النوادر

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] نوادر راوندی، ترجمه کتاب النوادر للراوندی، اثر سید فضل الله راوندی 570ه.ق است که توسط آقای صادقی اردستانی، از عربی به فارسی ترجمه گشته است.
مؤلف در این کتاب 56 صفحه ای مجموعه روایات اخلاقی و مواعظ را که شامل موضوعات گوناگونی؛ مانند صدقه، حسن خلق، جهاد، صفات حسنه، امر به معروف و نهی از منکر و بسیاری از مستحبات شرعی روایت شده توسط ائمه(ع)، از حضرت پیامبر اکرم(ص) را آورده است.
راوندی در آغاز این کتاب، سند خود را به روایات کتاب که یک سند بیشتر نیست، می آورد، سپس با اشاره به آن سند متن روایات را نقل می کند. ایشان بدین ترتیب خواننده را از خواندن اسناد طولانی تکراری آسوده ساخته، بدون آنکه از اعتبار و استناد آن روایات چیزی کاسته و یا آنها را به روایات مرسله مبدل سازد.
نوادر تقریبا به عنوان گلچین اشعثیات است، با نظر بر این که کتاب اشعثیات از کتاب های قدیمی و معتبر شناخته شده شیعه است و اصحاب و علمای شیعه نیز بسیار بر روایات آن استناد و اعتماد کرده اند و با توجه بر این که، کتاب اشعثیات از اصول اولیه شیعه به شمار می آید و علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ در اجازات روایی روایت آن را نیز به یکدیگر اجازه داده اند، ارزش و اعتبار نوادر نیز روشن می گردد، زیرا هم چنانکه یادآور گشتیم، النوادر تقریبا به عنوان گلچین اشعثیات می باشد.
بر این اساس است که این کتاب در طول هزار سال پیوسته مورد توجه علما و بزرگان شیعه و سنی قرار گرفته و ترجمه گشته و از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار بوده است.

[ویکی فقه] النوادر (ابهام زدایی). النوادر ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • النوادر (اشعری قمی)، تألیف احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی از روات بزرگ شیعه در قرن سوم هجری و از یاران ائمه (علیهم السلام)• النوادر (راوندی)، تألیف فضل الله بن علی بن عبید الله حسینی راوندی، از علمای نام آور و از مشایخ بزرگ شیعه در قرن ششم هجری
...

[ویکی نور] النوادر (اشعری قمی احمد بن محمد). «النوادر»، به زبان عربی، تألیف احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی(از روات بزرگ شیعه در قرن سوم هجری)، یکی از کتاب های روایی معتبر و از اصول اولیه شیعه به شمار می آید و از زمان نگارش تا این زمان، در طول هزار سال، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه واقع شده است.
علامه مجلسی، آن را در نهایت اعتبار می داند.
روات شیعه، کتاب های متعددی به نام النوادر نوشته اند و معمولاً احادیثی که در این کتاب ها آمده، احادیثی غیر مشهور یا استثنایی است و یا استدراک مباحث مختلف می باشد. در برخی موارد نیز روایات گلچین شده و بسیار قابل توجه را در باب نوادر یا کتاب نوادر می آورند.
کتاب، شامل 456 روایت، در ضمن 37 باب است.
موضوعات مختلفی در این کتاب مطرح شده است، مانند:

[ویکی فقه] النوادر (اشعری قمی). احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی از روات بزرگ شیعه در قرن سوم هجری و از یاران ائمه علیهم السلام. روات شیعه کتاب های متعددی به نام النوادر نوشته اند و معمولا احادیثی که در این کتاب ها آمده احادیثی غیر مشهور یا استثنایی است و یا استدراک مباحث مختلف می باشد. در برخی موارد نیز روایات گلچین شده و بسیار قابل توجه را در باب نوادر یا کتاب نوادر می آورند.
راویان شیعه کتابهای متعددی به نام النوادر نوشته اند و معمولاً احادیثی که در این کتابها آمده، احادیثی غیر مشهور یا استثنایی و یا استدراک مباحث مختلف اند. در برخی موارد نیز روایاتِ گلچین شده و بسیار قابل توجه را در باب نوادر یا کتاب نوادر می آورند.کتاب نوادر احمد بن محمد بن عیسی، یکی از کتابهای روایی معتبر و از اصول اولیه شیعه به شمار می آید و از زمان نگارش تا این زمان، در طول هزار سال، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه بوده است.روایات این کتاب در مجموعه های روایی بزرگ مانند کتب اربعه، وسائل الشیعه، بحارالانوار و دیگر کتابهای روایی معتبر، نقل شده و به آن استناد کرده اند. ابو سلیمان داوود بن کوره، یکی از شاگردان احمد بن محمد بن عیسی، این کتاب را تنظیم و فصل بندی نموده است. وی یکی از پنج راوی است که محمد بن یعقوب کلینی در کافی از آنها تعبیر به «عده من اصحابنا» می کند.علامه مجلسی می گوید: این کتاب در نهایت اعتبار است. شیخ آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه) می فرماید: کتاب النوادر، نوشته احمد بن محمد بن عیسی قمی، شیخ اشاعره قم، است که مقید به نقل روایات معتبر بوده اند. موضوعات مختلفی در این کتاب مطرح شده است؛ مانند بحثهای روزه در چند باب، احکام نذر و قسم، بحث مفصل در کفارات مختلف طی چندین فصل، احکام و شرایط و محرمات ازدواج، عده طلاق، مناسک حج، دیات و حدود، مکاسب و معاملات.تعداد احادیث کتاب نوادر ۴۵۶ روایت است که در ۳۷ باب مطرح شده اند.
درباره مولف
ابو جعفر، احمد بن محمد بن عیسی بن عبد الله اشعری قمی از روات بزرگ شیعه در قرن سوم هجری و از یاران ائمه علیهم السلام می باشد. احمد در شهر قم به دنیا آمد، شهر علم و فقاهت و شهر راویان بزرگ شیعه و پناهگاه فقها و دانشمندان بزرگ و علاقه مندان به محمد و آل محمد صلوات اللّه علیهم . او در خانواده ای اهل علم و دانش و ارادتمند به اهل بیت رسول خدا صلی الله علیهم اجمعین تربیت شد و از نوجوانی زیر نظر پدر خود محمد بن عیسی اشعری به فراگیری علوم و معارف اسلامی پرداخت.وی که بزرگ شهر قم بود ابو عبد الله، احمد بن محمد بن خالد برقی را، که یکی از روات بزرگ شیعه است به دلیل نقل روایت از برخی افراد ضعیف و یا نقل روایات مرسله، از شهر قم اخراج کرد. ولی پس از چندی از این عمل خود پشیمان شده و از او معذرت خواهی کرده و او را به شهر باز گرداند. اشعری برای جبران اشتباه خود بعد از وفات برقی، در تشییع جنازه او با سر و پای برهنه شرکت کرد.
درباره کتاب
روات شیعه کتاب های متعددی به نام النوادر نوشته اند و معمولاً احادیثی که در این کتاب ها آمده احادیثی غیر مشهور یا استثنایی است و یا استدراک مباحث مختلف می باشد. در برخی موارد نیز روایات گلچین شده و بسیار قابل توجه را در باب نوادر یا کتاب نوادر می آورند.
اعتبار کتاب
...

[ویکی فقه] النوادر (راوندی). کتاب النوادر نوشته سید جلیل، ابو الرضا، ضیاء الدین، فضل الله بن علی بن عبید الله حسینی راوندی ، از علمای نام آور و از مشایخ بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است.
موضوع کتاب روایات اخلاقی، مواعظ و مستحبات است.مؤلف در این کتاب مجموعه روایاتی که از طریق ائمه -علیهم السّلام -از حضرت رسول خدا -صلی الله علیه و آله وسلّم -روایت شده را آورده است.این روایات شامل موضوعات گوناگونی است مانند صدقه، حسن خلق ، جهاد، صفات حسنه، امر به معروف و نهی از منکر و بسیاری از مستحبات شرعی.
انگیزه نگارش
سید فضل الله راوندی از علمای بزرگ اخلاق در دوران خود بود است.وی در آن زمان در مدرسه مجدیه کاشان جلسات موعظه و درس اخلاق داشته که بسیار مورد توجه عموم و علمای آن شهر قرار گرفته بود.وی این کتاب را برای نشر سخنان موعظه آمیز و حکمت آموز حضرت رسول خدا -صلی الله علیه و آله وسلّم -نگاشته است، تا دیگران با خواندن آن با معارف عمیق و دستورات اخلاقی و روایات اهل بیت عصمت و طهارت بهتر آشنا گردند.
شیوه نگارش
راوندی در آغاز این کتاب سند خود را به روایات کتاب که یک سند بیشتر نیست می آورد، سپس با اشاره به آن سند متن روایات را نقل می کند. وی با این شیوه خواننده را از خواندن اسناد طولانی و تکراری آسوده ساخته، بدون آنکه از اعتبار و استناد آن روایات چیزی کاسته و یا آنها را به روایات مرسله مبدل سازد.کتاب حاضر دارای حجم کمی است و در ۵۶ صفحه منتشر گشته است.
سند کتاب
...

پیشنهاد کاربران

بپرس