[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
غرف (۷ بار)
«غُرَف» جمع «غُرْفَه» از مادّه «غَرْف» (بر وزن حرف) به معنای برداشتن چیزی است، و لذا به آبی که با کف از چشمه برمی دارند و می نوشند، «غرفه» می گویند; سپس به قسمتهای فوقانی ساختمان و طبقات بالای منازل که بر اطراف مشرف باشد اطلاق شده است.
و «غُرُفات» جمع «غرفه» به معنای حجره هایی است که در طبقه بالا قرار گرفته، که هم نور بیشتری دارد، و هم هوای بهتر، و هم از آفات به دور است، به همین دلیل، این تعبیر در مورد برترین منازل بهشت به کار رفته است.
(بر وزن فلس) اخذ کردن. «غَرَفَ الْماءَ بِیَدِهِ: اَخَذَهُ: بِها» در مفردات آمده: غرف برداشتن و اخذ شیء است و غرفه به ضم اول به معنی برداشته شده است. . اغتراف مثل غرف به معنی اخذ است «غرفة» را به فتح اول و ضم آن خواندهاند ولی به ضم اول مشهور است در صورت اول مفعول مطلق است و در صورت دوم مفعول به «اغترف». و به معنی مغروف است یعنی: هر که از آن نهر نخورد او از من است مگر آنکه کسی مقداری با دست خود اخذ و تناول کند «اِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ» استثنا است از «فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ» در صدر آیه. ناگفته نماند: آیه شریفه چنین است فَلَّمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ اِنَّ اللَّهَ مُبْتَلیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنّی وَ مَنْ لَمْیَطْعَمْهُ فَاِنَّهُ مِنّی اِلَّا مَنِاغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ اِلَّا قَلیلاً مِنْهُمْ» به موجب این آیه لشکریان طالوت به سه قسمت منقسم میشدند اول کسانی که از او نبودند و آنها نوشندگان از نهراند و آنان که از از او بودند که مطلقا از نهر نخوردند ولی آنان که اغتراف کردند حالشان معلوم نیست زیر از نوشندگان خارج شده و به نخوردگان نپیوستهاند و اگر جمله «وَ مَنْ لَمْیَطْعَمْهُ فَاِنَّهُ مِنّی» نبود اغتراف کنندگان به موجب استثناء از او بودند و ظاهراً همانها بودند که گفتند «لاطاقَةَ لَنا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ» و نخوردگان گفتند: «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فَئَةً کَثیرَةً بِاِذْنِاللَّهِ». . طبرسی رحمهاللَّه غرفه را درجه رفیعه معنی کرده و فرماید آن در اصل بنائی است بالای بنائی و به قولی غرفه عالیترین و نیکوترین منازل بهشت است چنانکه در دنیا عالیترین مساکن است. اهل لغت غرفه را بنای عالی و مرتفع گفتهاند جمع آن در قرآن غرفات به ضم اول و دوم و غرف (بر وزن صرد) آمده است. . حتماً حتماً غرفه هائی از بهشت برایشان مهیا میکنیم. . اللهم اجعلنا منهم بمحمدو اله صلواتک علیهم اجمعین.
غرف (۷ بار)
«غُرَف» جمع «غُرْفَه» از مادّه «غَرْف» (بر وزن حرف) به معنای برداشتن چیزی است، و لذا به آبی که با کف از چشمه برمی دارند و می نوشند، «غرفه» می گویند; سپس به قسمتهای فوقانی ساختمان و طبقات بالای منازل که بر اطراف مشرف باشد اطلاق شده است.
و «غُرُفات» جمع «غرفه» به معنای حجره هایی است که در طبقه بالا قرار گرفته، که هم نور بیشتری دارد، و هم هوای بهتر، و هم از آفات به دور است، به همین دلیل، این تعبیر در مورد برترین منازل بهشت به کار رفته است.
(بر وزن فلس) اخذ کردن. «غَرَفَ الْماءَ بِیَدِهِ: اَخَذَهُ: بِها» در مفردات آمده: غرف برداشتن و اخذ شیء است و غرفه به ضم اول به معنی برداشته شده است. . اغتراف مثل غرف به معنی اخذ است «غرفة» را به فتح اول و ضم آن خواندهاند ولی به ضم اول مشهور است در صورت اول مفعول مطلق است و در صورت دوم مفعول به «اغترف». و به معنی مغروف است یعنی: هر که از آن نهر نخورد او از من است مگر آنکه کسی مقداری با دست خود اخذ و تناول کند «اِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ» استثنا است از «فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ» در صدر آیه. ناگفته نماند: آیه شریفه چنین است فَلَّمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ اِنَّ اللَّهَ مُبْتَلیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنّی وَ مَنْ لَمْیَطْعَمْهُ فَاِنَّهُ مِنّی اِلَّا مَنِاغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ اِلَّا قَلیلاً مِنْهُمْ» به موجب این آیه لشکریان طالوت به سه قسمت منقسم میشدند اول کسانی که از او نبودند و آنها نوشندگان از نهراند و آنان که از از او بودند که مطلقا از نهر نخوردند ولی آنان که اغتراف کردند حالشان معلوم نیست زیر از نوشندگان خارج شده و به نخوردگان نپیوستهاند و اگر جمله «وَ مَنْ لَمْیَطْعَمْهُ فَاِنَّهُ مِنّی» نبود اغتراف کنندگان به موجب استثناء از او بودند و ظاهراً همانها بودند که گفتند «لاطاقَةَ لَنا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ» و نخوردگان گفتند: «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فَئَةً کَثیرَةً بِاِذْنِاللَّهِ». . طبرسی رحمهاللَّه غرفه را درجه رفیعه معنی کرده و فرماید آن در اصل بنائی است بالای بنائی و به قولی غرفه عالیترین و نیکوترین منازل بهشت است چنانکه در دنیا عالیترین مساکن است. اهل لغت غرفه را بنای عالی و مرتفع گفتهاند جمع آن در قرآن غرفات به ضم اول و دوم و غرف (بر وزن صرد) آمده است. . حتماً حتماً غرفه هائی از بهشت برایشان مهیا میکنیم. . اللهم اجعلنا منهم بمحمدو اله صلواتک علیهم اجمعین.
wikialkb: الْغُرْفَة