الدر المصون فی علوم الکتاب المکنون

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الدّر المصون فی علوم الکتاب المکنون. الدرّ المصون فی علوم کتاب المکنون وی شهاب الدین ابوالعباس احمد بن یوسف بن محمد بن ابراهیم معروف به سمین حلبی (متوفی 756ق) از مفسران بزرگ قرن هشتم هجری قمری است.
در الدرر الکامنة (360/1) و طبقات المفسرین سیوطی (100/1) آمده که:سمین حلبی تفسیر الدر المصون را در زمان حیات استادش ابو حیان آغاز کرده و در اواسط ماه رجب سال 734 آن را به پایان رسانده است.
به عقیده سمین، تالیف تفسیری که علوم قرآن را دربرداشته باشد ضروری می نماید. وی همچنین معتقد است پس از تجوید و تلاوت لازم است آیات و واژگان قرآن از دیدگاه علوم پنجگانه ادبی مورد بررسی قرار گیرد: یعنی اعراب، تصریف، لغت، معانی و بیان؛ زیرا به نظر وی مفسران گذشته برخی به بیان اعراب اکتفا نموده، بعضی به مفردات الفاظ پرداخته و علم تصریف را در بسیاری از موارد رها کرده، و پاره ای به پژوهش های اعجازی و بلاغی قرآن توجه نموده اند. وی بر این باور است که این علوم با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند. از این رو قرآن را از منظر هر یک از این علوم مورد تفسیر قرار داده است.
هیچکس نمی تواند تلاش تفسیری مفسران گذشته را انکار کند. سمین حلبی نیز یکی از این مفسران است. تفسیر وی تفسیر بزرگی است که همه علوم ادبی را در خود جای داده است. وی در تعریف تفسیرش در مقدمه می گوید:این تصنیف در حقیقت نتیجه علوم ادبی را در خود جای داده است.
وی در تعریف تفسیرش در مقدمه می گوید: این تصنیف در حقیقت نتیجه عمرم و ذخیره علمی دوران زندگیم است(46/1). حاجی خلیفه در کشف الظنون (122/1) می گوید: این تفسیر با اینکه مشتمل بر مباحث تفسیری است، بهترین تفسیر ادبی قرآن به شمار می آید.
سیوطی می گوید: تفسیر سمین حلبی بهترین تفسیر ادبی است (100/1). داودی در طبقات المفسرین می گوید: وی نگارش آن را در زمان استادش آغاز کرد ولی کمبود آن را جبران نمود و در موارد بسیاری آن را مورد مناقشه و نقد و نظر قرار داد. خواننده گرامی از این مطالب اهمیت و جایگاه علمی این تفسیر را به خوبی درک می کند. خلاصه برای این تفسیر ویژگی های زیر را می توان برشمرد:

[ویکی نور] الدرّ المصون فی علوم کتاب المکنون وی شهاب الدین ابوالعباس احمد بن یوسف بن محمد بن ابراهیم معروف به سمین حلبی (متوفی 756ق) از مفسران بزرگ قرن هشتم هجری قمری است.
در الدرر الکامنة (360/1) و طبقات المفسرین سیوطی (100/1) آمده که:سمین حلبی تفسیر الدر المصون را در زمان حیات استادش ابوحیان آغاز کرده و در اواسط ماه رجب سال 734 آن را به پایان رسانده است.
به عقیده سمین، تألیف تفسیری که علوم قرآن را دربرداشته باشد ضروری می نماید. وی همچنین معتقد است پس از تجوید و تلاوت لازم است آیات و واژگان قرآن از دیدگاه علوم پنجگانه ادبی مورد بررسی قرار گیرد: یعنی اعراب، تصریف، لغت، معانی و بیان؛ زیرا به نظر وی مفسران گذشته برخی به بیان اعراب اکتفا نموده، بعضی به مفردات الفاظ پرداخته و علم تصریف را در بسیاری از موارد رها کرده، و پاره ای به پژوهش های اعجازی و بلاغی قرآن توجه نموده اند. وی بر این باور است که این علوم با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند. از این رو قرآن را از منظر هر یک از این علوم مورد تفسیر قرار داده است.
هیچکس نمی تواند تلاش تفسیری مفسران گذشته را انکار کند. سمین حلبی نیز یکی از این مفسران است. تفسیر وی تفسیر بزرگی است که همه علوم ادبی را در خود جای داده است. وی در تعریف تفسیرش در مقدمه می گوید:این تصنیف در حقیقت نتیجه علوم ادبی را در خود جای داده است.
وی در تعریف تفسیرش در مقدمه می گوید: این تصنیف در حقیقت نتیجه عمرم و ذخیره علمی دوران زندگیم است(46/1). حاجی خلیفه در کشف الظنون (122/1) می گوید: این تفسیر با اینکه مشتمل بر مباحث تفسیری است، بهترین تفسیر ادبی قرآن به شمار می آید.
سیوطی می گوید: تفسیر سمین حلبی بهترین تفسیر ادبی است (100/1). داودی در طبقات المفسرین می گوید: وی نگارش آن را در زمان استادش آغاز کرد ولی کمبود آن را جبران نمود و در موارد بسیاری آن را مورد مناقشه و نقد و نظر قرار داد. خواننده گرامی از این مطالب اهمیت و جایگاه علمی این تفسیر را به خوبی درک می کند. خلاصه برای این تفسیر ویژگی های زیر را می توان برشمرد:

پیشنهاد کاربران