[ویکی فقه] الحلقة الثالثة؛ اسئلة و اجوبة (کتاب). «الحلقة الثالثة؛ اسئلة و اجوبة»، اثر سید علی حسن مطر هاشمی است که در سال ۱۴۱۸ ق، حلقه سوم از کتاب « دروس فی علم الاصول » متعلق به شهید صدر را مورد توضیح و تیسیر قرار داده است. این کتاب، به زبان عربی می باشد.
کتاب، مشتمل بر دو بخش به صورت پرسش و پاسخ است. بخش اول، ۷۷۰ و بخش دوم ۶۹۵ پرسش و پاسخ را در بر گرفته است.
کتاب، مشتمل بر دو بخش به صورت پرسش و پاسخ است. بخش اول، ۷۷۰ و بخش دوم ۶۹۵ پرسش و پاسخ را در بر گرفته است.
[ویکی نور] «الحلقة الثالثة؛ أسئلة و أجوبة»، اثر سید علی حسن مطر هاشمی است که در سال 1418ق، حلقه سوم از کتاب«دروس فی علم الأصول» متعلق به شهید صدر را مورد توضیح و تیسیر قرار داده است. این کتاب، به زبان عربی می باشد.
کتاب، مشتمل بر دو بخش به صورت پرسش و پاسخ است. بخش اول، 770 و بخش دوم 695 پرسش و پاسخ را در بر گرفته است.
694. قیل: «ان اخبار العلاج(روایات التخییر و الترجیح)، تشمل باطلاقها حتی موارد الجمع العرفی(التعارض غیر المستقر)، فاذا ورد عام و خاص مثلا، رجح العام اذا کان موافقا للکتاب او مخالفا للعامة»؛ بین الرد الصحیح فی رأی الشهید الصدر علی هذا القول.
الصحیح فی رده ان فی روایات العلاج قرینة علی عدم شمولها لحالات الجمع العرفی ففی روایة عبد الرحمن بن ابی عبد الله: «یعالج الامام(ع) التعارض بین خبرین احدهما مخالف للکتاب و الاخر موافق له»، فتدل علی ان المخالف للکتاب لو لم یکن له معارض، لکان حجة فی نفسه و هذا؛ یعنی ان المعارضة بین الخبرین تغایر المعارضة بین الخبر و الآیة و بما ان معارضة الخبر للآیة غیر مستقرة- و الا لاوجبت سقوط الخبر عن الحجیة و ان لم یکن له معارض- فلابد ان تکون المعارضة بین الخبرین مستقرة، فیثبت اختصاص اخبار العلاج بالمتعارضین تعارضا مستقرا.
مطالعه کتاب الحلقة الثالثة: أسئلة و أجوبة در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
کتاب، مشتمل بر دو بخش به صورت پرسش و پاسخ است. بخش اول، 770 و بخش دوم 695 پرسش و پاسخ را در بر گرفته است.
694. قیل: «ان اخبار العلاج(روایات التخییر و الترجیح)، تشمل باطلاقها حتی موارد الجمع العرفی(التعارض غیر المستقر)، فاذا ورد عام و خاص مثلا، رجح العام اذا کان موافقا للکتاب او مخالفا للعامة»؛ بین الرد الصحیح فی رأی الشهید الصدر علی هذا القول.
الصحیح فی رده ان فی روایات العلاج قرینة علی عدم شمولها لحالات الجمع العرفی ففی روایة عبد الرحمن بن ابی عبد الله: «یعالج الامام(ع) التعارض بین خبرین احدهما مخالف للکتاب و الاخر موافق له»، فتدل علی ان المخالف للکتاب لو لم یکن له معارض، لکان حجة فی نفسه و هذا؛ یعنی ان المعارضة بین الخبرین تغایر المعارضة بین الخبر و الآیة و بما ان معارضة الخبر للآیة غیر مستقرة- و الا لاوجبت سقوط الخبر عن الحجیة و ان لم یکن له معارض- فلابد ان تکون المعارضة بین الخبرین مستقرة، فیثبت اختصاص اخبار العلاج بالمتعارضین تعارضا مستقرا.
مطالعه کتاب الحلقة الثالثة: أسئلة و أجوبة در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
[ویکی فقه] الحلقه الثالثه اسئله و اجوبه (کتاب). «الحلقة الثالثة؛ اسئلة و اجوبة»، اثر سید علی حسن مطر هاشمی است که در سال ۱۴۱۸ ق، حلقه سوم از کتاب « دروس فی علم الاصول » متعلق به شهید صدر را مورد توضیح و تیسیر قرار داده است. این کتاب، به زبان عربی می باشد.
کتاب، مشتمل بر دو بخش به صورت پرسش و پاسخ است. بخش اول، ۷۷۰ و بخش دوم ۶۹۵ پرسش و پاسخ را در بر گرفته است.
نمونه ای از کار مؤلف
قیل: «ان اخبار العلاج (روایات التخییر و الترجیح)، تشمل باطلاقها حتی موارد الجمع العرفی (التعارض غیر المستقر)، فاذا ورد عام و خاص مثلا، رجح العام اذا کان موافقا للکتاب او مخالفا للعامة»؛ بین الرد الصحیح فی رای الشهید الصدر علی هذا القول. الصحیح فی رده ان فی روایات العلاج قرینة علی عدم شمولها لحالات الجمع العرفی ففی روایة عبد الرحمن بن ابی عبدالله: «یعالج الامام علیه السّلام التعارض بین خبرین احدهما مخالف للکتاب و الاخر موافق له»، فتدل علی ان المخالف للکتاب لو لم یکن له معارض، لکان حجة فی نفسه و هذا؛ یعنی ان المعارضة بین الخبرین تغایر المعارضة بین الخبر و الآیة و بما ان معارضة الخبر للآیة غیر مستقرة- و الا لاوجبت سقوط الخبر عن الحجیة و ان لم یکن له معارض- فلابد ان تکون المعارضة بین الخبرین مستقرة، فیثبت اختصاص اخبار العلاج بالمتعارضین تعارضا مستقرا.
کتاب، مشتمل بر دو بخش به صورت پرسش و پاسخ است. بخش اول، ۷۷۰ و بخش دوم ۶۹۵ پرسش و پاسخ را در بر گرفته است.
نمونه ای از کار مؤلف
قیل: «ان اخبار العلاج (روایات التخییر و الترجیح)، تشمل باطلاقها حتی موارد الجمع العرفی (التعارض غیر المستقر)، فاذا ورد عام و خاص مثلا، رجح العام اذا کان موافقا للکتاب او مخالفا للعامة»؛ بین الرد الصحیح فی رای الشهید الصدر علی هذا القول. الصحیح فی رده ان فی روایات العلاج قرینة علی عدم شمولها لحالات الجمع العرفی ففی روایة عبد الرحمن بن ابی عبدالله: «یعالج الامام علیه السّلام التعارض بین خبرین احدهما مخالف للکتاب و الاخر موافق له»، فتدل علی ان المخالف للکتاب لو لم یکن له معارض، لکان حجة فی نفسه و هذا؛ یعنی ان المعارضة بین الخبرین تغایر المعارضة بین الخبر و الآیة و بما ان معارضة الخبر للآیة غیر مستقرة- و الا لاوجبت سقوط الخبر عن الحجیة و ان لم یکن له معارض- فلابد ان تکون المعارضة بین الخبرین مستقرة، فیثبت اختصاص اخبار العلاج بالمتعارضین تعارضا مستقرا.
wikifeqh: الحلقة_الثالثة؛_اسئلة_و_اجوبة_(کتاب)