[ویکی نور] الظاهره القرآنیه (مشکلات الحضاره). الظاهرة القرآنیة (مشکلات الحضارة)، نوشته مالک بن نبی، کتابی است به زبان عربی و با موضوع علوم قرآنی. مترجم کتاب به عربی عبدالصبور شاهین است. نویسنده در این اثر در پی تحکیم مبانی عقلانی دین، به ویژه قرآن است.
«مالک بن نبی»، تحت تأثیر «رخداد التقاط» و به منظور رودررویی با آن، این اثر را خلق نموده است.
کتاب دارای تقدیمیه، مقدمه عبدالله دراز، مقدمه محمود محمد شاکر، مقدمه مؤلف و محتوای مطالب می باشد.
عبدالله دراز در مقدمه اش بر کتاب می نویسد: «مسئله اصلی، بحث از سرچشمه حقیقی قرآن است. ما می خواهیم بدانیم آیا این کتاب (قرآن) از دانش یا ادارک آورنده آن یا به طور اعم از دانش بشری جوشیده است ؟ یا برعکس، که در این باره عامل انکارناپذیری وجود دارد که باور ما را به سرچشمه آسمانی و الهی این کتاب استوار می سازد. این همان نکته ای بود که شما تلاش کرده بودید با پی ریزی بنیان های لایتغیر و عقلی، آن را حل کنید و به وسیله آنها این اعتقاد را ثابت کنید که: «قرآن سرچشمه ای الهی دارد»...»
وی همچنین در کتاب به جوانان گوشزد می کند که کار نویسنده در این کتاب صرفا بازگو کردن یک سری از معلومات و انبار کردن آن در ذهن نیست، بلکه وی این بحث را نمونه زنده ای از یک مناقشه جَدَلی می شمارد که به وسیله آن می توان حقیقت را فراروی خود قرار داد
به نظر می رسد عبدالله دراز، مقدمه نویس اول کتاب، علاقه وافری به فلسفه دکارتی دارد و ازاین رو از نویسنده این کتاب می خواهد که هر چیزی را که در تقابل با نوع اندیشه دکارتی است کنار نهد. وی همچنین نقدی را بر نویسنده کتاب درباره باز گذاشتن میدان بحث برای نظریه عزلت چندین ساله پیامبر از خدیجه(س) برای آمادگی دریافت وحی، در عین تلاش برای رد آن، مطرح می کند؛ او می نویسد: بنا بر منابع تاریخی، میزان این امر یک ماه بیشتر نبوده است که در طول این یک ماه هم برای تهیه آذوقه و... به خانه اش سر می زده است.
«مالک بن نبی»، تحت تأثیر «رخداد التقاط» و به منظور رودررویی با آن، این اثر را خلق نموده است.
کتاب دارای تقدیمیه، مقدمه عبدالله دراز، مقدمه محمود محمد شاکر، مقدمه مؤلف و محتوای مطالب می باشد.
عبدالله دراز در مقدمه اش بر کتاب می نویسد: «مسئله اصلی، بحث از سرچشمه حقیقی قرآن است. ما می خواهیم بدانیم آیا این کتاب (قرآن) از دانش یا ادارک آورنده آن یا به طور اعم از دانش بشری جوشیده است ؟ یا برعکس، که در این باره عامل انکارناپذیری وجود دارد که باور ما را به سرچشمه آسمانی و الهی این کتاب استوار می سازد. این همان نکته ای بود که شما تلاش کرده بودید با پی ریزی بنیان های لایتغیر و عقلی، آن را حل کنید و به وسیله آنها این اعتقاد را ثابت کنید که: «قرآن سرچشمه ای الهی دارد»...»
وی همچنین در کتاب به جوانان گوشزد می کند که کار نویسنده در این کتاب صرفا بازگو کردن یک سری از معلومات و انبار کردن آن در ذهن نیست، بلکه وی این بحث را نمونه زنده ای از یک مناقشه جَدَلی می شمارد که به وسیله آن می توان حقیقت را فراروی خود قرار داد
به نظر می رسد عبدالله دراز، مقدمه نویس اول کتاب، علاقه وافری به فلسفه دکارتی دارد و ازاین رو از نویسنده این کتاب می خواهد که هر چیزی را که در تقابل با نوع اندیشه دکارتی است کنار نهد. وی همچنین نقدی را بر نویسنده کتاب درباره باز گذاشتن میدان بحث برای نظریه عزلت چندین ساله پیامبر از خدیجه(س) برای آمادگی دریافت وحی، در عین تلاش برای رد آن، مطرح می کند؛ او می نویسد: بنا بر منابع تاریخی، میزان این امر یک ماه بیشتر نبوده است که در طول این یک ماه هم برای تهیه آذوقه و... به خانه اش سر می زده است.
wikinoor: الظاهرة_القرآنیة_(مشکلات_الحضارة)