشد. پوشش بسیار مطلوبی از گیاهان داروئی دارد و پتانسیل ایجاد شرکتهای تهیه و بسته بندی انواع دمنوش و گیاهان داروئی و عرقیات را دارد
... [مشاهده متن کامل]
منطقه بسیار بسیار خوش آب و هوا و حاصلخیزی است و محصولات کشاورزی آن بخصوص انگور و بادام و گردو واقعا در کیفیت مانند ندارد. مردم مهربون و خونگرمی دارد و دارای چشمه آبی است که کیفیت درمانی دارد. روستا در سالهای اخیر به واسطه رسیدگی های خیلی خوب دولت دارای آب لوله کشی، برق و گاز لوله کشی و اینترنت و دکل مخابرات و پست بانک و درمانگاه و مسجد خیلی بزرگی شده و برای زندگی هیچ امکاناتی کم ندارد
یکی از جاذبه های خیلی بکر و کمیاب روستا وجود مقدار قابل توجهی گل های زرد رنگی هست که دارای خاصیت درمانی بسیار بسیار بالایی است و کاملا ارگانیک می باشد. پوشش بسیار مطلوبی از گیاهان داروئی دارد و پتانسیل ایجاد شرکتهای تهیه و بسته بندی انواع دمنوش و گیاهان داروئی و عرقیات را دارد
وطن تنها میراثی است که هرگز نمی توان آن را خرج کرد، هدیه داد و یا فروخت
الودر اصطلاحی است شبه ترکی به معنای دره آلو کلمه الودر به لهجه خندابی که برگرفته از گویش ترکی همدان است ساخته شده ابتداالودره والودر قدمت ثابت شده بیش از950سال . گویش روستا لری ملایری
در فرهنگ لغت در به معنی دره میباشدو آلودر به معنی دره آلو میباشددر منطقه نام های شبیه روستای ما وجود دارد مانند گذردر ( دره هویج ) * نبی در ( دره نبی ) *سیردر ( دره سیر )
در زبان محلی روستا به آلو ( علی ) گفته میشودوگفتن علیدر اسم محلی ان است
در زبان محلی روستا به آلو ( علی ) گفته میشودوگفتن علیدر اسم محلی ان است
باغهای الو . دوردست
حتی اینجام اختلافات رو رها نمی کنید و میگید آلودر الیدر علیدر
نام محلی یا کتابی
مهم دیار سرسبز هست واژه ها مهم نیست
آلودر واژه ترکی است چون منطقه ما ترک نشین هست
ولیکن مردم روستای ما به غیر از بومیان اصلی روستا بخشی از لرهای ملایر و عمدتا از لرهای برجرد هستند
نام محلی یا کتابی
مهم دیار سرسبز هست واژه ها مهم نیست
آلودر واژه ترکی است چون منطقه ما ترک نشین هست
ولیکن مردم روستای ما به غیر از بومیان اصلی روستا بخشی از لرهای ملایر و عمدتا از لرهای برجرد هستند
از نمونه مشکلات این روستا نبود سیگنال اینترنت و خط ایرانسل
کمک به زیرساخت روستا
قدمتی به پهنای تاریخ. دربند اراک
آلودر زادگاه من است، آلودر صحیح است و علیدر نامی محلیست.
علیدر میباشد نه آلودر هنوز کسی معنای واقعیش را نمیداندلی قدمتی بیش از هزار سال دارد
الودر به معنی درّه آلو میباشد. من خودم یکی از اهالی الودر هستم
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٣٢)