[ویکی نور] البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید. البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید، به زبان عربی، تألیف احمد بن محمد بن عجیبه (م 1224ق)، از جمله تفاسیر اشاری است که با مشی صوفیه نگارش یافته و با تحقیق و تعلیقات احمد عبدالله قرشی رسلان منتشر شده است. نویسنده خود از علمای صوفیه و اهل سلوک بوده است که این تفسیر را در پنج سال به رشته تحریر درآورده است ...
کتاب در هشت جلد تدوین شده است. در ابتدای جلد اول، دو مقدمه دیده می شود که به ترتیب به قلم حسن عباس زکی و محمد ابوالیزید المهدی نوشته شده اند. پس از آن مقدمه تحقیق نسبتاً مفصلی درباره نسخ و شیوه تحقیق کتاب به قلم محقق اثر آمده است.
مؤلف در آغاز هر سوره پیش از پرداختن به تفسیر، مکی یا مدنی بودن آن، تعداد آیات آن، نام های دیگر آن، مضامین کلی آن و گاه فضیلت آن را خاطرنشان می کند.
کتاب حاضر در گروه تفاسیر اشاری جای می گیرد. «تفسیر اشاری»؛ یعنی تأویل آیات قرآن کریم برخلاف ظاهر آن ها به دلیل اقتضای اشاراتی خفی که برای ارباب سلوک آشکار است؛ به بیان دیگر، تفسیری است دربرگیرنده تأملات و نکاتی که به ذهن مفسر عارف خطور کرده است. این تأملات عبارتند از نکات لطیفی که با ظواهر آیات ناسازگارند. در این نوع تفسیر، آیات برخلاف ظاهرشان تأویل و تفسیر می شوند.
علما در جواز این گونه تفسیر اختلاف نظر دارند؛ دسته ای آن را جایز شمرده و عده ای با آن مخالفت کرده اند. به نظر دسته اوّل این تفسیر با عقل و شرع مخالفتی ندارد، بلکه تلاشی است عقلی به منظور تعمق در آیات قرآن که برای رشد قوه ایمان و صفای باطن به انسان کمک می کند. البته برای جواز آن شرایطی ذکر شده است، مانند:
کتاب در هشت جلد تدوین شده است. در ابتدای جلد اول، دو مقدمه دیده می شود که به ترتیب به قلم حسن عباس زکی و محمد ابوالیزید المهدی نوشته شده اند. پس از آن مقدمه تحقیق نسبتاً مفصلی درباره نسخ و شیوه تحقیق کتاب به قلم محقق اثر آمده است.
مؤلف در آغاز هر سوره پیش از پرداختن به تفسیر، مکی یا مدنی بودن آن، تعداد آیات آن، نام های دیگر آن، مضامین کلی آن و گاه فضیلت آن را خاطرنشان می کند.
کتاب حاضر در گروه تفاسیر اشاری جای می گیرد. «تفسیر اشاری»؛ یعنی تأویل آیات قرآن کریم برخلاف ظاهر آن ها به دلیل اقتضای اشاراتی خفی که برای ارباب سلوک آشکار است؛ به بیان دیگر، تفسیری است دربرگیرنده تأملات و نکاتی که به ذهن مفسر عارف خطور کرده است. این تأملات عبارتند از نکات لطیفی که با ظواهر آیات ناسازگارند. در این نوع تفسیر، آیات برخلاف ظاهرشان تأویل و تفسیر می شوند.
علما در جواز این گونه تفسیر اختلاف نظر دارند؛ دسته ای آن را جایز شمرده و عده ای با آن مخالفت کرده اند. به نظر دسته اوّل این تفسیر با عقل و شرع مخالفتی ندارد، بلکه تلاشی است عقلی به منظور تعمق در آیات قرآن که برای رشد قوه ایمان و صفای باطن به انسان کمک می کند. البته برای جواز آن شرایطی ذکر شده است، مانند:
wikinoor: البحر_المدید_فی_تفسیر_القرآن_المجید
[ویکی فقه] البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید (کتاب). «البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید»، به زبان عربی، تالیف احمد بن محمد بن عجیبه متوفای ۱۲۲۴ هجری قمری از جمله تفاسیر اشاری است که با مشی صوفیه نگارش یافته و با تحقیق و تعلیقات احمد عبدالله قرشی رسلان منتشر شده است.
نویسنده خود از علمای صوفیه و اهل سلوک بوده است که این تفسیر را در پنج سال به رشته تحریر درآورده است.(مقدمه محقق، ص۵)
ساختار
کتاب در پنج جلد تدوین شده است. در ابتدای جلد اول، دو مقدمه دیده می شود که به ترتیب به قلم حسن عباس زکی و محمد ابوالیزید المهدی نوشته شده اند. پس از آن مقدمه تحقیق نسبتا مفصلی در باره نسخ و شیوه تحقیق کتاب به قلم محقق اثر آمده است. مؤلف در آغاز هر سوره پیش از پرداختن به تفسیر، مکی یا مدنی بودن آن، تعداد آیات آن، نام های دیگر آن، مضامین کلی آن و گاه فضیلت آن را خاطرنشان می کند.
گزارش محتوا
کتاب حاضر در گروه تفاسیر اشاری جای می گیرد. « تفسیر اشاری »؛ یعنی تاویل آیات قرآن کریم برخلاف ظاهر آن ها به دلیل اقتضای اشاراتی خفی که برای ارباب سلوک آشکار است؛ به بیان دیگر، تفسیری است دربرگیرنده تاملات و نکاتی که به ذهن مفسر عارف خطور کرده است. این تاملات عبارتند از نکات لطیفی که با ظواهر آیات ناسازگارند. در این نوع تفسیر، آیات برخلاف ظاهرشان تاویل و تفسیر می شوند. علما در جواز این گونه تفسیر اختلاف نظر دارند؛ دسته ای آن را جایز شمرده و عده ای با آن مخالفت کرده اند. به نظر دسته اول این تفسیر با عقل و شرع مخالفتی ندارد، بلکه تلاشی است عقلی به منظور تعمق در آیات قرآن که برای رشد قوه ایمان و صفای باطن به انسان کمک می کند. البته برای جواز آن شرایطی ذکر شده است، مانند: ۱. تفسیر، منافی نظم و سیاق آیات قرآن نباشد؛ ۲. شاهد شرعی، این تفسیر را تایید کند؛ ۳. شاهدی شرعی، معارض تفسیر نباشد؛ ۴. ادعا نشود که تنها همین معنای باطنی مراد آیه است، نه ظاهر آن.(مقدمه محمد ابویزید، ص۱۸)
دیدگاه ذهبی
...
نویسنده خود از علمای صوفیه و اهل سلوک بوده است که این تفسیر را در پنج سال به رشته تحریر درآورده است.(مقدمه محقق، ص۵)
ساختار
کتاب در پنج جلد تدوین شده است. در ابتدای جلد اول، دو مقدمه دیده می شود که به ترتیب به قلم حسن عباس زکی و محمد ابوالیزید المهدی نوشته شده اند. پس از آن مقدمه تحقیق نسبتا مفصلی در باره نسخ و شیوه تحقیق کتاب به قلم محقق اثر آمده است. مؤلف در آغاز هر سوره پیش از پرداختن به تفسیر، مکی یا مدنی بودن آن، تعداد آیات آن، نام های دیگر آن، مضامین کلی آن و گاه فضیلت آن را خاطرنشان می کند.
گزارش محتوا
کتاب حاضر در گروه تفاسیر اشاری جای می گیرد. « تفسیر اشاری »؛ یعنی تاویل آیات قرآن کریم برخلاف ظاهر آن ها به دلیل اقتضای اشاراتی خفی که برای ارباب سلوک آشکار است؛ به بیان دیگر، تفسیری است دربرگیرنده تاملات و نکاتی که به ذهن مفسر عارف خطور کرده است. این تاملات عبارتند از نکات لطیفی که با ظواهر آیات ناسازگارند. در این نوع تفسیر، آیات برخلاف ظاهرشان تاویل و تفسیر می شوند. علما در جواز این گونه تفسیر اختلاف نظر دارند؛ دسته ای آن را جایز شمرده و عده ای با آن مخالفت کرده اند. به نظر دسته اول این تفسیر با عقل و شرع مخالفتی ندارد، بلکه تلاشی است عقلی به منظور تعمق در آیات قرآن که برای رشد قوه ایمان و صفای باطن به انسان کمک می کند. البته برای جواز آن شرایطی ذکر شده است، مانند: ۱. تفسیر، منافی نظم و سیاق آیات قرآن نباشد؛ ۲. شاهد شرعی، این تفسیر را تایید کند؛ ۳. شاهدی شرعی، معارض تفسیر نباشد؛ ۴. ادعا نشود که تنها همین معنای باطنی مراد آیه است، نه ظاهر آن.(مقدمه محمد ابویزید، ص۱۸)
دیدگاه ذهبی
...