[ویکی نور] الشیعه فی کتاب بغیه الطلب فی تاریخ حلب لابن العدیم (588 660 ق). الشیعة فی کتاب بغیة الطلب فی تاریخ حلب (لابن العدیم 588 - 660ق)، گزیده ای است با موضوع «شیعه» از کتاب «بغیة الطلب فی تاریخ حلب»، نوشته عمر بن احمد بن ابی جراده حلبی، معروف به «ابن عدیم» (588 - 660ق) که با تحقیق شیخ حسین واثقی، با نام مذکور منتشر شده است.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و شش بخش است. هریک از بخش ها نیز خود مشتمل بر عناوینی است.
شیوه نگارش نویسنده، سلیس و روان و همراه با ذکر آیات و احادیث نبوی(ص) است.
یکی از علل بلندآوازگی ابن عدیم آثار و تحقیقات وسیع وی در موضوعات مختلف علمی، ادبی، فقهی، کلامی و تاریخی است. اثر معروف او در باره تاریخ حلب در آن روزگار و پس از آن از اقبال فراوان برخوردار شد و نزدیک به همه مورخان معاصر وی و سده های بعدی از آن بهره بردند. «بغیة الطلب فی تاریخ حلب» که به صورت 40، 30 و 10 جلدی منتشر شده، نخستین اثر در تاریخ حلب است. این کتاب دربردارنده احوال عالمان، حاکمان، سرزمین، مردم و دیگر مسائل جغرافیایی، سیاسی، علمی و مذهبی حلب است .
محقق کتاب در مقدمه می نویسد: «شهر حلب از بزرگ ترین شهرهای اسلامی و مراکز علمی از قرن اول هجری تا زمان حاضر بوده است. از قرن دوم، مردان بزرگی از اصحاب امام جعفر صادق(ع) در این شهر بوده اند که رجالیون آنها را توثیق و تکریم کرده اند، اما در قرن چهارم تشیع در حلب نقش درخشانی داشته است و مبالغه نیست اگر بگوییم در آن زمان مذهب غالب مردم، تشیع بوده؛ چراکه سیف الدوله اظهار تشیع می کرد، لذا غالب اهل حلب شیعه شدند .
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و شش بخش است. هریک از بخش ها نیز خود مشتمل بر عناوینی است.
شیوه نگارش نویسنده، سلیس و روان و همراه با ذکر آیات و احادیث نبوی(ص) است.
یکی از علل بلندآوازگی ابن عدیم آثار و تحقیقات وسیع وی در موضوعات مختلف علمی، ادبی، فقهی، کلامی و تاریخی است. اثر معروف او در باره تاریخ حلب در آن روزگار و پس از آن از اقبال فراوان برخوردار شد و نزدیک به همه مورخان معاصر وی و سده های بعدی از آن بهره بردند. «بغیة الطلب فی تاریخ حلب» که به صورت 40، 30 و 10 جلدی منتشر شده، نخستین اثر در تاریخ حلب است. این کتاب دربردارنده احوال عالمان، حاکمان، سرزمین، مردم و دیگر مسائل جغرافیایی، سیاسی، علمی و مذهبی حلب است .
محقق کتاب در مقدمه می نویسد: «شهر حلب از بزرگ ترین شهرهای اسلامی و مراکز علمی از قرن اول هجری تا زمان حاضر بوده است. از قرن دوم، مردان بزرگی از اصحاب امام جعفر صادق(ع) در این شهر بوده اند که رجالیون آنها را توثیق و تکریم کرده اند، اما در قرن چهارم تشیع در حلب نقش درخشانی داشته است و مبالغه نیست اگر بگوییم در آن زمان مذهب غالب مردم، تشیع بوده؛ چراکه سیف الدوله اظهار تشیع می کرد، لذا غالب اهل حلب شیعه شدند .