[ویکی نور] العلم نوشته ابوخیثمه زهیر بن حرب نسائی (متوفی 234ق) در موضوع علم با مسائلی همچون اهمیت و جایگاه علم و دانش، فضیلت علمآموزی، برتری طالبان علم و... است که توسط محمد ناصرالدین ألبانی (متوفی 1420ق) مورت تحقیق قرار گرفته است.
کتاب مشتمل بر 168 سخن حکمتآمیز در موضوع علم است که برخی از آنها به پیامبر اکرم(ص) ختم میشود.
عمده محتوای این کتاب در باب برتری علم و دانش و فضیلت کسب دانش است که مؤلف در این زمینه سخنان متعددی (که برخی از آنها روایت نبوی است) را به اسناد مختلف آورده است، از جمله آنها قول خلیفه اموی عمر بن عبدالعزیز است: «حدثنا أبو خیثمة ثنا إسحاق بن سلیمان الرازی قال سمعت حنظلة یحدث عن عون بن عبدالله قال قلت لعمر بن عبدالعزیز یقال: إن استطعت أن تکون عالما فکن عالما فان لم تستطع فکن متعلما فان لم تکن متعلما فأحبهم فان لم تحبهم فلا تبغضهم»؛ عمر ابن عبدالعزیز چنین گفت: اگر در توان تو بود که عالم شوی پس در طلب آن باش و اگر نتوانستی طلب علم کنی پس طالبان علم را دوست داشته باش و اگر نتوانستی آنها را دوست داشته باشی، بغض و دشمنی نسبت به آنها را نداشته باش.
همچنین این روایت نبوی در فضیلت علم در این کتاب نقل شده که آن حضرت فرمود: «حدثنا عبدالله ثنا أبو نصر التمار ثنا حماد بن سلمة عن قتادة عن أنس: أن رسولالله(ص) کان یقول اللهم إنی أعوذ بک من علم لا ینفع و عمل لا یرفع و قلب لا یخشع و قول لا یسمع»؛ قتاده از انس نقل میکند: رسول اکرم(ص) همواره میفرمود خدایا به تو پناه میبرم از علمی که نفعی ندارد و عملی که بالا نمیرود به سمت تو و قلبی که خاشع نمیشود و صدایی که شنیده نمیشود.
کتاب مشتمل بر 168 سخن حکمتآمیز در موضوع علم است که برخی از آنها به پیامبر اکرم(ص) ختم میشود.
عمده محتوای این کتاب در باب برتری علم و دانش و فضیلت کسب دانش است که مؤلف در این زمینه سخنان متعددی (که برخی از آنها روایت نبوی است) را به اسناد مختلف آورده است، از جمله آنها قول خلیفه اموی عمر بن عبدالعزیز است: «حدثنا أبو خیثمة ثنا إسحاق بن سلیمان الرازی قال سمعت حنظلة یحدث عن عون بن عبدالله قال قلت لعمر بن عبدالعزیز یقال: إن استطعت أن تکون عالما فکن عالما فان لم تستطع فکن متعلما فان لم تکن متعلما فأحبهم فان لم تحبهم فلا تبغضهم»؛ عمر ابن عبدالعزیز چنین گفت: اگر در توان تو بود که عالم شوی پس در طلب آن باش و اگر نتوانستی طلب علم کنی پس طالبان علم را دوست داشته باش و اگر نتوانستی آنها را دوست داشته باشی، بغض و دشمنی نسبت به آنها را نداشته باش.
همچنین این روایت نبوی در فضیلت علم در این کتاب نقل شده که آن حضرت فرمود: «حدثنا عبدالله ثنا أبو نصر التمار ثنا حماد بن سلمة عن قتادة عن أنس: أن رسولالله(ص) کان یقول اللهم إنی أعوذ بک من علم لا ینفع و عمل لا یرفع و قلب لا یخشع و قول لا یسمع»؛ قتاده از انس نقل میکند: رسول اکرم(ص) همواره میفرمود خدایا به تو پناه میبرم از علمی که نفعی ندارد و عملی که بالا نمیرود به سمت تو و قلبی که خاشع نمیشود و صدایی که شنیده نمیشود.
wikinoor: العلم
[ویکی الکتاب] معنی قَائِمٌ: ایستاده -برپا -پا بر جا- ثابت قدم-قیام کننده (کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارس...
معنی قَوَّامِینَ: بسیار قیام کنندگان - بسیاربر پا دارندگان(کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارسی هم ...
معنی مُحْکَمَاتٌ: محکمها (محکمات آیاتی از قرآن هستند که درک مقصود آنها نیاز به آیات دیگر ندارد و لذا مستقلاً می توان به آن آیه عمل نمود اما متشابهات آیاتی هستند که درک مقصود اصلی آنها تنها با جمع نمودن آن با آیات دیگر وکمک گرفتن از "راسخون فی العلم" که همان پیامبر صلی...
ریشه کلمه:
علم (۸۵۴ بار)
معنی قَوَّامِینَ: بسیار قیام کنندگان - بسیاربر پا دارندگان(کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارسی هم ...
معنی مُحْکَمَاتٌ: محکمها (محکمات آیاتی از قرآن هستند که درک مقصود آنها نیاز به آیات دیگر ندارد و لذا مستقلاً می توان به آن آیه عمل نمود اما متشابهات آیاتی هستند که درک مقصود اصلی آنها تنها با جمع نمودن آن با آیات دیگر وکمک گرفتن از "راسخون فی العلم" که همان پیامبر صلی...
ریشه کلمه:
علم (۸۵۴ بار)
wikialkb: الْعِلْم