[ویکی فقه] الأنموذج فی منهج الحکومة الاسلامیة (کتاب). کتاب « الأنموذج فی منهج الحکومة الاسلامیة» کتاب فقهی آیت اللّه محمد اسحاق فیاض کابلی در زمینه حکومت اسلامی است که آن را به زبان عربی و در سال ۱۴۲۶ ق تألیف نموده است.
محمد اسحاق در سال ۱۹۳۰ ه . ق در قریه« صوبه» یکی از قریه های ولایت غزنی در مرکز افغانستان ، واقع در جنوب پایتخت این کشور یعنی کابل بدنیا آمد، او دومین فرزند خانواده و بعد از برادرش محمد ایوب است. پدرش رحمه اللّه( م ۱۹۸۹) کشاورز ساده بود که روی زمین یکی از ملاّکان و ثروتمندان محل کار می کرد، تا از کد یمین و عرق جبین خانواده و عیالش را اداره و اعاشه نماید، اما او با برخورداری از سرمایه ایمان ، روح قناعت، مهربانی، محبت و دلسوزی که نسبت به خانواده اش داشت، از نظر معنوی غنی و ثروتمند بود، و در اثر محبت و ولایت او نسبت به رسول گرامی اسلام و اهل بیت اطهارش ، مورد عنایت و شفاعت این خاندان قرار داشت. این مرد کشاورز و مؤمن، علائم و نشانه های نبوغ، استعداد و ذکاوت سرشار را در فرزندش محمد اسحاق مشاهده می کند، و این نبوغ و استعداد، او را ملزم می سازد تا این فرزند را مورد عنایت و اهتمام ویژه قرار دهد، گویا در چهره او در همان ایام طفولیت و کودکی، آینده ای درخشان از مقام علم ، فضل و تقوی، و شایستگی برای ایفای نقش آشکار در راه خدمت به دین خدا و مؤمنین، می خواند و می دید . این دانش پژوه جدی و پر تلاش، بعد از گذراندن مراحل اولیه آموزش در مکتب خانه شیخ قریه، زادگاه خود را ترک نموده و وارد منطقه مجاور بنام« حوت قل » می شود تا جهت ادامه تحصیل وارد مدرسه دینی شیخ قربان علی وحیدی رحمه اللّه گردد که از علما و فارغ التحصیلان حوزه علمیه نجف در عراق بوده است.
محمد اسحاق در سال ۱۹۳۰ ه . ق در قریه« صوبه» یکی از قریه های ولایت غزنی در مرکز افغانستان ، واقع در جنوب پایتخت این کشور یعنی کابل بدنیا آمد، او دومین فرزند خانواده و بعد از برادرش محمد ایوب است. پدرش رحمه اللّه( م ۱۹۸۹) کشاورز ساده بود که روی زمین یکی از ملاّکان و ثروتمندان محل کار می کرد، تا از کد یمین و عرق جبین خانواده و عیالش را اداره و اعاشه نماید، اما او با برخورداری از سرمایه ایمان ، روح قناعت، مهربانی، محبت و دلسوزی که نسبت به خانواده اش داشت، از نظر معنوی غنی و ثروتمند بود، و در اثر محبت و ولایت او نسبت به رسول گرامی اسلام و اهل بیت اطهارش ، مورد عنایت و شفاعت این خاندان قرار داشت. این مرد کشاورز و مؤمن، علائم و نشانه های نبوغ، استعداد و ذکاوت سرشار را در فرزندش محمد اسحاق مشاهده می کند، و این نبوغ و استعداد، او را ملزم می سازد تا این فرزند را مورد عنایت و اهتمام ویژه قرار دهد، گویا در چهره او در همان ایام طفولیت و کودکی، آینده ای درخشان از مقام علم ، فضل و تقوی، و شایستگی برای ایفای نقش آشکار در راه خدمت به دین خدا و مؤمنین، می خواند و می دید . این دانش پژوه جدی و پر تلاش، بعد از گذراندن مراحل اولیه آموزش در مکتب خانه شیخ قریه، زادگاه خود را ترک نموده و وارد منطقه مجاور بنام« حوت قل » می شود تا جهت ادامه تحصیل وارد مدرسه دینی شیخ قربان علی وحیدی رحمه اللّه گردد که از علما و فارغ التحصیلان حوزه علمیه نجف در عراق بوده است.
[ویکی نور] «الأنموذج فی منهج الحکومة الإسلامیة» کتاب فقهی آیت اللّه محمد اسحاق فیاض کابلی در زمینه حکومت اسلامی است که آن را به زبان عربی و در سال 1426ق تألیف نموده است.
کتاب از ده بخش تشکیل شده که ابتدا به تفاوت حکومت اسلامی با حکومت غیر اسلامی پرداخته، سپس ماهیت اسلام را متشکل از سه مؤلفه دانسته که در ادامه خواهد آمد. تلاش های حوزه های علمیّه در نمایان ساختن اصالت فکری مسلمین و اعتدال در تشریع و... و نکاتی نیز راجع به اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با سایر اقتصادهای مطرح دنیا و معیارهای تشکیل حکومت شرعی و علت نگرانی های جهان غرب از حکومت اسلامی و علت دخالت های آنها در حکومت اسلامی و چند مطلب دیگر در ادامه آمده اند
تمایز حکومت اسلامی شرعی از حکومت غیر شرعی: ایشان حکومت اسلامی را بر مبنای حاکمیت خداوند قلمداد نموده و ولی امر مسلمین را منصوب از سوی خداوند می شمارد؛ چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت، زیرا در زمان حضور با تنصیص اسم و شخص و صفاتش معلوم می شود و در زمان غیبت هم با تنصیص صفات، منصوب می شود، مانند صفت فقاهت. اما التزام به چنین ولایتی لازمه اعتقاد به ولایت از سوی خداوند در میان انسان ها است و تنها در این صورت است که عدالت مورد نظر شریعت محقق گردیده و حدود الهی در جامعه جاری می گردد.
ماهیت اسلام متشکل از دو مؤلفه ثابت است که عبارتند از: ایمان به وحدانیّت خداوند و رسالت پیامبر(ص) و تشریعات اسلامی و یک مؤلفه متحرک که حدود منطقه الفراغ مطالب و عناوینی است که شرع مقدس در کتاب و سنت بدانها تصریح ننموده است و فقیه دارای امکان إعمال نظر در آنها می باشد. این مؤلفه متحرک به قول مؤلف چهار عامل دارد که عبارتند از: 1- شریعت اسلامی، شریعت ابدی متکاملی است که مشکلات انسان ها را تا ابد می تواند برطرف نماید 2- حکومت اسلامی که در زمان پیامبر(ص) تشکیل شد یک حکومت بسیطی بود که امروزه با وجود این توسعه هایی که حکومت ها و کشورها پیدا کرده اند نمی تواند همان نفوذ سابق خود را داشته باشد، به همین منظور اقتضا می کند اسلام برای امروز هم برنامه داشته باشد که همین مؤلفه مذکور است. 3- حکومت، چیزی مانند عبادت نیست که از زمان حیات مبارک پیامبر(ص) تا قیامت بتواند جواب گو باشد بلکه در هر زمان متناسب با آن زمان باید بتواند امور مربوط به کشورداری را تبیین و اجرا نماید 4- خداوند ولایت امر را بعد از پیامبر(ص) در ائمه اطهار(ع) قرار داده و بعد از ایشان هم در فقیه جامع الشرایط. نتیجه ای که از این عوامل می گیریم این است که نظام ثابتی را نمی توان برای این منطقه تصور کرد، فلذا شارع نظام و قانون پویایی را برای آن به وسیله ولی امر تعریف نموده است.
نقش حوزه های علمیه در معرفی اسلام:
کتاب از ده بخش تشکیل شده که ابتدا به تفاوت حکومت اسلامی با حکومت غیر اسلامی پرداخته، سپس ماهیت اسلام را متشکل از سه مؤلفه دانسته که در ادامه خواهد آمد. تلاش های حوزه های علمیّه در نمایان ساختن اصالت فکری مسلمین و اعتدال در تشریع و... و نکاتی نیز راجع به اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با سایر اقتصادهای مطرح دنیا و معیارهای تشکیل حکومت شرعی و علت نگرانی های جهان غرب از حکومت اسلامی و علت دخالت های آنها در حکومت اسلامی و چند مطلب دیگر در ادامه آمده اند
تمایز حکومت اسلامی شرعی از حکومت غیر شرعی: ایشان حکومت اسلامی را بر مبنای حاکمیت خداوند قلمداد نموده و ولی امر مسلمین را منصوب از سوی خداوند می شمارد؛ چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت، زیرا در زمان حضور با تنصیص اسم و شخص و صفاتش معلوم می شود و در زمان غیبت هم با تنصیص صفات، منصوب می شود، مانند صفت فقاهت. اما التزام به چنین ولایتی لازمه اعتقاد به ولایت از سوی خداوند در میان انسان ها است و تنها در این صورت است که عدالت مورد نظر شریعت محقق گردیده و حدود الهی در جامعه جاری می گردد.
ماهیت اسلام متشکل از دو مؤلفه ثابت است که عبارتند از: ایمان به وحدانیّت خداوند و رسالت پیامبر(ص) و تشریعات اسلامی و یک مؤلفه متحرک که حدود منطقه الفراغ مطالب و عناوینی است که شرع مقدس در کتاب و سنت بدانها تصریح ننموده است و فقیه دارای امکان إعمال نظر در آنها می باشد. این مؤلفه متحرک به قول مؤلف چهار عامل دارد که عبارتند از: 1- شریعت اسلامی، شریعت ابدی متکاملی است که مشکلات انسان ها را تا ابد می تواند برطرف نماید 2- حکومت اسلامی که در زمان پیامبر(ص) تشکیل شد یک حکومت بسیطی بود که امروزه با وجود این توسعه هایی که حکومت ها و کشورها پیدا کرده اند نمی تواند همان نفوذ سابق خود را داشته باشد، به همین منظور اقتضا می کند اسلام برای امروز هم برنامه داشته باشد که همین مؤلفه مذکور است. 3- حکومت، چیزی مانند عبادت نیست که از زمان حیات مبارک پیامبر(ص) تا قیامت بتواند جواب گو باشد بلکه در هر زمان متناسب با آن زمان باید بتواند امور مربوط به کشورداری را تبیین و اجرا نماید 4- خداوند ولایت امر را بعد از پیامبر(ص) در ائمه اطهار(ع) قرار داده و بعد از ایشان هم در فقیه جامع الشرایط. نتیجه ای که از این عوامل می گیریم این است که نظام ثابتی را نمی توان برای این منطقه تصور کرد، فلذا شارع نظام و قانون پویایی را برای آن به وسیله ولی امر تعریف نموده است.
نقش حوزه های علمیه در معرفی اسلام:
wikinoor: الأنموذج_فی_منهج_الحکومة_الاسلامیة
[ویکی فقه] الانموذج فی منهج الحکومهالاسلامیه (کتاب). کتاب « الأنموذج فی منهج الحکومة الاسلامیة» کتاب فقهی آیت اللّه محمد اسحاق فیاض کابلی در زمینه حکومت اسلامی است که آن را به زبان عربی و در سال ۱۴۲۶ ق تألیف نموده است.
محمد اسحاق در سال ۱۹۳۰ ه . ق در قریه« صوبه» یکی از قریه های ولایت غزنی در مرکز افغانستان ، واقع در جنوب پایتخت این کشور یعنی کابل بدنیا آمد، او دومین فرزند خانواده و بعد از برادرش محمد ایوب است. پدرش رحمه اللّه( م ۱۹۸۹) کشاورز ساده بود که روی زمین یکی از ملاّکان و ثروتمندان محل کار می کرد، تا از کد یمین و عرق جبین خانواده و عیالش را اداره و اعاشه نماید، اما او با برخورداری از سرمایه ایمان ، روح قناعت، مهربانی، محبت و دلسوزی که نسبت به خانواده اش داشت، از نظر معنوی غنی و ثروتمند بود، و در اثر محبت و ولایت او نسبت به رسول گرامی اسلام و اهل بیت اطهارش ، مورد عنایت و شفاعت این خاندان قرار داشت. این مرد کشاورز و مؤمن، علائم و نشانه های نبوغ، استعداد و ذکاوت سرشار را در فرزندش محمد اسحاق مشاهده می کند، و این نبوغ و استعداد، او را ملزم می سازد تا این فرزند را مورد عنایت و اهتمام ویژه قرار دهد، گویا در چهره او در همان ایام طفولیت و کودکی، آینده ای درخشان از مقام علم ، فضل و تقوی، و شایستگی برای ایفای نقش آشکار در راه خدمت به دین خدا و مؤمنین، می خواند و می دید . این دانش پژوه جدی و پر تلاش، بعد از گذراندن مراحل اولیه آموزش در مکتب خانه شیخ قریه، زادگاه خود را ترک نموده و وارد منطقه مجاور بنام« حوت قل » می شود تا جهت ادامه تحصیل وارد مدرسه دینی شیخ قربان علی وحیدی رحمه اللّه گردد که از علما و فارغ التحصیلان حوزه علمیه نجف در عراق بوده است.
ساختار کتاب
کتاب از ده بخش تشکیل شده که ابتدا به تفاوت حکومت اسلامی با حکومت غیر اسلامی پرداخته، سپس ماهیت اسلام را متشکل از سه مؤلفه دانسته که در ادامه خواهد آمد. تلاش های حوزه های علمیّه در نمایان ساختن اصالت فکری مسلمین و اعتدال در تشریع و... و نکاتی نیز راجع به اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با سایر اقتصادهای مطرح دنیا و معیارهای تشکیل حکومت شرعی و علت نگرانی های جهان غرب از حکومت اسلامی و علت دخالت های آنها در حکومت اسلامی و چند مطلب دیگر در ادامه آمده اند .
گزارش محتوا
تمایز حکومت اسلامی شرعی از حکومت غیر شرعی: ایشان حکومت اسلامی را بر مبنای حاکمیت خداوند قلمداد نموده و ولی امر مسلمین را منصوب از سوی خداوند می شمارد; چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت ، زیرا در زمان حضور با تنصیص اسم و شخص و صفاتش معلوم می شود و در زمان غیبت هم با تنصیص صفات، منصوب می شود، مانند صفت فقاهت . اما التزام به چنین ولایتی لازمه اعتقاد به ولایت از سوی خداوند در میان انسان ها است و تنها در این صورت است که عدالت مورد نظر شریعت محقق گردیده و حدود الهی در جامعه جاری می گردد.
← عناصر ماهیت اسلام
...
محمد اسحاق در سال ۱۹۳۰ ه . ق در قریه« صوبه» یکی از قریه های ولایت غزنی در مرکز افغانستان ، واقع در جنوب پایتخت این کشور یعنی کابل بدنیا آمد، او دومین فرزند خانواده و بعد از برادرش محمد ایوب است. پدرش رحمه اللّه( م ۱۹۸۹) کشاورز ساده بود که روی زمین یکی از ملاّکان و ثروتمندان محل کار می کرد، تا از کد یمین و عرق جبین خانواده و عیالش را اداره و اعاشه نماید، اما او با برخورداری از سرمایه ایمان ، روح قناعت، مهربانی، محبت و دلسوزی که نسبت به خانواده اش داشت، از نظر معنوی غنی و ثروتمند بود، و در اثر محبت و ولایت او نسبت به رسول گرامی اسلام و اهل بیت اطهارش ، مورد عنایت و شفاعت این خاندان قرار داشت. این مرد کشاورز و مؤمن، علائم و نشانه های نبوغ، استعداد و ذکاوت سرشار را در فرزندش محمد اسحاق مشاهده می کند، و این نبوغ و استعداد، او را ملزم می سازد تا این فرزند را مورد عنایت و اهتمام ویژه قرار دهد، گویا در چهره او در همان ایام طفولیت و کودکی، آینده ای درخشان از مقام علم ، فضل و تقوی، و شایستگی برای ایفای نقش آشکار در راه خدمت به دین خدا و مؤمنین، می خواند و می دید . این دانش پژوه جدی و پر تلاش، بعد از گذراندن مراحل اولیه آموزش در مکتب خانه شیخ قریه، زادگاه خود را ترک نموده و وارد منطقه مجاور بنام« حوت قل » می شود تا جهت ادامه تحصیل وارد مدرسه دینی شیخ قربان علی وحیدی رحمه اللّه گردد که از علما و فارغ التحصیلان حوزه علمیه نجف در عراق بوده است.
ساختار کتاب
کتاب از ده بخش تشکیل شده که ابتدا به تفاوت حکومت اسلامی با حکومت غیر اسلامی پرداخته، سپس ماهیت اسلام را متشکل از سه مؤلفه دانسته که در ادامه خواهد آمد. تلاش های حوزه های علمیّه در نمایان ساختن اصالت فکری مسلمین و اعتدال در تشریع و... و نکاتی نیز راجع به اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با سایر اقتصادهای مطرح دنیا و معیارهای تشکیل حکومت شرعی و علت نگرانی های جهان غرب از حکومت اسلامی و علت دخالت های آنها در حکومت اسلامی و چند مطلب دیگر در ادامه آمده اند .
گزارش محتوا
تمایز حکومت اسلامی شرعی از حکومت غیر شرعی: ایشان حکومت اسلامی را بر مبنای حاکمیت خداوند قلمداد نموده و ولی امر مسلمین را منصوب از سوی خداوند می شمارد; چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت ، زیرا در زمان حضور با تنصیص اسم و شخص و صفاتش معلوم می شود و در زمان غیبت هم با تنصیص صفات، منصوب می شود، مانند صفت فقاهت . اما التزام به چنین ولایتی لازمه اعتقاد به ولایت از سوی خداوند در میان انسان ها است و تنها در این صورت است که عدالت مورد نظر شریعت محقق گردیده و حدود الهی در جامعه جاری می گردد.
← عناصر ماهیت اسلام
...
wikifeqh: الانموذج_فی_منهج_الحکومةالاسلامیة_(کتاب)