[ویکی نور] المنار فی علوم القرآن. المنار فی علوم القرآن تألیف دکتر محمد علی الحسن می باشد.
نویسنده که استاد علوم قرآن و تفسیر در دانشکدۀ شریعت دانشگاه عمان و نیز دانشکده عربی دانشگاه دبی می باشد کتاب خویش را پیرامون بعضی از مسائل مهم علوم قرآن همچون-وحی-نزول قرآن-اسباب نزول
حدیث سبعة احرف و سیر تطور تفسیر، به رشتۀ تحریر در آورده است وی تلاش نموده مطالب را بصورت مختصر بیان نماید و از ذکر مکررات و مطالب اضافی پرهیز نماید-مثلا در باب نسخ پس از تعریف و ذکر اقسام
سه گانۀ آن-بحث پیرامون مصادیق نسخ را دو یا سه مورد آنرا ذکر می نماید.از طرف دیگر در هر بحث پس از ذکر معنای لغوی آن واژه، معنای اصطلاحی را نیز ذکر می نماید.
وی مطالب کتاب را بصورتی ذکر نموده که دارای نظم و تربیت منطقی است و از تعریف قرآن شروع نموده آنگاه مسالۀ وحی و نزول قرآن و جمع آوری آن در دورانهای مختلف را ذکر می نماید.
کتاب دارای یک مقدمه و 6 فصل است که فهرست موضوعات آن به شرح زیر است:
فصل اول:پیرامون قرآن کریم-معنای آن-اسامی آن-اعجاز قرآن ترجمه قرآن-قصه در قرآن
فصل دوم:وحی.تعریف آن از نظر لغت و اصطلاح دلیل وحی.مراتب وحی به پیامبر
وی مطالب کتاب را بصورتی ذکر نموده که دارای نظم و تربیت منطقی است و از تعریف قرآن شروع نموده آنگاه مسالۀ وحی و نزول قرآن و جمع آوری آن در دورانهای مختلف را ذکر می نماید.
کتاب دارای یک مقدمه و 6 فصل است که فهرست موضوعات آن به شرح زیر است:
فصل اول:پیرامون قرآن کریم-معنای آن-اسامی آن-اعجاز قرآن ترجمه قرآن-قصه در قرآن
فصل دوم:وحی.تعریف آن از نظر لغت و اصطلاح دلیل وحی.مراتب وحی به پیامبر
wikinoor: المنار_فی_علوم_القرآن
[ویکی فقه] المنار فی علوم القرآن (کتاب). کتاب المنار فی علوم القرآن تالیف دکتر محمد علی الحسن نویسنده که استاد علوم قرآن و تفسیر در دانشکده شریعت دانشگاه عمان و نیز دانشکده عربی دانشگاه دبی می باشد.
کتاب خویش را پیرامون بعضی از مسائل مهم علوم قرآن همچون- وحی - نزول قرآن - اسباب نزول حدیث سبعة احرف و سیر تطور تفسیر ، به رشته تحریر در آورده است وی تلاش نموده مطالب را بصورت مختصر بیان نماید و از ذکر مکررات و مطالب اضافی پرهیز نماید- مثلا در باب نسخ پس از تعریف و ذکر اقسام سه گانه آن- بحث پیرامون مصادیق نسخ را دو یا سه مورد آنرا ذکر می نماید. از طرف دیگر در هر بحث پس از ذکر معنای لغوی آن واژه، معنای اصطلاحی را نیز ذکر می نماید. وی مطالب کتاب را بصورتی ذکر نموده که دارای نظم و تربیت منطقی است و از تعریف قرآن شروع نموده آنگاه مساله وحی و نزول قرآن و جمع آوری آن در دورانهای مختلف را ذکر می نماید.
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و ۶ فصل است که فهرست موضوعات آن به شرح زیر است:
← فصل اول
۱- در هر مبحثی پس از طرح موضوع بحث، بعضی از کتابهای تالیف شده در آن موضوع را معرفی می نماید مانند بحث نسخ ۲- در فصل اول پس از تعریف واژه قرآن- اسامی قرآن را نام برده وجه تسمیه را نیز بیان می کند. ۳- در بحث نسخ (فصل پنجم) پس از تعریف لغوی و اصطلاحی نسخ اقسام سه گانه را ذکر نموده است وی از جمله کسانی است که معتقد است نسخ یک قسم بیشتر وجود ندارد (نسخ حکم دون تلاوت) بر خلاف اکثر اهل سنت که دو قسم دیگر را نیز قبول دارند ۴- در فصل اول (بحث اعجاز) معتقد است که اعجاز قرآن در اعجاز بیانی منحصر است و اعجاز علمی را نمی پذیرند ۵- در فصل ششم (بحث تفسیر) تفسیر را چهار قسم: تفسیر ماثور تفسیر به رای - تفسیر اشاری- تفسیر فقهی- نموده آنها را توضیح داده برای هر کدام چند مورد از تفاسیر را ذکر می نماید.
نسخه شناسی
...
کتاب خویش را پیرامون بعضی از مسائل مهم علوم قرآن همچون- وحی - نزول قرآن - اسباب نزول حدیث سبعة احرف و سیر تطور تفسیر ، به رشته تحریر در آورده است وی تلاش نموده مطالب را بصورت مختصر بیان نماید و از ذکر مکررات و مطالب اضافی پرهیز نماید- مثلا در باب نسخ پس از تعریف و ذکر اقسام سه گانه آن- بحث پیرامون مصادیق نسخ را دو یا سه مورد آنرا ذکر می نماید. از طرف دیگر در هر بحث پس از ذکر معنای لغوی آن واژه، معنای اصطلاحی را نیز ذکر می نماید. وی مطالب کتاب را بصورتی ذکر نموده که دارای نظم و تربیت منطقی است و از تعریف قرآن شروع نموده آنگاه مساله وحی و نزول قرآن و جمع آوری آن در دورانهای مختلف را ذکر می نماید.
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و ۶ فصل است که فهرست موضوعات آن به شرح زیر است:
← فصل اول
۱- در هر مبحثی پس از طرح موضوع بحث، بعضی از کتابهای تالیف شده در آن موضوع را معرفی می نماید مانند بحث نسخ ۲- در فصل اول پس از تعریف واژه قرآن- اسامی قرآن را نام برده وجه تسمیه را نیز بیان می کند. ۳- در بحث نسخ (فصل پنجم) پس از تعریف لغوی و اصطلاحی نسخ اقسام سه گانه را ذکر نموده است وی از جمله کسانی است که معتقد است نسخ یک قسم بیشتر وجود ندارد (نسخ حکم دون تلاوت) بر خلاف اکثر اهل سنت که دو قسم دیگر را نیز قبول دارند ۴- در فصل اول (بحث اعجاز) معتقد است که اعجاز قرآن در اعجاز بیانی منحصر است و اعجاز علمی را نمی پذیرند ۵- در فصل ششم (بحث تفسیر) تفسیر را چهار قسم: تفسیر ماثور تفسیر به رای - تفسیر اشاری- تفسیر فقهی- نموده آنها را توضیح داده برای هر کدام چند مورد از تفاسیر را ذکر می نماید.
نسخه شناسی
...
wikifeqh: المنار_فی_علوم_القرآن_(کتاب)