القواعد التطبیقیه فی اللغه العربیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] القواعد التطبیقیة فی اللغة العربیة (کتاب). القواعد التطبیقیة فی اللغة العربیة، تألیف دکتر ندیم حسین دعکور است.
«القواعد التطبیقیة فی اللغة العربیة»، تألیف دکتر ندیم حسین دعکور، از جمله آثار ادبیات عرب است که قواعد نحو را به شیوه تطبیقی با ذکر مثال بیان کرده است.

[ویکی نور] القواعد التطبیقیة فی اللغة العربیة، تألیف دکتر ندیم حسین دعکور، از جمله آثار ادبیات عرب است که قواعد نحو را به شیوه تطبیقی با ذکر مثال بیان کرده است.
کتاب، با مقدمه مؤلف آغاز شده است و متن آن فاقد تبویب و فصل بندی بوده و عناوین سلسله وار ارائه شده است؛ البته در خود عناوین از شیوه دسته بندی استفاده شده است.
شیوه نگارش مطالب، بدین ترتیب است که ابتدا یک آیه یا روایت یا عبارتی مرتبط با عنوان، ذکر و پس از آن نقش اعرابی تک تک مفردات بیان شده است. اگر در عبارتی وجوه مختلف اعرابی قابل تصور است، نویسنده به آنها اشاره کرده است ...
نویسنده در مقدمه کتاب، علامت های اعراب را از تفاوت های لغت عرب با سائر لغات می داند که نقش مهمی در ارزش گذاری نص ادبی دارند. این علامات، مدخلی برای قرائت صحیح و عبارت درست و معنای مورد نظر است. می توان گفت که اعراب پایه های دقیق و مضبوطی را برای کلام، کتابت و استماع قرار می دهد و قدرت تحلیل و استنباط را در دانش آموزان تقویت می کند.
وی می افزاید که هنگامی که کتب قواعد عربی در دست دانش آموزان را ورق می زنیم، متوجه می شویم که آنها غالباً به شیوه نظری نوشته شده اند و از تطبیق عملی برخوردار نیستند، پس دانش آموزان از قواعد عربی اطلاع می یابند، بدون اینکه بفهمند و لذا به سرعت نیز فراموش می کنند. اعراب برای دانش آموزان، امری ترسناک و دشوار شده است؛ به علاوه ترس دانش آموزان از قواعد غالباً به دلیل ضعف در آموزش دوره متوسطه است ...

[ویکی فقه] القواعد التطبیقیه فی اللغه العربیه (کتاب). القواعد التطبیقیة فی اللغة العربیة، تألیف دکتر ندیم حسین دعکور است.
«القواعد التطبیقیة فی اللغة العربیة»، تألیف دکتر ندیم حسین دعکور، از جمله آثار ادبیات عرب است که قواعد نحو را به شیوه تطبیقی با ذکر مثال بیان کرده است.
ساختار
کتاب، با مقدمه مؤلف آغاز شده است و متن آن فاقد تبویب و فصل بندی بوده و عناوین سلسله وار ارائه شده است؛ البته در خود عناوین از شیوه دسته بندی استفاده شده است. شیوه نگارش مطالب، بدین ترتیب است که ابتدا یک آیه یا روایت یا عبارتی مرتبط با عنوان، ذکر و پس از آن نقش اعرابی تک تک مفردات بیان شده است. اگر در عبارتی وجوه مختلف اعرابی قابل تصور است، نویسنده به آنها اشاره کرده است.
گزارش محتوا
نویسنده در مقدمه کتاب، علامت های اعراب را از تفاوت های لغت عرب با سایر لغات می داند که نقش مهمی در ارزش گذاری نص ادبی دارند. این علامات، مدخلی برای قرائت صحیح و عبارت درست و معنای مورد نظر است. می توان گفت که اعراب پایه های دقیق و مضبوطی را برای کلام، کتابت و استماع قرار می دهد و قدرت تحلیل و استنباط را در دانش آموزان تقویت می کند. وی می افزاید که هنگامی که کتب قواعد عربی در دست دانش آموزان را ورق می زنیم، متوجه می شویم که آنها غالباً به شیوه نظری نوشته شده اند و از تطبیق عملی برخوردار نیستند، پس دانش آموزان از قواعد عربی اطلاع می یابند، بدون اینکه بفهمند و لذا به سرعت نیز فراموش می کنند. اعراب برای دانش آموزان، امری ترسناک و دشوار شده است؛ به علاوه ترس دانش آموزان از قواعد غالباً به دلیل ضعف در آموزش دوره متوسطه است. مطالب کتاب با مبحث ضمائر آغاز و پس از آن مباحث شبه جمله، حروف جر، مثنی و غیر متصرف مطرح شده است. ذکر افعال ماضی، مضارع، امر، فاعل و نائب فاعل و مبتدا و خبر، انواع مفعول، حال، تمیز، بدل و تأکید از جمله دیگر عناوین مباحث است. در آخر نیز جملاتی که محلی از اعراب دارند و جملاتی که محلی از اعراب ندارند، با ذکر مثال شرح شده است.
وضعیت کتاب
...

پیشنهاد کاربران