[ویکی فقه] الحبوة (شهید ثانی). کتاب الحبوة تالیف زین الدین بن علی عاملی معروف به شهید ثانی از رسائل شهید الثانی است.
در قوانین ارث در اسلام در دو مورد زوجة و پسر بزرگتر استفتائاتی دیده می شود.در مورد زوجه از ارث از عین زمین منع شده است و در مورد پسر بزرگتر مواردی از وسائل مربوط به پدر به وی اختصاص یافته است.قسمتی از ارث که در قوانین اسلام به پسر بزرگتر زنده اختصاص دارد در اصطلاح فقهی الحبوة نامیده می شود. این مسئله از مسائل فقه اختلافی است که به فقه امامیة اختصاص دارد و در بین فقهای امامیة فی الجملة مورد اتفاقی است ولی در مورد وجوب و استحباب ، مقدار و شرایط آن اختلافاتی وجود دارد.در این زمینه کتابهای متعددی نوشته شده است که در الذریعة حدود ۱۴ مورد آن ذکر شده است.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده و در کتب فقهی بعد از آن به آن استناد شده است.مؤلف مباحث کتاب را در ۶ قسمت و براساس کلمات استفهامیة ما، هل، کیف، کم، من لم تقسیم نموده است که تفصیل آن خواهد آمد. اگر چه مؤلف به صورت مفصل به بحث وجوب این مسئله پرداخته است اما در پایان آن در صفحه ۲۵۳ می نویسد: و اعلم ان الاولی عندی المستحق الحبوة ان لا یاخذ منها شیئا لکثرة ما یرد علیها من الشبهات بحیث لا یکاد یسلم فرد من افرادها کما عرفت.
در قوانین ارث در اسلام در دو مورد زوجة و پسر بزرگتر استفتائاتی دیده می شود.در مورد زوجه از ارث از عین زمین منع شده است و در مورد پسر بزرگتر مواردی از وسائل مربوط به پدر به وی اختصاص یافته است.قسمتی از ارث که در قوانین اسلام به پسر بزرگتر زنده اختصاص دارد در اصطلاح فقهی الحبوة نامیده می شود. این مسئله از مسائل فقه اختلافی است که به فقه امامیة اختصاص دارد و در بین فقهای امامیة فی الجملة مورد اتفاقی است ولی در مورد وجوب و استحباب ، مقدار و شرایط آن اختلافاتی وجود دارد.در این زمینه کتابهای متعددی نوشته شده است که در الذریعة حدود ۱۴ مورد آن ذکر شده است.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده و در کتب فقهی بعد از آن به آن استناد شده است.مؤلف مباحث کتاب را در ۶ قسمت و براساس کلمات استفهامیة ما، هل، کیف، کم، من لم تقسیم نموده است که تفصیل آن خواهد آمد. اگر چه مؤلف به صورت مفصل به بحث وجوب این مسئله پرداخته است اما در پایان آن در صفحه ۲۵۳ می نویسد: و اعلم ان الاولی عندی المستحق الحبوة ان لا یاخذ منها شیئا لکثرة ما یرد علیها من الشبهات بحیث لا یکاد یسلم فرد من افرادها کما عرفت.
[ویکی نور] الحبوة تألیف زین الدین بن على عاملى معروف به شهید ثانى
این رساله یکی از رسائلی است که در مجموعه ای به نام رسائل الشهید الثانی (طبع جدید) آمده است.
در قوانین ارث در اسلام در دو مورد زوجة و پسر بزرگتر استفتائاتى دیده مى شود.
در مورد زوجة از ارث از عین زمین منع شده است و در مورد پسر بزرگتر مواردى از وسائل مربوط به پدر به وى اختصاص یافته است.
قسمتى از ارث که در قوانین اسلام به پسر بزرگتر زنده اختصاص دارد در اصطلاح فقهى الجفوة نامیده مى شود. این مسئله از مسائل فقه خلافى است که به فقه امامیّة اختصاص دارد و در بین فقهاى امامیّة فى الجملة مورد اتفاقى است ولى در مورد وجوب و استحباب، مقدار و شرایط آن اختلافاتى وجود دارد.
در این زمینه کتابهاى متعددى نوشته شده است که در الذریعة ج 243/6 حدود 14 مورد آن ذکر شده است.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده و در کتب فقهى بعد از آن به آن استناد شده است.
مؤلف مباحث کتاب را در 6 قسمت و براساس کلمات استفهامیّة ما، هل، کیف، کم، من لم تقسیم نموده است که تفصیل آن خواهد آمد. اگر چه مؤلف به صورت مفصّل به بحث وجوب این مسئله پرداخته است اما در پایان آن در صفحه 253 مى نویسد: و اعلم ان الاولى عندى المستحق الحبوة ان لا یأخذ منها شیئا لکثرة ما یرد علیها من الشبهات بحیث لا یکاد یسلم فرد من افرادها کما عرفت.
در مورد زوجة از ارث از عین زمین منع شده است و در مورد پسر بزرگتر مواردى از وسائل مربوط به پدر به وى اختصاص یافته است.
قسمتى از ارث که در قوانین اسلام به پسر بزرگتر زنده اختصاص دارد در اصطلاح فقهى الجفوة نامیده مى شود. این مسئله از مسائل فقه خلافى است که به فقه امامیّة اختصاص دارد و در بین فقهاى امامیّة فى الجملة مورد اتفاقى است ولى در مورد وجوب و استحباب، مقدار و شرایط آن اختلافاتى وجود دارد.
در این زمینه کتابهاى متعددى نوشته شده است که در الذریعة ج 243/6 حدود 14 مورد آن ذکر شده است.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده و در کتب فقهى بعد از آن به آن استناد شده است.
مؤلف مباحث کتاب را در 6 قسمت و براساس کلمات استفهامیّة ما، هل، کیف، کم، من لم تقسیم نموده است که تفصیل آن خواهد آمد. اگر چه مؤلف به صورت مفصّل به بحث وجوب این مسئله پرداخته است اما در پایان آن در صفحه 253 مى نویسد: و اعلم ان الاولى عندى المستحق الحبوة ان لا یأخذ منها شیئا لکثرة ما یرد علیها من الشبهات بحیث لا یکاد یسلم فرد من افرادها کما عرفت.
wikinoor: الحبوة
[ویکی فقه] الحبوه (شهید ثانی). کتاب الحبوة تالیف زین الدین بن علی عاملی معروف به شهید ثانی از رسائل شهید الثانی است.
در قوانین ارث در اسلام در دو مورد زوجة و پسر بزرگتر استفتائاتی دیده می شود.در مورد زوجه از ارث از عین زمین منع شده است و در مورد پسر بزرگتر مواردی از وسائل مربوط به پدر به وی اختصاص یافته است.قسمتی از ارث که در قوانین اسلام به پسر بزرگتر زنده اختصاص دارد در اصطلاح فقهی الحبوة نامیده می شود. این مسئله از مسائل فقه اختلافی است که به فقه امامیة اختصاص دارد و در بین فقهای امامیة فی الجملة مورد اتفاقی است ولی در مورد وجوب و استحباب ، مقدار و شرایط آن اختلافاتی وجود دارد.در این زمینه کتابهای متعددی نوشته شده است که در الذریعة حدود ۱۴ مورد آن ذکر شده است.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده و در کتب فقهی بعد از آن به آن استناد شده است.مؤلف مباحث کتاب را در ۶ قسمت و براساس کلمات استفهامیة ما، هل، کیف، کم، من لم تقسیم نموده است که تفصیل آن خواهد آمد. اگر چه مؤلف به صورت مفصل به بحث وجوب این مسئله پرداخته است اما در پایان آن در صفحه ۲۵۳ می نویسد: و اعلم ان الاولی عندی المستحق الحبوة ان لا یاخذ منها شیئا لکثرة ما یرد علیها من الشبهات بحیث لا یکاد یسلم فرد من افرادها کما عرفت.
معنای لغوی و شرعی حبوة
صاحب الذریعة در در مورد معنی لغوی و شرعی حبوه مطلب مختصر و مفیدی را بیان نموده است که در اینجا ذکر می کنیم:الحبو فی اللغة الدنو من الشی ء یقال حبا الولد، ای زحف نفسه و حباه ای اعطاه شیئا بلا عوض.و الحبوة فی مصطلح الفقهاء هو عبارة عما ینفرد به الولد الاکبر من ترکة والده من ثیاب بدنه و خاتمه و سیفه و مصحفه و غیر ذلک علی خلاف فیها و علی الولد فی قبال ذلک ان یقضی ما علی والده من صلاة و صوم بشروط خاصة مذکورة فی محلها فی کتب الفقه و بما ان المسالة خلافیة فقد افرده بالتدوین کثیرون من اصحابنا قدیما و حدیثا.فمنهم من انکر وجوبها، و منهم من اثبتها علی وجه خاص، و منهم من اطلق تاریخ تالیف: در پایان کتاب و همینطور در الذریعة اعیان الشیعة، اعیان الشیعة تاریخ پایان آن، ۲۵ ذی الحجة ۹۵۶ ق ذکر شده است.
نسخه ها
در الذریعة به نسخه ای نزد شیخ صالح جزائری به خط شیخ احمد بن حسین شیبانی مربوط به ۹۸۰ ق اشاره شده است.در مقدمه ای بر فقه شیعه صفحات به نسخه های خطی متعددی اشاره شده است.
تقسیم بندی مطالب
...
در قوانین ارث در اسلام در دو مورد زوجة و پسر بزرگتر استفتائاتی دیده می شود.در مورد زوجه از ارث از عین زمین منع شده است و در مورد پسر بزرگتر مواردی از وسائل مربوط به پدر به وی اختصاص یافته است.قسمتی از ارث که در قوانین اسلام به پسر بزرگتر زنده اختصاص دارد در اصطلاح فقهی الحبوة نامیده می شود. این مسئله از مسائل فقه اختلافی است که به فقه امامیة اختصاص دارد و در بین فقهای امامیة فی الجملة مورد اتفاقی است ولی در مورد وجوب و استحباب ، مقدار و شرایط آن اختلافاتی وجود دارد.در این زمینه کتابهای متعددی نوشته شده است که در الذریعة حدود ۱۴ مورد آن ذکر شده است.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده و در کتب فقهی بعد از آن به آن استناد شده است.مؤلف مباحث کتاب را در ۶ قسمت و براساس کلمات استفهامیة ما، هل، کیف، کم، من لم تقسیم نموده است که تفصیل آن خواهد آمد. اگر چه مؤلف به صورت مفصل به بحث وجوب این مسئله پرداخته است اما در پایان آن در صفحه ۲۵۳ می نویسد: و اعلم ان الاولی عندی المستحق الحبوة ان لا یاخذ منها شیئا لکثرة ما یرد علیها من الشبهات بحیث لا یکاد یسلم فرد من افرادها کما عرفت.
معنای لغوی و شرعی حبوة
صاحب الذریعة در در مورد معنی لغوی و شرعی حبوه مطلب مختصر و مفیدی را بیان نموده است که در اینجا ذکر می کنیم:الحبو فی اللغة الدنو من الشی ء یقال حبا الولد، ای زحف نفسه و حباه ای اعطاه شیئا بلا عوض.و الحبوة فی مصطلح الفقهاء هو عبارة عما ینفرد به الولد الاکبر من ترکة والده من ثیاب بدنه و خاتمه و سیفه و مصحفه و غیر ذلک علی خلاف فیها و علی الولد فی قبال ذلک ان یقضی ما علی والده من صلاة و صوم بشروط خاصة مذکورة فی محلها فی کتب الفقه و بما ان المسالة خلافیة فقد افرده بالتدوین کثیرون من اصحابنا قدیما و حدیثا.فمنهم من انکر وجوبها، و منهم من اثبتها علی وجه خاص، و منهم من اطلق تاریخ تالیف: در پایان کتاب و همینطور در الذریعة اعیان الشیعة، اعیان الشیعة تاریخ پایان آن، ۲۵ ذی الحجة ۹۵۶ ق ذکر شده است.
نسخه ها
در الذریعة به نسخه ای نزد شیخ صالح جزائری به خط شیخ احمد بن حسین شیبانی مربوط به ۹۸۰ ق اشاره شده است.در مقدمه ای بر فقه شیعه صفحات به نسخه های خطی متعددی اشاره شده است.
تقسیم بندی مطالب
...
wikifeqh: الحبوة_(شهید_ثانی)