الفردوس

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
فردوس (۲ بار)

«فردوس» در اصل ـ به گفته بعضی ـ یک لغت رومی است، بعضی آن را عربی و بعضی اصل آن را فارسی می دانند و به معنای «باغ» است، یا باغ مخصوصی که تمام نعمت ها و مواهب الهی در آن جمع است و لذا، می توان آن را به عنوان «بهشت برین» (بهترین و برترین باغ های بهشت) نامید.
. . این لفظ بیشتر از دوبار در قرآن نیامده است. در مجمع از زجاج نقل کرده: فردوس باغی است شامل مزایا و محاسن تمام باغ‏ها. گروهی گفته‏اند فردوس دره هائی است که انواع علف‏ها در آن می‏روید. گفته‏اند آن لغت رومی است منقول به عربی ما آن را در اشعار عرب نیافتیم جز در شعر حسان که گفته: فَاِنَّ ثَوابَ اللَّهِ کُلَ مُوَّحِدٍ جِنانٌ مِنَ‏الْفِرْدَوْسِ فیها یُخَلِّدُ طبرسی خود فرموده: فردوس باغی است که در آن میوه، گل و سایر اسباب تمتع و لذت جمع است. در کشاف گفته: «اَلْفِرْدَوْسُ: هُوَ الْبُسْتانُ الْواسِعُ الْجامِعُ لِاَصْنافِ الثَّمَرِ» در قاموس آن را باغی که جامع میوه‏های تمام باغات است گفته و نیز دره‏ها...که زجاج نقل کرده. قول اقرب نیز قول قاموس است. به نظر نگارنده: مراد از ذکر این کلمه بیان وسعت نعمت‏های بهشتی است و اینکه تمام وسائل راحتی در آن جمع است که فرموده: . و جمله «جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ» مثل «جَنَّاتُ النَّعیم» است. که راغب نعیم را نعمت کثیره معنی کرده و مثل «جنات عدن - جنات المأوی» در آیه «کانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً» فردوس صفت جنات و مونث آید مثل «هبات وافرة» یعنی بهشت‏های واسع و پر نعمت منزل آنهاست.

پیشنهاد کاربران

شیخا! فقیها! عالی مقاما!
بیا تا باهم چند پیاله یا جام هفت خطی از شراب کودکانه این حکیمک و عارفک نوشیم در همین جا و حال بر گرد این میز زرین/ که به قول حافظ شیرین سخن نمونه اش را نیابی در حوضچه های قصر جماران زمینی و در قنات کوثر زیر درخت انتهائی ( الشجره والمنتهی ) در گوشه ای از باغچه فسقلی بهشت موسا و جویبار زمزم در بهشت برین/ و بهشت برین از دیدگاه پیشینیان ماورائی خودمان وانهم نه از بابا آدم و ننه حوای حضرات محمّد و ایسا و موسا بلکه خود ما اجزای انسانی خالق سماوات و الارضین سبع یا آفریننده هفت آسمان ها و هفت زمین ها و هرآنچه بین آنهاست یا فی بین هُما وان هم از ابعاد فراوان و بیکران خویش و نه از هیولی اولی حکما و نیستی و ظلمت اولیا و انبیا/. . .
...
[مشاهده متن کامل]

بهشت برین یعنی نهایت کمال ایده آل یا برترین درجه تکامل بهشت اولیه و آخریه منهای جهنم یا دوزخ.
بهشت های میانی و دنیوی در طول این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقعطی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی، بهمراه دوزخ یا جهنم نسبی میباشند، اما وادی به وادی، منزل به منزل، پله پله و یا ایستگاه به ایستگاه هر بار یک درجه به کمال آنها افزوده میشود و به همان اندازه از شدت جهنم یا دوزخ کاسته خواهد شد تا رسیدن یا بازگشتن در پایان هر سفر مقطعی به همان نظام احسن و اشرف آفرینش سرمدی، مبدئی، ازلی و ابدی یا اولیه در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی با کمیت و کیفیت برین بدون لزوم حضور انسان در دادگاه عدل الهی بر اساس حکمت های موسائی و زرتشتی و بودائی و ایسائی و محمّدی و غیره و غیره.
در طی برزخ های متوالی بین ظهورات یا پیدایشات متوالی عوالم یا دنیا های هفتگانه در طول هم و پشت سر همدیگر بر روی مسیر دایره وار، همان عشق و زندگی بهشت برینی هر بار در قالب رویاهای حقیقی و روشن تجربه خواهند گشت و آنهم بطور مطلق مستقل از کلیه پندارها و گفتار ها و رفتار ها یا اعمال نیک و بد دنیوی و بدون کوچکترین تبعیض و استثنائی بین افراد انسانی.