[ویکی فقه] العقد الحسینی (کتاب). مؤلف کتاب العقد الحسینی، عز الدین شیخ حسین بن عبد الصمد عاملی حارثی، پدر شیخ بهائی (م ۹۸۴ ق) می باشد.
این کتاب در سرزنش و مذمت وسواس در طهارت و نماز است و در کنار آن احکامی از نیت کردن در طهارت و پاکی قلب و اقبال و توجه به خداوند در نماز ذکر شده است. همچنین مواردی که با لباس و بدن نجس می توان نماز خواند و بعضی از مسائلی که مورد ابتلاء در طهارت است نیز مطرح شده است. در واقع این کتاب را می توان آمیخته ای از فقه و دستورات اخلاقی حضور قلب دانست. کتاب به در خواست شاه طهماسب صفوی تالیف شده است و از مشهورترین آثار بجای مانده از شیخ حسین عاملی ، پدر شیخ بهائی می باشد.
← احتمالات درباره کتاب
این کتاب با نامهای متعددی همچون العقد الحسینی، العقد الطهماسبی و الرسالة الوسواسیة ذکر شده است که به بعضی از منابعی که آن را ذکر کرده اند اشاره می شود. الذریعة: العقد الحسینی او العقد الطهماسبی کما یاتی بالعنوان الثانی لاشتهاره به، للشیخ حسین بن عبد الصمد الحارثی لکن الذی ذکره فی مقدمة الکتاب هو العقد الحسینی. امل الآمل: و رسالة فی الرد علی اهل الوسواس سماها العقد الحسینی. ؛ اعیان الشیعة: صاحب اعیان نام کتاب را الرسالة الوسواسیة ذکر نموده و سپس به نامهای العقد الحسینی یا العقد الحسینی به نقل از امل الآمل و العقد الطهماسبی به نقل از ریاض العلما . اشاره کرده می نویسد: الرسالة الوسواسیة کما فی رسالة مظفر علی و فی امل الآمل رسالة فی الرد علی اهل الوسواس سماها العقد الحسینی او الحسنی الفها باسم الشاه طهماسب و فی الریاض رایت من مؤلفاته العقد الطهماسبی فیه مسائل عدیدة من الطهارة و الصلاة و من جملتها مسالة الوسواس. و در نهایت نتیجه می گیرد اما العقد الحسینی فلم اظفر به و الظاهر انه الطهماسبی. ریاض العلماء: و رسالة فی الرد علی اهل الوسواس سماها العقد الحسینی و در حاشیه همان صفحه آمده است فی هامش نسخة المؤلف، الذی رایناه سماه به «العقد الطهماسبی» و لعلهما اثنان.
تاریخ تالیف
تالیف و تصحیح کتاب در رجب سال ۹۷۰ ق پایان یافته است.
نسخه ها
...
این کتاب در سرزنش و مذمت وسواس در طهارت و نماز است و در کنار آن احکامی از نیت کردن در طهارت و پاکی قلب و اقبال و توجه به خداوند در نماز ذکر شده است. همچنین مواردی که با لباس و بدن نجس می توان نماز خواند و بعضی از مسائلی که مورد ابتلاء در طهارت است نیز مطرح شده است. در واقع این کتاب را می توان آمیخته ای از فقه و دستورات اخلاقی حضور قلب دانست. کتاب به در خواست شاه طهماسب صفوی تالیف شده است و از مشهورترین آثار بجای مانده از شیخ حسین عاملی ، پدر شیخ بهائی می باشد.
← احتمالات درباره کتاب
این کتاب با نامهای متعددی همچون العقد الحسینی، العقد الطهماسبی و الرسالة الوسواسیة ذکر شده است که به بعضی از منابعی که آن را ذکر کرده اند اشاره می شود. الذریعة: العقد الحسینی او العقد الطهماسبی کما یاتی بالعنوان الثانی لاشتهاره به، للشیخ حسین بن عبد الصمد الحارثی لکن الذی ذکره فی مقدمة الکتاب هو العقد الحسینی. امل الآمل: و رسالة فی الرد علی اهل الوسواس سماها العقد الحسینی. ؛ اعیان الشیعة: صاحب اعیان نام کتاب را الرسالة الوسواسیة ذکر نموده و سپس به نامهای العقد الحسینی یا العقد الحسینی به نقل از امل الآمل و العقد الطهماسبی به نقل از ریاض العلما . اشاره کرده می نویسد: الرسالة الوسواسیة کما فی رسالة مظفر علی و فی امل الآمل رسالة فی الرد علی اهل الوسواس سماها العقد الحسینی او الحسنی الفها باسم الشاه طهماسب و فی الریاض رایت من مؤلفاته العقد الطهماسبی فیه مسائل عدیدة من الطهارة و الصلاة و من جملتها مسالة الوسواس. و در نهایت نتیجه می گیرد اما العقد الحسینی فلم اظفر به و الظاهر انه الطهماسبی. ریاض العلماء: و رسالة فی الرد علی اهل الوسواس سماها العقد الحسینی و در حاشیه همان صفحه آمده است فی هامش نسخة المؤلف، الذی رایناه سماه به «العقد الطهماسبی» و لعلهما اثنان.
تاریخ تالیف
تالیف و تصحیح کتاب در رجب سال ۹۷۰ ق پایان یافته است.
نسخه ها
...
wikifeqh: العقد_الحسینی_(کتاب)