الحجه فی الفقه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الحجة فی الفقه (کتاب). «الحجة فی الفقه»، تقریرات درس های خارج اصول آیة الله العظمی بروجردی است که بیشتر بحث های الفاظ علم اصول ، از آغاز تا پایان «اقتضاء النهی للفساد» را در بر می گیرد. این کتاب، توسط مهدی حائری یزدی، به زبان عربی، به نگارش درآمده است.
مطالب کتاب، پس از تحمید و اهدا، در قالب هفت عنوان کلی مختلف، هر یک با زیرمجموعه های متعدد، تنظیم شده است.شاکله محتویات کتاب، بر اساس نگاه تحلیلی- انتقادی به مسائل علم اصول و نظریات صاحب نظران این حوزه است و بعد از طرح مبانی و آرای اصولیان و نقض و ابرام، نظریه برگزیده با استدلال اثبات می شود. نویسنده کتاب، نظریات خود را نیز در پاورقی ها آورده و در مواردی استاد را به نقد کشیده است.

[ویکی نور] الحجة فی الفقه، تقریرات درس های خارج اصول آیت الله بروجردی است که بیشتر بحث های الفاظ علم اصول، از آغاز تا پایان«اقتضاء النهی للفساد» را در بر می گیرد. این کتاب، توسط مهدی حائری یزدی ، به زبان عربی، به نگارش درآمده است.
مطالب کتاب، پس از تحمید و اهدا، در قالب هفت عنوان کلی مختلف، هر یک با زیرمجموعه های متعدد، تنظیم شده است.
شاکله محتویات کتاب، بر اساس نگاه تحلیلی - انتقادی به مسائل علم اصول و نظریات صاحب نظران این حوزه است و بعد از طرح مبانی و آرای اصولیان و نقض و ابرام، نظریه برگزیده با استدلال اثبات می شود. نویسنده کتاب، نظریات خود را نیز در پاورقی ها آورده و در مواردی استاد را به نقد کشیده است.
در ابتدای کتاب، مانند دیگر تألیفات اصولی، سخن در ضرورت وجود موضوع برای علوم، موضوع علم اصول و تعریف آن است و سپس مبحث وضع مطرح می گردد.
به عقیده آیت الله بروجردی، این کلام محقق خراسانی که وضع، نوعی اختصاص لفظ به معناست، معنای مشخصی ندارد و نمی تواند بیان گر چگونگی ارتباط الفاظ و معانی باشد و به علاوه اساسا وضع، اختصاص و ارتباط لفظ به معنا نیست، بلکه ارتباط بین این دو به وسیله وضع حاصل می شود.

[ویکی فقه] الحجه فی الفقه (کتاب). «الحجة فی الفقه»، تقریرات درس های خارج اصول آیة الله العظمی بروجردی است که بیشتر بحث های الفاظ علم اصول ، از آغاز تا پایان «اقتضاء النهی للفساد» را در بر می گیرد. این کتاب، توسط مهدی حائری یزدی، به زبان عربی، به نگارش درآمده است.
مطالب کتاب، پس از تحمید و اهدا، در قالب هفت عنوان کلی مختلف، هر یک با زیرمجموعه های متعدد، تنظیم شده است.شاکله محتویات کتاب، بر اساس نگاه تحلیلی- انتقادی به مسائل علم اصول و نظریات صاحب نظران این حوزه است و بعد از طرح مبانی و آرای اصولیان و نقض و ابرام، نظریه برگزیده با استدلال اثبات می شود. نویسنده کتاب، نظریات خود را نیز در پاورقی ها آورده و در مواردی استاد را به نقد کشیده است.
گزارش محتوا
در ابتدای کتاب، مانند دیگر تالیفات اصولی، سخن در ضرورت وجود موضوع برای علوم، موضوع علم اصول و تعریف آن است و سپس مبحث وضع مطرح می گردد. به عقیده آیة الله بروجردی، این کلام محقق خراسانی که وضع، نوعی اختصاص لفظ به معناست، معنای مشخصی ندارد و نمی تواند بیان گر چگونگی ارتباط الفاظ و معانی باشد و به علاوه اساسا وضع، اختصاص و ارتباط لفظ به معنا نیست، بلکه ارتباط بین این دو به وسیله وضع حاصل می شود.
به کاربردن یک لفظ در دو معنا
یکی از پرسش های مطرح در مباحث الفاظ اصول فقه ، این است که آیا به کاربردن یک لفظ در دو معنا ممکن است؟ به کاربردن لفظ در بیش از یک معنا، صورت هایی دارد: الف) به کاربردن آن در مجموع چند معنا به گونه واحد مجموعی. ب) استعمال در معنای جامع، مثل انسان. ج) به کاربردن آن در همه معانی با ملاحظه عنوانی کلی که با افراد اتحاد داشته و بر آنها منطبق است.در این سه صورت اختلافی وجود ندارد، به این دلیل که پیش فرض پرسش در این باب، ا ستعمال لفظ در بیش از یک معنا است، در حالی که در این فروض، در واقع، لفظ، در یک معنا استعمال شده، اگر چه خود آن معنای واحد، به نوعی دارای معنای جمعی است، بنا بر این، تصویر دقیق، در این باب، به این شرح است که آیا استعمال لفظ در بیش از یک معنا با وجود باقی ماندن تمام ویژگی های هر یک از آن معانی و بدون در نظر گرفتن جهت وحدت بین آنها، در یک استعمال و نه بیش از آن، ممکن است؟
← نظر آیة الله بروجردی
...

پیشنهاد کاربران