البیع

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
بیع (۱۵ بار)

فروختن. راغب در مفردات گوید: بیع دادن جنس و اخذ قیمت و شراء دادن قیمت و گرفتن جنس است. ، مجمع البیان نیز در ذیل آیه 254 بقره، مثل راغب گفته است و هر دو تصریح می‏کنند که گاهی به فروختن، شراء و به خریدن، بیع به معنی یک طرف معامله است فروختن یا خریدن. ولی از بعضی آیات ظاهر می‏شود که گاهی در مطلق خرید و فروش به کار می‏رود نظیر ، چنانکه طبرسی آن را تجارت معنی کرده .ولی می‏شود گفت که بیع در آیه به معنای مشهور (فروختن) است یعنی شخص مجرم چیزی ندارد که بفروشد و خلاصی خود را در مقابل آن بگیرد. جنس در اینجا این است که مجرم می‏دهد و قیمت همان نجات است که دریافت می‏کند. ولی این در آن روز نیست . در المیزان هست: تجارت چون با بیع مقابل افتد، مراد از تجارت استمرار آن است، و اینکه در آیه پس از نفی تجارت، بیع نفی شده برای افهام این است که نه تجارت دائمی آنها را از یار خدا باز می‏دارد و نه یک بیع که در مدّت تجارت واقع می‏کنند. و گفته شده: نفع تجارت بسیار و نفع یک بیع نا چیز است، آیه چون باز داشتن تجارت را نفی کرد این مستلزم باز نداشتن یک بیع نیست لذا بار دیگر بیع نفی شده است یعنی: مراد اینکه نه بهره بسیار و نه کم آنها را از یاد خدا باز نمی‏دارد. (خلاصه سخن المیزان). ، شاد شوید به معامله خود که انجام داده‏اید. مبایعه واقع کردن بیع است و بین الاثنین بودن آن به واسطه بایع و مشتری است مانند تبایع‏ . ، آنان که با تو بیعت می‏کنند جز این نیست که با خدا بیعت می‏کنند. بیعت: متولّی کردن و عقد تولیت است (اقرب الموارد) طبرسی ذیل آیه :254 بقره گوید، بیع دست به هم دادن برای فروختن و بیعت دست به هم دادن برای ایجاب طاعت است. علی هذا بیعت آن است که شخصی بدهد یعنی ترا بر خود متولّی کردم و طاعتت بر من واجب است. .

[ویکی نور] البیع (امام خمینی تقریر خرم آبادی). البیع، تقریرات درس خارج فقه امام خمینی(ره) در موضوع بیع می باشد که به قلم آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی نوشته شده و به همت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، در سال 1428ق، تحقیق، چاپ و منتشر شده است.
کتاب با دو مقدمه از محقق و مؤلف آغاز و مطالب در دو مبحث، تنظیم شده است.
نویسنده در ابتدا، مباحث مربوط به ماهیت بیع را ذکر نموده و سپس، به تشریح اقسام بیع و مسائل و تنبهیات مربوط به هریک، پرداخته است.
در مقدمه محقق، به موضوع کتاب اشاره شده است ...و نویسنده نیز در مقدمه خود، ضمن بیان و توضیح برخی از ویژگی ها و خصوصیات کتاب، به این نکته اشاره نموده است که بهترین و نافع ترین سنوات تحصیلی و کسب علم وی، همان سال ها و دوران تلمذش نزد امام خمینی(ره) در فقه و اصول بوده و اثر حاضر نیز نتیجه همان دوران می باشد ...
اینکه طلاب در محضر دروس اساتید شرکت کرده و از مباحث فقهی و اصولی ایشان بهره برده و به نوشتن گفتار استاد، اکتفا نمایند، امری معمول و متعارف است، اما این روش، بیشتر شبیه امالی (املاءنگاری) است که روش قدما می باشد که این امر، با حقیقت و روح مباحث دروس خارج، متضاد می باشد؛ زیرا غایت و مطلوب درس خارج، آن است که طلاب به دقت دروس اساتید را فراگرفته و مباحث اساسی آن را حفظ کنند، سپس، به تحلیل و تنظیم مطالب به زبان عربی بپردازند که این همان تقریر درس خارج مطلوب می باشد که از جمله آن ها می توان تقریرات درس اصول آیت الله بروجردی توسط امام خمینی(ره) و تقریرات مباحث مربوط به صلات ایشان را توسط آیت الله لنکرانی نام برد. از فواید این روش، پرورش قدرت تجزیه و تحلیل مطالب علمی در طلبه است و این بدان جهت است که مقرر در هنگام نوشتن، بر حافظه خود اعتماد می کند؛ به خلاف روش املایی که تمام همت و تلاش نویسنده، تدوین کلام استاد بوده و مجالی برای دقت و تمرکز و تحلیل مطالب، در آن وجود ندارد ...
از جمله ویژگی های اثر حاضر، آن است این کتاب نیز از جمله تقریرات مذکور بوده و نویسنده، آن را پس از اتمام درس و پس از دقت، تأمل و تجزیه و تحلیل مطالب به نگارش درآورده است ...

[ویکی نور] البیع (امام خمینی تقریر قدیری). امام روح الله موسوی خمینی ره (م 1409 قمری)
این کتاب تقریرات درس خارج حضرت امام ره در نجف اشرف است که توسط شیخ محمد حسن قدیری تحریر شده است.
تعریف البیع، دلایل صحت معاطات، ادله ی لزوم معاطات، ادله ی عدم صحت و لزوم معاطات، تنبیهات معاطات، الفاظ بیع، احکام مقبوض به عقد فاسد، وجوب رد، ضمان منفعت، ضمان مثلی و قیمی، شروط متعاقدین، قصد، اختیار، ملکیت، بیع فضولی، اجازه ی بیع فضولی و تنبیهات بیع فضولی.
کتاب البیع در سال 1376 شمسی توسط مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی چاپ و منتشر شده است.
کتاب البیع (خمینی ، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران)

[ویکی نور] البیع (کوهکمری). البیع تألیف سید محمد بن علی حجت کوهکمری . وی از علمای بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری و از اساتید حوزه علمیه قم و متوفای سال 1373 هجری قمری می باشد.
این کتاب تقریر درسهای خارج فقه حضرت آیت الله حجت کوهکمری از علمای حوزه علمیه قم می باشد که توسط یکی از شاگردان برجسته ایشان حضرت آیت الله شیخ ابوطالب تجلیل تبریزی به رشته تحریر در آمده است. در خاتمه کتاب رساله ای شریف از مقرر کتاب یعنی حضرت آیت الله تجلیل در موضوع شهرت نیز آمده است.
این کتاب به سبک دیگر تقریرات درسهای خارج فقه و اصول به طرح مباحثی که درس خارج فقه حضرت آیت الله حجت کوهکمری مطرح شده پرداخته است. مؤلف در این کتاب به سبکی علمی و دقیق، مباحث کتاب البیع را مطرح کرده است. وی در آغاز کتاب می فرماید: همان گونه که بیع از امور اعتباری است. و امر اعتباری دارای تعریف حقیقی نیز نمی باشد. بلکه باید با آثار و لوازم آن را تعریف کرد. لذا می توان به هر یک از آثار آن آنرا تعریف کرد. لذا گاهی بیع را این گونه تعریف می کنند: مبادله مال در برابر مال یا تبدیل مال در برابر مال یا تملیک مال در برابر مال یا عقد دال بر تملیک یا انتقال مال با انشاء تملیک. البته همه این تعاریف تعریف به آثار یا لوازم است و هیچ یک تعریف حقیقی نیست چرا که بیع فاقد حقیقت و ذات است لذا نمی توان آنرا با حقیقتش تعریف کرد.
حضرت آیت الله تجلیل در مقدمه کتاب می فرمایند: «انی اکرو الحمد لله علی ما وفقنی، مع انی غیر حری لان یبلغنی التوفیق لتلقی ما افاده استاذنا العلامة». خدا را سپاس که مرا توفیق نگارش درسهای استاد علامه را عطا فرمود با وجود آنکه سزاوار این نعمت گران بها نبودم.
این کتاب شامل مباحث زیر می باشد: مباحث راجع به لفظ بیع، معاملات، عقود، ضمانات، شرائط متعاقدین، مالک یا مأذون بودن متعاملین، اجازه و رد. در پایان کتاب رساله ای درباره شهرت نوشته حضرت آیت الله تجلیل مقرر کتاب آمده که شامل مباحث زیر می باشد.

پیشنهاد کاربران

بپرس