[ویکی فقه] الدرجات الرفیعة فی طبقات الشیعة. مدنی شیرازی حسینی، سید صدر الدین (۱۰۵۲ - ۱۱۲۰ ق) صاحب کتاب رجالی، الدرجات الرفیعة فی طبقات الشیعة، می باشد.
این کتاب، مشتمل بر مقدمه مصنف در بیان ویژگی های کتاب است. متن آن (بنابر آنچه که مصنف در مقدمه بیان نموده است) در بردارنده دوازده طبقه مختلف از شخصیت های گوناگون شیعی است که عبارت اند از: طبقه اول: صحابیان؛ طبقه دوم: تابعیان؛ طبقه سوم: محدثانی که از ائمه معصوم (علیهم السّلام) روایت آورده اند؛ طبقه چهارم: محدثان و مفسران و فقها؛ طبقه پنجم: حکما و متکلمان؛ طبقه ششم: علمای عرب؛ طبقه هفتم: سادات صفوی؛ طبقه هشتم: ملوک و سلاطین؛ طبقه نهم: امرا؛ طبقه دهم: وزرا؛ طبقه یازدهم: شعرا؛ طبقه دوازدهم: نساء.لیکن بنابر آنچه که محقق کتاب در مقدمه خود آورده، ایشان از این کتاب، تنها به مطالب طبقه اول و قسمتی از مطالب طبقه چهارم و یازدهم بیشتر دسترسی پیدا نکرده است و در چاپ کتاب نیز بر همین مقدار، اکتفا نموده است.مصنف در بررسی هر شخصیت، ضمن معرفی زندگی نامه و تاریخ حیات، اقدام به بیان اقوال علما در مورد آن شخصیت نموده است. در آخر کتاب، فهرستی از شخصیت هایی که مورد بحث واقع شده اند، آورده شده است.
این کتاب، مشتمل بر مقدمه مصنف در بیان ویژگی های کتاب است. متن آن (بنابر آنچه که مصنف در مقدمه بیان نموده است) در بردارنده دوازده طبقه مختلف از شخصیت های گوناگون شیعی است که عبارت اند از: طبقه اول: صحابیان؛ طبقه دوم: تابعیان؛ طبقه سوم: محدثانی که از ائمه معصوم (علیهم السّلام) روایت آورده اند؛ طبقه چهارم: محدثان و مفسران و فقها؛ طبقه پنجم: حکما و متکلمان؛ طبقه ششم: علمای عرب؛ طبقه هفتم: سادات صفوی؛ طبقه هشتم: ملوک و سلاطین؛ طبقه نهم: امرا؛ طبقه دهم: وزرا؛ طبقه یازدهم: شعرا؛ طبقه دوازدهم: نساء.لیکن بنابر آنچه که محقق کتاب در مقدمه خود آورده، ایشان از این کتاب، تنها به مطالب طبقه اول و قسمتی از مطالب طبقه چهارم و یازدهم بیشتر دسترسی پیدا نکرده است و در چاپ کتاب نیز بر همین مقدار، اکتفا نموده است.مصنف در بررسی هر شخصیت، ضمن معرفی زندگی نامه و تاریخ حیات، اقدام به بیان اقوال علما در مورد آن شخصیت نموده است. در آخر کتاب، فهرستی از شخصیت هایی که مورد بحث واقع شده اند، آورده شده است.
[ویکی شیعه] الدرجات الرفیعة فی طبقات الشیعة (کتاب). اَلدَّرَجاتُ الرَّفیعةُ فی طَبقاتِ الشّیعةِ کتابی رجالی به زبان عربی تألیف سیدعلی خان مدنی شیرازی (متوفای ۱۱۱۸ یا ۱۱۲۰ ق). وی در این کتاب به معرفی بزرگان و علما در دوازده طبقه پرداخته است.
سید صَدرُالدّین علی بن احمد بن محمّد مَعصوم حسینی دَشتَکی شیرازی در مدینه متولد شد و نسبش با ۲۶ واسطه به زید بن علی می رسد. سیدعلی در دوران عمرش به شهرهای مختلفی سفر کرده، تحصیلات خود را گذراند و منصب های متعددی را عهده دار شد. مشهورترین اثر سیدعلیخان مدنی، کتاب ریاض السالکین در شرح صحیفه سجادیه است. مقبره او در شیراز قرار دارد.
سید صَدرُالدّین علی بن احمد بن محمّد مَعصوم حسینی دَشتَکی شیرازی در مدینه متولد شد و نسبش با ۲۶ واسطه به زید بن علی می رسد. سیدعلی در دوران عمرش به شهرهای مختلفی سفر کرده، تحصیلات خود را گذراند و منصب های متعددی را عهده دار شد. مشهورترین اثر سیدعلیخان مدنی، کتاب ریاض السالکین در شرح صحیفه سجادیه است. مقبره او در شیراز قرار دارد.
[ویکی فقه] مدنی شیرازی حسینی، سید صدر الدین (۱۰۵۲ - ۱۱۲۰ ق) صاحب کتاب رجالی، الدرجات الرفیعة فی طبقات الشیعة، می باشد.
این کتاب، مشتمل بر مقدمه مصنف در بیان ویژگی های کتاب است. متن آن (بنابر آنچه که مصنف در مقدمه بیان نموده است) در بردارنده دوازده طبقه مختلف از شخصیت های گوناگون شیعی است که عبارت اند از: طبقه اول: صحابیان؛ طبقه دوم: تابعیان؛ طبقه سوم: محدثانی که از ائمه معصوم (علیهم السّلام) روایت آورده اند؛ طبقه چهارم: محدثان و مفسران و فقها؛ طبقه پنجم: حکما و متکلمان؛ طبقه ششم: علمای عرب؛ طبقه هفتم: سادات صفوی؛ طبقه هشتم: ملوک و سلاطین؛ طبقه نهم: امرا؛ طبقه دهم: وزرا؛ طبقه یازدهم: شعرا؛ طبقه دوازدهم: نساء.لیکن بنابر آنچه که محقق کتاب در مقدمه خود آورده، ایشان از این کتاب، تنها به مطالب طبقه اول و قسمتی از مطالب طبقه چهارم و یازدهم بیشتر دسترسی پیدا نکرده است و در چاپ کتاب نیز بر همین مقدار، اکتفا نموده است.مصنف در بررسی هر شخصیت، ضمن معرفی زندگی نامه و تاریخ حیات، اقدام به بیان اقوال علما در مورد آن شخصیت نموده است. در آخر کتاب، فهرستی از شخصیت هایی که مورد بحث واقع شده اند، آورده شده است.
اسامی دیگر کتاب
محقق تهرانی در الذریعة از این کتاب با عناوین الدرجات الرفیعة فی طبقات الامامیة، طبقات الامامیه و الشیعة و طبقات الشیعة او طبقات الامامیة نام برده و نیز با عنوان رجال السید علی فهرست نموده است.ایشان همچنین در کتاب مصفی المقال، اظهار می کند که صاحب ریاض العلماء گفته است که این مؤلف، دارای کتابی به نام احوال الصحابة والتابعین و العلماء است که کامل نشده است. ایشان می گوید ظاهر آن است که این کتاب، همان الدرجات الرفیعة باشد که بقیه طبقات آن آورده نشده اند.
این کتاب، مشتمل بر مقدمه مصنف در بیان ویژگی های کتاب است. متن آن (بنابر آنچه که مصنف در مقدمه بیان نموده است) در بردارنده دوازده طبقه مختلف از شخصیت های گوناگون شیعی است که عبارت اند از: طبقه اول: صحابیان؛ طبقه دوم: تابعیان؛ طبقه سوم: محدثانی که از ائمه معصوم (علیهم السّلام) روایت آورده اند؛ طبقه چهارم: محدثان و مفسران و فقها؛ طبقه پنجم: حکما و متکلمان؛ طبقه ششم: علمای عرب؛ طبقه هفتم: سادات صفوی؛ طبقه هشتم: ملوک و سلاطین؛ طبقه نهم: امرا؛ طبقه دهم: وزرا؛ طبقه یازدهم: شعرا؛ طبقه دوازدهم: نساء.لیکن بنابر آنچه که محقق کتاب در مقدمه خود آورده، ایشان از این کتاب، تنها به مطالب طبقه اول و قسمتی از مطالب طبقه چهارم و یازدهم بیشتر دسترسی پیدا نکرده است و در چاپ کتاب نیز بر همین مقدار، اکتفا نموده است.مصنف در بررسی هر شخصیت، ضمن معرفی زندگی نامه و تاریخ حیات، اقدام به بیان اقوال علما در مورد آن شخصیت نموده است. در آخر کتاب، فهرستی از شخصیت هایی که مورد بحث واقع شده اند، آورده شده است.
اسامی دیگر کتاب
محقق تهرانی در الذریعة از این کتاب با عناوین الدرجات الرفیعة فی طبقات الامامیة، طبقات الامامیه و الشیعة و طبقات الشیعة او طبقات الامامیة نام برده و نیز با عنوان رجال السید علی فهرست نموده است.ایشان همچنین در کتاب مصفی المقال، اظهار می کند که صاحب ریاض العلماء گفته است که این مؤلف، دارای کتابی به نام احوال الصحابة والتابعین و العلماء است که کامل نشده است. ایشان می گوید ظاهر آن است که این کتاب، همان الدرجات الرفیعة باشد که بقیه طبقات آن آورده نشده اند.
wikifeqh: الدرجات_الرفیعة_فی_طبقات_الشیعة
[ویکی نور] الدرجات الرفیعة فی طبقات الشیعة، تألیف سید علی خان شیرازی (متوفی 1130ق) معروف به سید علی خان کبیر، از جمله آثار اولیه شیعه است که در معرفی بزرگان و علما و شعرای از صحابه و تابعین به زبان عربی نگارش شده است.
کتاب، همان گونه که سید علی خان در مقدمه آورده، در دوازده طبقه تدوین شده است که به ترتیب عبارت است از: 1. صحابه؛ 2. تابعین؛ 3. محدثینی که از ائمه روایت کرده اند؛ 4. دیگر علمای از محدثین، مفسرین و فقهاء؛ 5. حکما و متکلمین؛ 6. ادبای عرب؛ 7. بزرگان صفویه؛ 8. ملوک و سلاطین؛ 9. امراء؛ 10. وزراء؛ 11. شعراء؛ 12. زنان ....از طبقات مذکور تنها طبقه اول و بخشی از طبقه چهارم و یازدهم در نُسَخ باقی مانده و باقی طبقات موجود نیست ....طبقه اول مشتمل بر چهار مقدمه و دو باب، طبقه چهارم مشتمل بر یک باب و طبقه یازدهم نیز فاقد باب است.
از آنجا که کتاب حاضر یک صد سال پس از کتاب «مجالس المؤمنین» قاضی نورالله شوشتری تألیف شده، سبک و سیاق آن به کتاب مذکور نزدیک است. در این اثر هرچند ناقص، طبقات شیعه از صحابه تا تابعین مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب با مقدمه ای از محمدصادق بحرالعلوم در شرح حال مؤلف، اساتید و تألیفات او آغاز شده است ....
همان گونه که در ساختار کتاب ذکر شد، طبقه اول کتاب مشتمل بر چهار مقدمه است. در مقدمه اول، ابتدا تعریفی از صحابه آمده است. نویسنده، معتقد است که صحابی بر کسی اطلاق می شود که پیامبر اکرم(ص) را درحالی که مؤمن به آن حضرت است ملاقات کند و مسلمان بمیرد و مراد از دیدار اعم از مجالست و راه رفتن و رسیدن یکی از آن دو به دیگری است؛ ولو اینکه با وی سخن نگفته باشد ....
کتاب، همان گونه که سید علی خان در مقدمه آورده، در دوازده طبقه تدوین شده است که به ترتیب عبارت است از: 1. صحابه؛ 2. تابعین؛ 3. محدثینی که از ائمه روایت کرده اند؛ 4. دیگر علمای از محدثین، مفسرین و فقهاء؛ 5. حکما و متکلمین؛ 6. ادبای عرب؛ 7. بزرگان صفویه؛ 8. ملوک و سلاطین؛ 9. امراء؛ 10. وزراء؛ 11. شعراء؛ 12. زنان ....از طبقات مذکور تنها طبقه اول و بخشی از طبقه چهارم و یازدهم در نُسَخ باقی مانده و باقی طبقات موجود نیست ....طبقه اول مشتمل بر چهار مقدمه و دو باب، طبقه چهارم مشتمل بر یک باب و طبقه یازدهم نیز فاقد باب است.
از آنجا که کتاب حاضر یک صد سال پس از کتاب «مجالس المؤمنین» قاضی نورالله شوشتری تألیف شده، سبک و سیاق آن به کتاب مذکور نزدیک است. در این اثر هرچند ناقص، طبقات شیعه از صحابه تا تابعین مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب با مقدمه ای از محمدصادق بحرالعلوم در شرح حال مؤلف، اساتید و تألیفات او آغاز شده است ....
همان گونه که در ساختار کتاب ذکر شد، طبقه اول کتاب مشتمل بر چهار مقدمه است. در مقدمه اول، ابتدا تعریفی از صحابه آمده است. نویسنده، معتقد است که صحابی بر کسی اطلاق می شود که پیامبر اکرم(ص) را درحالی که مؤمن به آن حضرت است ملاقات کند و مسلمان بمیرد و مراد از دیدار اعم از مجالست و راه رفتن و رسیدن یکی از آن دو به دیگری است؛ ولو اینکه با وی سخن نگفته باشد ....
wikinoor: الدرجات_الرفیعة_فی_طبقات_الشیعة
[ویکی شیعه] الدرجات الرفیعه فی طبقات الشیعه (کتاب). اَلدَّرَجاتُ الرَّفیعةُ فی طَبقاتِ الشّیعةِ کتابی رجالی به زبان عربی تألیف سیدعلی خان مدنی شیرازی (متوفای ۱۱۱۸ یا ۱۱۲۰ ق). وی در این کتاب به معرفی بزرگان و علما در دوازده طبقه پرداخته است.
سید صَدرُالدّین علی بن احمد بن محمّد مَعصوم حسینی دَشتَکی شیرازی در مدینه متولد شد و نسبش با ۲۶ واسطه به زید بن علی می رسد. سیدعلی در دوران عمرش به شهرهای مختلفی سفر کرده، تحصیلات خود را گذراند و منصب های متعددی را عهده دار شد. مشهورترین اثر سیدعلیخان مدنی، کتاب ریاض السالکین در شرح صحیفه سجادیه است. مقبره او در شیراز قرار دارد.
بنا بر آنچه مؤلف کتاب در مقدمه می گوید نام کتاب «الدرجات الرفیعه فی طبقات الامامیه من الشیعه» است و برخی کتب دیگر نیز، همین نام را گفته اند، اما در نسخه های چاپی، «الدرجات الرفیعة فی طبقات الشیعة» درج گردیده است.
سید صَدرُالدّین علی بن احمد بن محمّد مَعصوم حسینی دَشتَکی شیرازی در مدینه متولد شد و نسبش با ۲۶ واسطه به زید بن علی می رسد. سیدعلی در دوران عمرش به شهرهای مختلفی سفر کرده، تحصیلات خود را گذراند و منصب های متعددی را عهده دار شد. مشهورترین اثر سیدعلیخان مدنی، کتاب ریاض السالکین در شرح صحیفه سجادیه است. مقبره او در شیراز قرار دارد.
بنا بر آنچه مؤلف کتاب در مقدمه می گوید نام کتاب «الدرجات الرفیعه فی طبقات الامامیه من الشیعه» است و برخی کتب دیگر نیز، همین نام را گفته اند، اما در نسخه های چاپی، «الدرجات الرفیعة فی طبقات الشیعة» درج گردیده است.
wikishia: الدرجات_الرفیعة_فی_طبقات_الشیعة_(کتاب)