[ویکی نور] الموضح عن جهه اعجاز القرآن و هو الکتاب المعروف بـ «الصرفه». الموضح عن جهة اعجاز القرآن (الصرفه)، تألیف الشریف المرتضی، علی بن الحسین الموسوی، با تحقیق محمدرضا انصاری قمی است.
کتاب پیرامون یکی از مباحث علوم قرآن؛ یعنی مسالۀ «اعجاز» نوشته شده است. مؤلف که از ستارگان درخشان عالم تشیع می باشد و از بزرگان مکتب به شمار می رود، در این کتاب مسالۀ اعجاز قرآن را به روشی غیر از روش معمول بیان کرده است. وی از طریق قول به «صرفه» سعی نموده، تحدی قرآن با عرب ها را از این جهت بحث نماید که خداوند قدرت علمی و بیانی را از عرب های آن زمان سلب نموده، بدین معنا که هر گاه آنها قصد آوردن مثل قرآن را می کردند، قدرت از آنها سلب می شد و آنها از قصد خود منصرف می شدند.
سید مرتضی برای تشریح دیدگاه خود لازم می دید که این موضوع را به صورت مستقل و همراه با ادله مربوطه بیان نماید، لذا تصمیم به تألیف این کتاب نموده که خلاصۀ مباحث آن به قرار زیر می باشد:
وی در ابتدا مذهب صرفه را توضیح می دهد، آنگاه بیان می کند که نظم قرآن دلیل بر معجزه بودن آن نیست و برای این مدعا دلایلی نیز آورده است. آنگاه به بیان موضوع صرفه و ادلۀ آن پرداخته است.
در بخشی دیگر از کتاب مذهب گروهی از معتزله در مورد اعجاز قرآن که از طریق نظم و اخبار غیبی قرآن اثبات شده است را، مورد نقد و بررسی قرار داده، آنها را پاسخ می دهد.
کتاب پیرامون یکی از مباحث علوم قرآن؛ یعنی مسالۀ «اعجاز» نوشته شده است. مؤلف که از ستارگان درخشان عالم تشیع می باشد و از بزرگان مکتب به شمار می رود، در این کتاب مسالۀ اعجاز قرآن را به روشی غیر از روش معمول بیان کرده است. وی از طریق قول به «صرفه» سعی نموده، تحدی قرآن با عرب ها را از این جهت بحث نماید که خداوند قدرت علمی و بیانی را از عرب های آن زمان سلب نموده، بدین معنا که هر گاه آنها قصد آوردن مثل قرآن را می کردند، قدرت از آنها سلب می شد و آنها از قصد خود منصرف می شدند.
سید مرتضی برای تشریح دیدگاه خود لازم می دید که این موضوع را به صورت مستقل و همراه با ادله مربوطه بیان نماید، لذا تصمیم به تألیف این کتاب نموده که خلاصۀ مباحث آن به قرار زیر می باشد:
وی در ابتدا مذهب صرفه را توضیح می دهد، آنگاه بیان می کند که نظم قرآن دلیل بر معجزه بودن آن نیست و برای این مدعا دلایلی نیز آورده است. آنگاه به بیان موضوع صرفه و ادلۀ آن پرداخته است.
در بخشی دیگر از کتاب مذهب گروهی از معتزله در مورد اعجاز قرآن که از طریق نظم و اخبار غیبی قرآن اثبات شده است را، مورد نقد و بررسی قرار داده، آنها را پاسخ می دهد.