[ویکی نور] القول السدید فی علم التجوید نوشته علی الله بن علی ابوالوفا می باشد این کتاب چنانکه از نامش پیداست در موضوع علم تجوید، که مؤلف آنرا از برترین علوم می داند، نگاشته شده است.تجوید به معنای صحیح خواندن قرآن کریم و خوب ادا کردن حروف و شناختن وقف های آنست.در این کتاب نیز چون سایر کتب نگاشته شده در این موضوع مباحثی چون تعریف لغوی و اصطلاحی تجوید، موضوع علم تجوید،ثمره، واضع،فضیلت علم تجوید و غیره، احکام نون ساکنه ونوین، ادغام، اظهار، مد و قصر، مخارج و صفات حروف، تفخیم و ترقیق، وقف و غیره مورد بررسی قرار گرفته است. در مقدمه کتاب نگارنده اشاره ای هم به فضائل قرآن کریم از دیدگاه سنت نبوی، آداب تلاوت قرآن و شنیدن آن، مسّ قرآن توسط جنب و حائض و حکم قرائت قرآن توسط شخص حائض و نفساء نموده است. نگارنده در ابتدای هر مبحث عناصر اساسی بحث را فهرست نموده و سپس به توضیح و تبیین تک تک آنها می پردازد و در پایان به طرح سؤالاتی مرتبط با آن مبحث، به غرض خودآزمایی خواننده، می پردازد.
کتاب دربر گیرنده مقدمه ای در فضایل قرآن، آداب تلاوت و سماع آن و غیره می باشد.مطالب کتاب در 9 فصل تنظیم شده است:
فصل اول به بیان مبادی علم تجوید، ارکان و مراتب قرائت، لحن و انواع آن، استعاذه، بسمله و حکم بسمله بین دو سورة می پردازد.
فصل دوم:احکام نون ساکنه و تنوین که به مباحثی چون اظهار حلقی، ادغام،إقلاب و اخفاء می پردازد.
فصل سوم به بیان احکام میم ساکن، ادغام، اظهار، نون و میم مشدّدة و غیره می پردازد.
کتاب دربر گیرنده مقدمه ای در فضایل قرآن، آداب تلاوت و سماع آن و غیره می باشد.مطالب کتاب در 9 فصل تنظیم شده است:
فصل اول به بیان مبادی علم تجوید، ارکان و مراتب قرائت، لحن و انواع آن، استعاذه، بسمله و حکم بسمله بین دو سورة می پردازد.
فصل دوم:احکام نون ساکنه و تنوین که به مباحثی چون اظهار حلقی، ادغام،إقلاب و اخفاء می پردازد.
فصل سوم به بیان احکام میم ساکن، ادغام، اظهار، نون و میم مشدّدة و غیره می پردازد.