[ویکی فقه] التنقیح (ابهام زدایی). التنقیح ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • التنقیح فی شرح العروة الوثقی، اثر آیت الله خوئی با تقریر میرزاعلی تبریزی غروی• التنقیح (محمد سعید حکیم)، اثر سیدمحمدسعید طباطبایی حکیم، شرح و توضیح کتاب «فرائد الاصول» شیخ مرتضی انصاری• التنقیح الرائع لمختصر الشرایع، تألیف جمال الدین مقداد بن عبدالله سیوری حلی (م ۸۲۶ ق) معروف به فاضل مقداد
...
...
wikifeqh: التنقیح_(ابهام_زدایی)
[ویکی فقه] التنقیح (محمد سعید حکیم). « التنقیح( تعلیقة موسعة علی فرائد الاصول للشیخ الانصاری»، اثر سید محمد سعید طباطبایی حکیم، شرح و توضیح کتاب«فرائد الاصول» شیخ مرتضی انصاری می باشد که به زبان عربی و در سال ۱۴۳۱ ق، نوشته شده است.
کتاب، با مقدمه مؤلف در اشاره به حالات مکلف، آغاز و مطالب در شش جلد، ارائه شده است.به منظور تسهیل در فهم و دست یابی به مطالب، هر قسمت از متن کتاب فرائد، جداگانه در بالای صفحه و توضیحات شارح، در پایین آن قرار گرفته است.
جلد اول
دارای دو مقصد زیر می باشد:
← مباحث مربوط به حجیت قطع
جلد دوم، به ادامه مبحث حجّیت ظن، اختصاص یافته است. نویسنده، در ابتدا، به بررسی دلیل عقلی بر حجیت مطلق ظن، از چهار وجه زیر پرداخته است:۱. وجوب دفع ضرر مظنون؛۲. قبح ترجیح مرجوح؛۳. کلام صاحب ریاض؛ بدین مضمون که شکی در وجود واجبات و محرمات کثیره بین مشتبهات نیست و مقتضای این مطلب، احتیاط؛ یعنی اتیان محتمل الوجوب و ترک محتمل الحرمة، و لو در موهومات می باشد، اما از طرفی، قاعده نفی عسر و حرج، وجوب عمل بدین نحو را منفی می نماید و مقتضای جمع بین قاعده احتیاط و نفی عسر و حرج، عمل به احتیاط در مظنونات و عدم اعتناء به مشکوکات و موهومات، می باشد؛۴. دلیل انسداد که مرکب از مقدمات زیر می باشد:الف) اعتقاد به انسداد باب علم و ظن خاص؛ب) عدم جواز اهمال در وقایع مشتبه به دلیل اجماع قطعی، لزوم مخالفت قطعیه کثیره و علم اجمالی به وجود واجبات و محرمات؛ج) بطلان وجوب تحصیل امتثال به وسیله طرقی که برای جاهل مقرر شده است.از دیگر مباحث مطرح شده در این جلد، عبارت است از: عدم وجوب احتیاط در همه مشکوکات به دلیل اجماع قطعی و لزوم عسر و حرج، حکومت ادله نفی حرج بر عمومات مثبت تکلیف، دعوی اجماع بر عدم وجوب احتیاط در مشکوکات، وجوه مختلف تقریر دلیل انسداد، خروج ظن قیاسی از حجیت مطلق ظن، ادله قائلین به عدم حجیت ظن و...
جلد سوم
...
کتاب، با مقدمه مؤلف در اشاره به حالات مکلف، آغاز و مطالب در شش جلد، ارائه شده است.به منظور تسهیل در فهم و دست یابی به مطالب، هر قسمت از متن کتاب فرائد، جداگانه در بالای صفحه و توضیحات شارح، در پایین آن قرار گرفته است.
جلد اول
دارای دو مقصد زیر می باشد:
← مباحث مربوط به حجیت قطع
جلد دوم، به ادامه مبحث حجّیت ظن، اختصاص یافته است. نویسنده، در ابتدا، به بررسی دلیل عقلی بر حجیت مطلق ظن، از چهار وجه زیر پرداخته است:۱. وجوب دفع ضرر مظنون؛۲. قبح ترجیح مرجوح؛۳. کلام صاحب ریاض؛ بدین مضمون که شکی در وجود واجبات و محرمات کثیره بین مشتبهات نیست و مقتضای این مطلب، احتیاط؛ یعنی اتیان محتمل الوجوب و ترک محتمل الحرمة، و لو در موهومات می باشد، اما از طرفی، قاعده نفی عسر و حرج، وجوب عمل بدین نحو را منفی می نماید و مقتضای جمع بین قاعده احتیاط و نفی عسر و حرج، عمل به احتیاط در مظنونات و عدم اعتناء به مشکوکات و موهومات، می باشد؛۴. دلیل انسداد که مرکب از مقدمات زیر می باشد:الف) اعتقاد به انسداد باب علم و ظن خاص؛ب) عدم جواز اهمال در وقایع مشتبه به دلیل اجماع قطعی، لزوم مخالفت قطعیه کثیره و علم اجمالی به وجود واجبات و محرمات؛ج) بطلان وجوب تحصیل امتثال به وسیله طرقی که برای جاهل مقرر شده است.از دیگر مباحث مطرح شده در این جلد، عبارت است از: عدم وجوب احتیاط در همه مشکوکات به دلیل اجماع قطعی و لزوم عسر و حرج، حکومت ادله نفی حرج بر عمومات مثبت تکلیف، دعوی اجماع بر عدم وجوب احتیاط در مشکوکات، وجوه مختلف تقریر دلیل انسداد، خروج ظن قیاسی از حجیت مطلق ظن، ادله قائلین به عدم حجیت ظن و...
جلد سوم
...
wikifeqh: التنقیح_(محمد_سعید_حکیم)