[ویکی نور] الحکمة المتعالیة شرح المنظومة (تحفة الحکیم) للعلامة الکمبانی، شرح کتاب فلسفی منظوم «تحفة الحکیم» علامه سید محمدحسین غروی، معروف به کمپانی است که سید کاظم مصطفوی آن را نوشته است.
متن کتاب «تحفة الحکیم» آیتالله غروی اصفهانی بهصورت ارجوزه (مثنوی در بحر رجز)، سروده شده و شارح آن را بهصورت نثر به زبان عربی شرح کرده است. علامه مصطفوی، مباحث را تبویب کرده و در برای توضیح هر مورد، ابتدا بیت یا ابیات مورد نظر را ذکر کرده و سپس شرح و توضیح آن را با عبارت «المعنی» آغاز کرده است. سعی شارح این بوده که عبارات مشکل و مطالب دشوار را ساده کند که ظاهرا در این امر موفق بوده است.
کتاب، دارای دو مقدمه است که مقدمه اول را خود شارح و مقدمه دوم را محمدرضا مظفر بر این اثر نوشتهاند. نگارش مقدمه دوم بر کتاب، به درخواست مرحوم کمپانی بوده است.
علامه مظفر «تحفة الحکیم» را با عبارات فراوانی میستاید و نویسنده آن را از فیلسوفانی میداند که باید دورانی بگذرد تا مانند او بیاید.
از نظر محمدرضا مظفر، «تحفة الحکیم» کتابی است دارای برتریهایی بر منظومه حاجی سبزواری. علامه مظفر سفارش میکند (همان طور که چاپ این کتاب را آغازی دانسته برای اینکه در معرض نوشتن شرحی بر آن به دست اساتید قرار گیرد) که کسی بیاید و بر این کتاب شرحی بنویسد. او متذکر میشود که میرزا مهدی آشتیانی (متوفی 1372) تا مبحث وجود ذهنی این کتاب را شرح کرد، اما اجل مهلتش نداد که آن را تکمیل کند.
ظاهرا اقدام سید کاظم مصطفوی بر نوشتن شرح بر این کتاب، در راستای عمل به سفارش مرحوم مظفر باشد؛ چراکه شرح میرزا مهدی آشتیانی بر این اثر نیمهکاره ماند. علامه مصطفوی شرحش را «الحکمة المتعالیة» نام نهاده است. او هم مانند مظفر پس از ستایش کتاب مرحوم غروی اصفهانی، آن را سزاوار این میداند که بهعنوان متن درسی در حوزههای علمیه تدریس شود.
متن کتاب «تحفة الحکیم» آیتالله غروی اصفهانی بهصورت ارجوزه (مثنوی در بحر رجز)، سروده شده و شارح آن را بهصورت نثر به زبان عربی شرح کرده است. علامه مصطفوی، مباحث را تبویب کرده و در برای توضیح هر مورد، ابتدا بیت یا ابیات مورد نظر را ذکر کرده و سپس شرح و توضیح آن را با عبارت «المعنی» آغاز کرده است. سعی شارح این بوده که عبارات مشکل و مطالب دشوار را ساده کند که ظاهرا در این امر موفق بوده است.
کتاب، دارای دو مقدمه است که مقدمه اول را خود شارح و مقدمه دوم را محمدرضا مظفر بر این اثر نوشتهاند. نگارش مقدمه دوم بر کتاب، به درخواست مرحوم کمپانی بوده است.
علامه مظفر «تحفة الحکیم» را با عبارات فراوانی میستاید و نویسنده آن را از فیلسوفانی میداند که باید دورانی بگذرد تا مانند او بیاید.
از نظر محمدرضا مظفر، «تحفة الحکیم» کتابی است دارای برتریهایی بر منظومه حاجی سبزواری. علامه مظفر سفارش میکند (همان طور که چاپ این کتاب را آغازی دانسته برای اینکه در معرض نوشتن شرحی بر آن به دست اساتید قرار گیرد) که کسی بیاید و بر این کتاب شرحی بنویسد. او متذکر میشود که میرزا مهدی آشتیانی (متوفی 1372) تا مبحث وجود ذهنی این کتاب را شرح کرد، اما اجل مهلتش نداد که آن را تکمیل کند.
ظاهرا اقدام سید کاظم مصطفوی بر نوشتن شرح بر این کتاب، در راستای عمل به سفارش مرحوم مظفر باشد؛ چراکه شرح میرزا مهدی آشتیانی بر این اثر نیمهکاره ماند. علامه مصطفوی شرحش را «الحکمة المتعالیة» نام نهاده است. او هم مانند مظفر پس از ستایش کتاب مرحوم غروی اصفهانی، آن را سزاوار این میداند که بهعنوان متن درسی در حوزههای علمیه تدریس شود.
wikinoor: الحکمة_المتعالیة