[ویکی نور] المرشد فی علم التجوید تألیف زیدان محمود عقرباوی از جمله آثار معاصر در موضوع علم تجوید قرآن کریم است.
نویسنده انگیزه اش در نگارش این اثر را تألیف کتابی در علم تجوید به شیوه آسان و قابل فهم و درعین حال گسترده دانسته که برای مبتدی و محقق قابل استفاده باشد.
کتاب مشتمل بر دو مقدمه از نویسنده و دو جزء است که اجزای کتاب در پنج و شش فصل تنظیم شده است. مباحث هر فصل نیز در ضمن ابوابی مطرح شده است.
مباحث کتاب مستند به آیات و روایات و منابع قدیم و جدید علم تجوید است.
اولین فصل کتاب با ذکر فضیلت و آداب تلاوت قرآن کریم آغاز شده است. آیات و روایات فراوانی بر فضیلت تلاوت دلالت دارد که نویسنده روایاتی را به نقل از خلفا و صحابی پیامبر(ص) ذکر کرده است. در رابطه با آداب نیز به یازده ادب و سنت که حضور قلب و تدبر، ترتیل، طهارت بدن و لباس و مکان از جمله آن ها است، اشاره کرده است.
از مباحث مهمی که در باب دوم از فصل چهارم مطرح شده موضوع وقف و ابتدا است. نویسنده این موضوع را با بیتی از اشعار ابن جزری (متوفی 338ق) آغاز کرده است. ابن جزری آثار مختلفی در زمینه علوم قرآنی داشته و نویسنده اشاره به منبع این بیت نکرده است. نویسنده در مقدمه، اشعار ابن جزری را به «مـقدمه جـزریه» او که منظومه ای در علم تجوید است نسبت داده بود؛ اما در مقدمه جزریه چنین آمده است: «و بعد تجویدک للحروف*لابد من معرفة الوقوف...». پس از تحقیق مشخص شد که این بیت در ابتدای اقسام وقف کتاب «طیبة النشر فی القرائات العشر» ابن جزری ذکر شده است؛ که به عنوان دومین منبع در لیست منابع جلد اول ذکر شده است.
نویسنده انگیزه اش در نگارش این اثر را تألیف کتابی در علم تجوید به شیوه آسان و قابل فهم و درعین حال گسترده دانسته که برای مبتدی و محقق قابل استفاده باشد.
کتاب مشتمل بر دو مقدمه از نویسنده و دو جزء است که اجزای کتاب در پنج و شش فصل تنظیم شده است. مباحث هر فصل نیز در ضمن ابوابی مطرح شده است.
مباحث کتاب مستند به آیات و روایات و منابع قدیم و جدید علم تجوید است.
اولین فصل کتاب با ذکر فضیلت و آداب تلاوت قرآن کریم آغاز شده است. آیات و روایات فراوانی بر فضیلت تلاوت دلالت دارد که نویسنده روایاتی را به نقل از خلفا و صحابی پیامبر(ص) ذکر کرده است. در رابطه با آداب نیز به یازده ادب و سنت که حضور قلب و تدبر، ترتیل، طهارت بدن و لباس و مکان از جمله آن ها است، اشاره کرده است.
از مباحث مهمی که در باب دوم از فصل چهارم مطرح شده موضوع وقف و ابتدا است. نویسنده این موضوع را با بیتی از اشعار ابن جزری (متوفی 338ق) آغاز کرده است. ابن جزری آثار مختلفی در زمینه علوم قرآنی داشته و نویسنده اشاره به منبع این بیت نکرده است. نویسنده در مقدمه، اشعار ابن جزری را به «مـقدمه جـزریه» او که منظومه ای در علم تجوید است نسبت داده بود؛ اما در مقدمه جزریه چنین آمده است: «و بعد تجویدک للحروف*لابد من معرفة الوقوف...». پس از تحقیق مشخص شد که این بیت در ابتدای اقسام وقف کتاب «طیبة النشر فی القرائات العشر» ابن جزری ذکر شده است؛ که به عنوان دومین منبع در لیست منابع جلد اول ذکر شده است.
wikinoor: المرشد_فی_علم_التجوید