[ویکی نور] اللمعة الإلهیة فی الحکمة المتعالیة و الکلمات الوجیزة، مشتمل بر دو رساله «اللمعة الإلهیة فی الحکمة المتعالیة» و «الکلمات الوجیزة» ملا محمدمهدی نراقی (متوفی 1209ق) است. در این دو اثر دیدگاه های فلسفی نویسنده به اختصار ارائه شده است.
کتاب، به زبان عربی است و با تعلیق و تصحیح و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی و پیشگفتار حسن نراقی انتشار یافته است.
کتاب اللمعة الإلهیة داراى پنج باب کلّى است که هر باب، لمعه هاى گوناگونى را در بر می گیرد. مباحث الکلمات الوجیزة نیز در شش «کلمه» تنظیم شده است و تفاوتش با اللمعة در «کلمه» ششم است که مستقلا به بحث امامت اختصاص دارد.
موضوع آثار ملا مهدى نراقى، به جهت جامعیتش در علوم معقول و منقول، در رشته هاى گوناگون معارف دینى است. وى در حکمت الهى کتاب مفصّلى به نام «اللمعات العرشیة» دارد که آراى فلسفىاش را به شکل مبسوط در آن آورده است و با توجّه به ذوق علماى آن روزگار مطالبش را یک بار به طور خلاصه در «اللمعة الإلهیة فی الحکمة المتعالیة» آورده است و بار دیگر این را نیز مختصر نموده، در «الکلمات الوجیزة» گنجانیده است.
ویژگى این دو کتاب در ایجازشان است. این ایجاز بیش از هر چیز احاطه کامل مؤلّف را بر مسائل حکمى نشان می دهد و اینکه وى بر همه اقوال و اشکال هاى طرح شده در مباحث گوناگون وقوف داشته است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که ایجاز متن در برخى موارد به افراط گراییده و فهم آن را بس دشوار کرده است. شاید آن گونه که برخى بزرگان گفته اند عمدى در این کار بوده است تا جویندگان حکمت با کاوش متن و حلّ پیچیدگی هایش مهارت بیشترى در درک متون حکمى پیدا کنند. البته «الکلمات الوجیزة»، بااینکه از «اللمعة الإلهیة» بسیار مختصرتر است، متنى روان تر دارد و فهم مطالبش به رغم ایجاز آسان تر است.
سید جلال الدین آشتیانی در مقدمه ، مباحث مطرح شده در ابواب «اللمعة الإلهیة» را عنوان کرده که به اختصار به برخی لمعات آن اشاره می شود:
کتاب، به زبان عربی است و با تعلیق و تصحیح و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی و پیشگفتار حسن نراقی انتشار یافته است.
کتاب اللمعة الإلهیة داراى پنج باب کلّى است که هر باب، لمعه هاى گوناگونى را در بر می گیرد. مباحث الکلمات الوجیزة نیز در شش «کلمه» تنظیم شده است و تفاوتش با اللمعة در «کلمه» ششم است که مستقلا به بحث امامت اختصاص دارد.
موضوع آثار ملا مهدى نراقى، به جهت جامعیتش در علوم معقول و منقول، در رشته هاى گوناگون معارف دینى است. وى در حکمت الهى کتاب مفصّلى به نام «اللمعات العرشیة» دارد که آراى فلسفىاش را به شکل مبسوط در آن آورده است و با توجّه به ذوق علماى آن روزگار مطالبش را یک بار به طور خلاصه در «اللمعة الإلهیة فی الحکمة المتعالیة» آورده است و بار دیگر این را نیز مختصر نموده، در «الکلمات الوجیزة» گنجانیده است.
ویژگى این دو کتاب در ایجازشان است. این ایجاز بیش از هر چیز احاطه کامل مؤلّف را بر مسائل حکمى نشان می دهد و اینکه وى بر همه اقوال و اشکال هاى طرح شده در مباحث گوناگون وقوف داشته است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که ایجاز متن در برخى موارد به افراط گراییده و فهم آن را بس دشوار کرده است. شاید آن گونه که برخى بزرگان گفته اند عمدى در این کار بوده است تا جویندگان حکمت با کاوش متن و حلّ پیچیدگی هایش مهارت بیشترى در درک متون حکمى پیدا کنند. البته «الکلمات الوجیزة»، بااینکه از «اللمعة الإلهیة» بسیار مختصرتر است، متنى روان تر دارد و فهم مطالبش به رغم ایجاز آسان تر است.
سید جلال الدین آشتیانی در مقدمه ، مباحث مطرح شده در ابواب «اللمعة الإلهیة» را عنوان کرده که به اختصار به برخی لمعات آن اشاره می شود: