[ویکی نور] الشیعه و ظلم السلاطین (من فتنه السقیفه الی هدم القبّتین). «الشیعة و ظلم السلاطین (من فتنة السقیفة إلی هدم القبّتین)»، از آثار دکتر محمد محمود المندلاوی است که در آن به بررسی ستمگری ها و فتنه های حاکمان در بر ضدّ شیعیان از زمان رحلت پیامبر(ص) تا دوران معاصر پرداخته است. نویسنده کتاب را یک سال بعد از واقعه تلخ و غم انگیز انفجار در حرم مطهر امامین عسکریین(ع) (2006م.) در سامراء پدید آورده است.
نویسنده در این کتاب مباحث متعددی را در پانزده فصل بیان کرده است؛ وی مباحث را با موضوع فتنه و خلفای راشدین آغاز و حکومت های اموی، عباسی و... را تا عصر صفوی و سپس فتنه وهابیت و عصر ممالیک در بغداد و در آخر انفجار مرقد امامین عسکریین(ع) در سامراء را مورد بررسی قرار داده است.
در مورد روش و محتوای کتاب چند نکته گفتنی است:
1. نویسنده در مقدمه چنین آورده است: موضوع خلافت، اولین مشکلی است که مشکلات دیگر بعد از رحلت رسول اکرم(ص) از آن سرچشمه گرفته و باعث شده که مردم به دو گروه تقسیم شوند: گروهی قائل به نصّ و تعیین الهی و گروهی قائل به شورا و اینکه پیامبر(ص) کسی را برای خلافت تعیین نکرده است .
2. نویسنده معتقد است که عراق در گذشته و حال تمدنی بزرگ بوده و کسانی که تلاش می کنند با انفجار حسینیه شیعیان و یا منفجر کردن مسجدی که اهل سنت در آن نماز می خوانند زندگی بی گناهان را از بین ببرند، گرفتار انحطاط فکری و اعتقادی شده اند .
نویسنده در این کتاب مباحث متعددی را در پانزده فصل بیان کرده است؛ وی مباحث را با موضوع فتنه و خلفای راشدین آغاز و حکومت های اموی، عباسی و... را تا عصر صفوی و سپس فتنه وهابیت و عصر ممالیک در بغداد و در آخر انفجار مرقد امامین عسکریین(ع) در سامراء را مورد بررسی قرار داده است.
در مورد روش و محتوای کتاب چند نکته گفتنی است:
1. نویسنده در مقدمه چنین آورده است: موضوع خلافت، اولین مشکلی است که مشکلات دیگر بعد از رحلت رسول اکرم(ص) از آن سرچشمه گرفته و باعث شده که مردم به دو گروه تقسیم شوند: گروهی قائل به نصّ و تعیین الهی و گروهی قائل به شورا و اینکه پیامبر(ص) کسی را برای خلافت تعیین نکرده است .
2. نویسنده معتقد است که عراق در گذشته و حال تمدنی بزرگ بوده و کسانی که تلاش می کنند با انفجار حسینیه شیعیان و یا منفجر کردن مسجدی که اهل سنت در آن نماز می خوانند زندگی بی گناهان را از بین ببرند، گرفتار انحطاط فکری و اعتقادی شده اند .