[ویکی فقه] آلبرت بندورا. آلبرت بندورا (Albert Bandura) اهل کانادا و ایالات متحده آمریکا و از روان شناسان بزرگ جهان در عصر حاضر است. نظریه یادگیری اجتماعی از نظریه های مشهور وی است. او را پس از بی اف اسکینر، زیگموند فروید و ژان پیاژه، چهارمین روان شناس قرن بیستم از لحاظ بیشترین استناد در مقالات روان شناسی می دانند.
آلبرت بندورا در سال ۱۹۲۵ در شهر کوچکی واقع در آلبرتای کانادا متولد شد. او دوران دبستان خود را در مدرسه ای کوچک که فقط ۲۰ دانش آموز و دو معلم داشت به اتمام رساند.بندورا در دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia University) ثبت نام کرد و به علت داشتن اوقات بیکاری، در یک کلاس روان شناسی شرکت کرد. او از همان زمان به روان شناسی علاقه مند شد.بعد از فارغ التحصیلی با کارگران ساختمانی در ناحیه "یوکون" به پر کردن چاله چوله های بزرگراه آلاسکا (Alaska Highway) پرداخت. او مجذوب مردمی شد که در منطقه شمالی با آن ها روبرو شده بود و خود را در میان مجموعه جالبی از افرادی یافت که اکثرا از دست طلبکار، نفقه بگیر و ماموران ناظر بر آزادی مشروط فرار کرده بودند. او به آسیب شناسی روانی زندگی روزمره علاقه شدیدی پیدا کرد. بندورا مدرک دکتری خود را در رشته روان شناسی بالینی در سال ۱۹۵۲ از دانشگاه آیوا (Iowa) دریافت کرد و به عضویت هیات علمی دانشگاه استانفورد درآمد.بندورا نخستین کتاب معروف خود را در سال ۱۹۶۳ با همکاری اولین دانشجوی دوره دکتری خود به نام ریچارد والترز تحت عنوان "یادگیری اجتماعی و رشد شخصیت"(Social Learning and Personality Development) منتشر کرد. در این کتاب مفاهیم کلی و اصلی یادگیری اجتماعی بیان شد. او در سال ۱۹۷۳ به ریاست انجمن روان شناسان آمریکا انتخاب شد. طی سال های اخیر گرایش بندورا به ابعاد شناختی شخصیت به مراتب افزایش یافته است. در حال حاضر وی فرایندهای پیچیده شناختی را با روش های ظریف علمی و تجربی مورد بررسی قرار می دهد و برای بسیاری از روان شناسان معاصر یک الگوی عملی قابل قبول به شمار می رود.
احدی، حسن و جمهری، فرهاد، روان شناسی رشد۲، تهران، نشر بنیاد، ۱۳۸۴، چاپ پنجم، ص۷۱.
بندورا معرف دیدگاه جدیدی به نام یادگیری اجتماعی بوده و با تاکید بر نقش عوامل شناختی، خلا موجود در رفتارگرایی کلاسیک را پر کرده است.
← تأثیر تقویت بیرونی بر تفکر
۱. ↑ احدی، حسن و جمهری، فرهاد، روان شناسی رشد۲، تهران، نشر بنیاد، ۱۳۸۴، چاپ پنجم، ص۷۱.۲. ↑ برک، لورای، روان شناسی رشد، مترجم: یحیی سید محمدی، تهران، نشر ارسباران، ۱۳۸۴، نوبت چهارم، ص۳۱.۳. ↑ شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی الن، تاریخ روان شناسی نوین، ترجمه: علی اکبر سیف و همکاران، تهران، نشر دوران، ۱۳۸۴، چاپ سوم، ص۳۸۵ - ۳۸۹.
منبع
...
آلبرت بندورا در سال ۱۹۲۵ در شهر کوچکی واقع در آلبرتای کانادا متولد شد. او دوران دبستان خود را در مدرسه ای کوچک که فقط ۲۰ دانش آموز و دو معلم داشت به اتمام رساند.بندورا در دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia University) ثبت نام کرد و به علت داشتن اوقات بیکاری، در یک کلاس روان شناسی شرکت کرد. او از همان زمان به روان شناسی علاقه مند شد.بعد از فارغ التحصیلی با کارگران ساختمانی در ناحیه "یوکون" به پر کردن چاله چوله های بزرگراه آلاسکا (Alaska Highway) پرداخت. او مجذوب مردمی شد که در منطقه شمالی با آن ها روبرو شده بود و خود را در میان مجموعه جالبی از افرادی یافت که اکثرا از دست طلبکار، نفقه بگیر و ماموران ناظر بر آزادی مشروط فرار کرده بودند. او به آسیب شناسی روانی زندگی روزمره علاقه شدیدی پیدا کرد. بندورا مدرک دکتری خود را در رشته روان شناسی بالینی در سال ۱۹۵۲ از دانشگاه آیوا (Iowa) دریافت کرد و به عضویت هیات علمی دانشگاه استانفورد درآمد.بندورا نخستین کتاب معروف خود را در سال ۱۹۶۳ با همکاری اولین دانشجوی دوره دکتری خود به نام ریچارد والترز تحت عنوان "یادگیری اجتماعی و رشد شخصیت"(Social Learning and Personality Development) منتشر کرد. در این کتاب مفاهیم کلی و اصلی یادگیری اجتماعی بیان شد. او در سال ۱۹۷۳ به ریاست انجمن روان شناسان آمریکا انتخاب شد. طی سال های اخیر گرایش بندورا به ابعاد شناختی شخصیت به مراتب افزایش یافته است. در حال حاضر وی فرایندهای پیچیده شناختی را با روش های ظریف علمی و تجربی مورد بررسی قرار می دهد و برای بسیاری از روان شناسان معاصر یک الگوی عملی قابل قبول به شمار می رود.
احدی، حسن و جمهری، فرهاد، روان شناسی رشد۲، تهران، نشر بنیاد، ۱۳۸۴، چاپ پنجم، ص۷۱.
بندورا معرف دیدگاه جدیدی به نام یادگیری اجتماعی بوده و با تاکید بر نقش عوامل شناختی، خلا موجود در رفتارگرایی کلاسیک را پر کرده است.
← تأثیر تقویت بیرونی بر تفکر
۱. ↑ احدی، حسن و جمهری، فرهاد، روان شناسی رشد۲، تهران، نشر بنیاد، ۱۳۸۴، چاپ پنجم، ص۷۱.۲. ↑ برک، لورای، روان شناسی رشد، مترجم: یحیی سید محمدی، تهران، نشر ارسباران، ۱۳۸۴، نوبت چهارم، ص۳۱.۳. ↑ شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی الن، تاریخ روان شناسی نوین، ترجمه: علی اکبر سیف و همکاران، تهران، نشر دوران، ۱۳۸۴، چاپ سوم، ص۳۸۵ - ۳۸۹.
منبع
...
wikifeqh: Albert