البرت بندورا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آلبرت بندورا. آلبرت بندورا (Albert Bandura) اهل کانادا و ایالات متحده آمریکا و از روان شناسان بزرگ جهان در عصر حاضر است. نظریه یادگیری اجتماعی از نظریه های مشهور وی است. او را پس از بی اف اسکینر، زیگموند فروید و ژان پیاژه، چهارمین روان شناس قرن بیستم از لحاظ بیشترین استناد در مقالات روان شناسی می دانند.
آلبرت بندورا در سال ۱۹۲۵ در شهر کوچکی واقع در آلبرتای کانادا متولد شد. او دوران دبستان خود را در مدرسه ای کوچک که فقط ۲۰ دانش آموز و دو معلم داشت به اتمام رساند.بندورا در دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia University) ثبت نام کرد و به علت داشتن اوقات بیکاری، در یک کلاس روان شناسی شرکت کرد. او از همان زمان به روان شناسی علاقه مند شد.بعد از فارغ التحصیلی با کارگران ساختمانی در ناحیه "یوکون" به پر کردن چاله چوله های بزرگراه آلاسکا (Alaska Highway) پرداخت. او مجذوب مردمی شد که در منطقه شمالی با آن ها روبرو شده بود و خود را در میان مجموعه جالبی از افرادی یافت که اکثرا از دست طلبکار، نفقه بگیر و ماموران ناظر بر آزادی مشروط فرار کرده بودند. او به آسیب شناسی روانی زندگی روزمره علاقه شدیدی پیدا کرد. بندورا مدرک دکتری خود را در رشته روان شناسی بالینی در سال ۱۹۵۲ از دانشگاه آیوا (Iowa) دریافت کرد و به عضویت هیات علمی دانشگاه استانفورد درآمد.بندورا نخستین کتاب معروف خود را در سال ۱۹۶۳ با همکاری اولین دانشجوی دوره دکتری خود به نام ریچارد والترز تحت عنوان "یادگیری اجتماعی و رشد شخصیت"(Social Learning and Personality Development) منتشر کرد. در این کتاب مفاهیم کلی و اصلی یادگیری اجتماعی بیان شد. او در سال ۱۹۷۳ به ریاست انجمن روان شناسان آمریکا انتخاب شد. طی سال های اخیر گرایش بندورا به ابعاد شناختی شخصیت به مراتب افزایش یافته است. در حال حاضر وی فرایندهای پیچیده شناختی را با روش های ظریف علمی و تجربی مورد بررسی قرار می دهد و برای بسیاری از روان شناسان معاصر یک الگوی عملی قابل قبول به شمار می رود.
احدی، حسن و جمهری، فرهاد، روان شناسی رشد۲، تهران، نشر بنیاد، ۱۳۸۴، چاپ پنجم، ص۷۱.
بندورا معرف دیدگاه جدیدی به نام یادگیری اجتماعی بوده و با تاکید بر نقش عوامل شناختی، خلا موجود در رفتارگرایی کلاسیک را پر کرده است.
← تأثیر تقویت بیرونی بر تفکر
۱. ↑ احدی، حسن و جمهری، فرهاد، روان شناسی رشد۲، تهران، نشر بنیاد، ۱۳۸۴، چاپ پنجم، ص۷۱.۲. ↑ برک، لورای، روان شناسی رشد، مترجم: یحیی سید محمدی، تهران، نشر ارسباران، ۱۳۸۴، نوبت چهارم، ص۳۱.۳. ↑ شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی الن، تاریخ روان شناسی نوین، ترجمه: علی اکبر سیف و همکاران، تهران، نشر دوران، ۱۳۸۴، چاپ سوم، ص۳۸۵ - ۳۸۹.
منبع
...

دانشنامه عمومی

آلبرت بندورا. آلبرت بندورا، ( به انگلیسی: Albert Bandura ) یک روان شناس، پژوهشگر و استاد بازنشستهٔ دانشگاه استنفورد اهل کانادا و ایالات متحده آمریکا بود که نظریه یادگیری مشاهده ای یا مدلینگ را مطرح کرده است.
او تأثیر به سزایی در زمینهٔ علوم «آموزش و پرورش» و چندین شاخه از روان شناسی از جمله روان شناسی شخصیت، روان شناسی درمانی و روان شناسی شناختی اجتماعی و همچنین گذار از رفتارگرایی به روان شناسی شناختی داشت. او را آغازگر «نظریهٔ یادگیری اجتماعی» می دانند که بعدها به «نظریه شناختی اجتماعی» تغییر نام داد.
بر پایه گزارش مجله روان شناسی عمومی، او پس از بی اف اسکینر، زیگموند فروید و ژان پیاژه، چهارمین روان شناس قرن بیستم از لحاظ بیشترین استناد در مقالات روان شناسی است. [ ۱] او را بزرگترین روان شناس حالِ حاضر در جهان[ ۲] [ ۳] [ ۴] [ ۵] و یکی از تأثیرگذارترین روان شناسان تمامی اعصار می دانند. [ ۶] [ ۷]
آلبرت بندورا در ۴ دسامبر ۱۹۲۵ در منطقهٔ زیبا ولی کوهستانی و سرد شمال آلبرتا، کانادا به دنیا آمد. مثل بسیاری از کودکانی که در روستاهای کوچک به دنیا می آیند، بندورا، از ابتدائی تا دبیرستان به یک مدرسه رفت. اما به خاطر کمبود معلم و منابع مختلف، از بندورا و دیگر دانش آموزان خواسته می شد که «به خودشان درس دهند. ». بعد از دیپلم و در تابستان، بندورا در عملیات ساخت بزرگ راه آلاسکن به عنوان کارگر مشغول به کار شد. این بزرگ راه، در طول جنگ جهانی، برای وصل کردن آمریکا به ایالت آلاسکا ساخته شد. در این زمان، بندورا با کارگران زیادی دوست شد که انواع و اقسام مشکلاتِ روانی را داشتند و بیوگرافی شان بسیار «پر رنگ و لعاب» بود. از جمله این افراد کسانی بودند که از زندان آزادی مشروط گرفته بودند اما فرار کرده بودند، بده کارانی بودند که از طلب کاران فرار کرده بودند، یا مردان مطلقه ای بودند که برای فرار از پرداخت نفقه فرار کرده بودند. مشاهدات وی، و تاملاتی که با این افراد داشت، باعث شد به روان شناسی بالینی علاقه مند شود.
بندورا در ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۱ در سن ۹۵ سالگی به دلیل نارسائی قلبی در خانه اش درگذشت. [ ۸]
بعد از دیپلم، بندورا به دانشگاه بریتیش کلمبیا رفت. علاوه بر روان شناسی بالینی، بندورا به نظریه های یادگیری نیز بسیار علاقه مند شد. در ۱۹۴۹، بعد از فقط سه سال کالج، لیسانس روان شناسی گرفت. به هنگام انتخاب دانشگاه برای فوق لیسانس، بندورا از علاقه خود به روان شناسی بالینی پیروی کرد و به دانشگاه آیووا رفت که در آن زمان یکی از مراکز اصلی برای مطالعه دربارهٔ نظریه های یادگیری بود و لیدرشیپ آن دست نظریه پرداز معروف یادگیری، کِنِت دبلیو. اسپنس بود. با اینکه بندورا به روان شناسی بالینی علاقه داشت، تحت تأثیر اسپنس، شاهد دقت و صرامت تحقیقات تجربی شد و از نزدیک شاهد مفهوم پردازی نظری اسپنس دربارهٔ یادگیری شد. در آن زمان، مفاهیم اسپنس، نیرویی غالب در روان شناسی بود. بندورا در ۱۹۵۱ فوق لیسانس و در ۱۹۵۲ دکترای روان شناسی بالینی را از دانشگاه آیووا دریافت کرد. علاوه بر شاگردی نزد استاد بزرگی مثل اسپنس، درس خواندن در دانشگاه آیووا یک تأثیر مهم دیگر در زندگی بندورا داشت. او در آنجا با همسر آینده خود، ویرجینیا وارنز، آشنا شد.
عکس آلبرت بندورا
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس