[ویکی نور] کتاب الشکوک للرازی که نام کامل آن، «کتاب الشکوک للرازی علی کلام فاضل الاطباء جالینوس» است، تألیف ابوبکر محمد بن زکریای رازی، طبیب مشهور ایرانی است و به زبان عربی نگاشته شده است.
رازی، در این کتاب، بسیاری از آراء فلسفی و پزشکی جالینوس را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.
البته باید توجه داشت که نقد افکار و آراء طبیب مشهوری همانند جالینوس، از عهده هرکسی ساخته نیست و چه بسا ادعای اشکال بر او باعث هجمه بر منتقد شود. رازی خود به این مطلب واقف بوده است؛ ازاین رو، در اوایل کتاب، در عین اعتراف به عظمت و جلالت شأن جالینوس، خاطرنشان می کند که صناعت طب و فلسفه، تسلیم محض در برابر بزرگان و تقلید از آنان را برنمی تابد؛ چنان که جالینوس خود در کتابی که راجع به منافع اعضاء نگاشته، کسانی را که پیروان و رهروان خود را به پذیرش بدون دلیل از خویش وامی دارند، سرزنش نموده است (الشکوک، ص 39 - 41).
رازی، نقد آراء جالینوس را از کتاب البرهان شروع می کند و این کتاب را چنین معرفی می نماید: «انه کان اجل الکتب عندی و انفعها بعد کتب الله المنزلة (همان، ص 42 - 43).
وی بیش از 20 رأی از آراء جالینوس را به نقل از سی و چند کتاب او نقل و آن گاه نقد می کند.
رازی، در این کتاب، بسیاری از آراء فلسفی و پزشکی جالینوس را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.
البته باید توجه داشت که نقد افکار و آراء طبیب مشهوری همانند جالینوس، از عهده هرکسی ساخته نیست و چه بسا ادعای اشکال بر او باعث هجمه بر منتقد شود. رازی خود به این مطلب واقف بوده است؛ ازاین رو، در اوایل کتاب، در عین اعتراف به عظمت و جلالت شأن جالینوس، خاطرنشان می کند که صناعت طب و فلسفه، تسلیم محض در برابر بزرگان و تقلید از آنان را برنمی تابد؛ چنان که جالینوس خود در کتابی که راجع به منافع اعضاء نگاشته، کسانی را که پیروان و رهروان خود را به پذیرش بدون دلیل از خویش وامی دارند، سرزنش نموده است (الشکوک، ص 39 - 41).
رازی، نقد آراء جالینوس را از کتاب البرهان شروع می کند و این کتاب را چنین معرفی می نماید: «انه کان اجل الکتب عندی و انفعها بعد کتب الله المنزلة (همان، ص 42 - 43).
وی بیش از 20 رأی از آراء جالینوس را به نقل از سی و چند کتاب او نقل و آن گاه نقد می کند.