[ویکی الکتاب] معنی عُدْوَانَ: ظلم - تجاوز - دشمنی - خصومت (در عبارت "لَا تَعَاوَنُواْ عَلَی ﭐلْإِثْمِ وَﭐلْعُدْوَانِ " و نظایر آن ، عدوان آن اعمال زشتی است که ضررش دامنگیر دیگران میشود ، و گناهان مربوط به حق الناس است که موجب اذیت و آزار مردم می شوند.کلمه عدوان همه رقم تجاوز را ش...
معنی تَغَابُنِ: پشیمانی و احساس خسارت (از معامله)(اصل آن ازغبن به معنای این است که وقتی با کسی معامله میکنی از راهی که او متوجه نشود کلاه سر او بگذاری ، اگر میخری پول کمتری بدهی ، و اگر میفروشی پول بیشتری بگیری ومنظور از یوم التغابن که در قرآن آمده روز قیامت است ...
ریشه کلمه:
انس (۳۳۸ بار)
تعبیر به «نَاس» گر چه ظاهراً عموم مردم را شامل می شود و دلیل بر آن است که همگی در غفلت اند ولی بدون شک، هر گاه که سخن از توده مردم گفته می شود، استثناهایی وجود دارد، و در اینجا گروه بیدار دلی را که همیشه در فکر حسابند و برای آن آماده می شوند، باید از این حکم مستثنی دانست.
جماعت مردم. در مجمع گفته :ناس و بشر و انس نظیر هم اند، و اصل الناس أناس است از انس در اثر دخول الف و لام تعریف همزه از آن ساقط شده ولام تعریف در نون ادغام شده است. در اقرب الموارد گوید: بقولی الناس برای جمع وضع شده مثل رهط و قوم، واحد آن انسان است از غیرلفظش. . از مردم کسی است که گوید به خدا و روز قیامت ایمان آوردیم حال آنکه مومن نیستند. در آیاتی نظیر . . ظاهرا انسانهای فاضل و به تمام معنی انسان، مراد است. راغب میگوید: گاهی از الناس بطور مجاز فضلاء مقصود است نه عموم مردم وآن درصورتی است که معنای انسانیت و اخلاق حمیده مقصود باشد. لفظ «الناس» بنابر نقل المعجم المهفرس دویست و چهل ویک بار در قرآن مجید ذکر شده و از مقابله با جن در . بدست میآید که برجن اطلاق نمیشود.
معنی تَغَابُنِ: پشیمانی و احساس خسارت (از معامله)(اصل آن ازغبن به معنای این است که وقتی با کسی معامله میکنی از راهی که او متوجه نشود کلاه سر او بگذاری ، اگر میخری پول کمتری بدهی ، و اگر میفروشی پول بیشتری بگیری ومنظور از یوم التغابن که در قرآن آمده روز قیامت است ...
ریشه کلمه:
انس (۳۳۸ بار)
تعبیر به «نَاس» گر چه ظاهراً عموم مردم را شامل می شود و دلیل بر آن است که همگی در غفلت اند ولی بدون شک، هر گاه که سخن از توده مردم گفته می شود، استثناهایی وجود دارد، و در اینجا گروه بیدار دلی را که همیشه در فکر حسابند و برای آن آماده می شوند، باید از این حکم مستثنی دانست.
جماعت مردم. در مجمع گفته :ناس و بشر و انس نظیر هم اند، و اصل الناس أناس است از انس در اثر دخول الف و لام تعریف همزه از آن ساقط شده ولام تعریف در نون ادغام شده است. در اقرب الموارد گوید: بقولی الناس برای جمع وضع شده مثل رهط و قوم، واحد آن انسان است از غیرلفظش. . از مردم کسی است که گوید به خدا و روز قیامت ایمان آوردیم حال آنکه مومن نیستند. در آیاتی نظیر . . ظاهرا انسانهای فاضل و به تمام معنی انسان، مراد است. راغب میگوید: گاهی از الناس بطور مجاز فضلاء مقصود است نه عموم مردم وآن درصورتی است که معنای انسانیت و اخلاق حمیده مقصود باشد. لفظ «الناس» بنابر نقل المعجم المهفرس دویست و چهل ویک بار در قرآن مجید ذکر شده و از مقابله با جن در . بدست میآید که برجن اطلاق نمیشود.
wikialkb: النّاس