الانسان الکامل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الإنسان الکامل (ابهام زدایی). الإنسان الکامل ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • الإنسان الکامل (نسفی)، به زبان فارسی، مجموعه رسائل عزیز الدین نسفی و دربردارنده مباحث دقیق و مهمی در عرفان و حکمت• الإنسان الکامل (جیلی)، به زبان عربی، اثر عبد الکریم جیلی، درباره یکی از مسائل مهم و پرجاذبه عرفان نظری

[ویکی فقه] الإنسان الکامل (جیلی). «الانسان الکامل فی معرفة الاواخر و الاوائل»، به زبان عربی ، اثر عبد الکریم جیلی، در باره یکی از مسائل مهم و پرجاذبه عرفان نظری ؛ یعنی انسان کامل است.
کتاب، شامل یک مقدمه و ۶۳ باب است.

[ویکی فقه] الإنسان الکامل (نسفی). «الانسان الکامل»، به زبان فارسی ، مجموعه رسائل عزیز الدین نسفی و دربردارنده ی مباحث دقیق و مهمی در عرفان و حکمت است.
این مجموعه، شامل یک مقدمه، بیست و دو رساله، رسائل اضافی (یازده رساله) در بعضی از نسخ کتاب «منازل السائرین»، مقدمه اول نسخه ۴۸۹۹ کتاب خانه نور عثمانیه و خاتمه کتاب « منازل السائرین » است. هر رساله، خود مشتمل بر چندین فصل است و در آن از یک یا چند موضوع به هم پیوسته سخن گفته می شود.

[ویکی فقه] الانسان الکامل (ابهام زدایی). الإنسان الکامل ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • الإنسان الکامل (نسفی)، به زبان فارسی، مجموعه رسائل عزیز الدین نسفی و دربردارنده مباحث دقیق و مهمی در عرفان و حکمت• الإنسان الکامل (جیلی)، به زبان عربی، اثر عبد الکریم جیلی، درباره یکی از مسائل مهم و پرجاذبه عرفان نظری
...

[ویکی فقه] الانسان الکامل (جیلی). «الانسان الکامل فی معرفة الاواخر و الاوائل»، به زبان عربی ، اثر عبد الکریم جیلی، در باره یکی از مسائل مهم و پرجاذبه عرفان نظری ؛ یعنی انسان کامل است.
کتاب، شامل یک مقدمه و ۶۳ باب است.
گزارش محتوا
مؤلف، در باب اول، از ذات سخن گفته است که چکیده ای از مضامین کلام وی چنین است: «ذات، چیزی است که اسماء و صفات به آن نسبت داده می شود؛ خواه معدوم باشد، مثل عنقاء و خواه موجود باشد که خود بر دو گونه است: یکی، موجود محض که همان ذات پاک خداست و دیگری، موجود ملحق به عدم است که همان ذات مخلوقات می باشد. ذات خدا، همان نفس اوست که به واسطه آن موجود است، چون او قائم به خویش است. ذات خدا، غیب احدیتی است که با مفهوم هیچ عبارتی و معلوم هیچ اشارتی، قابل درک نیست، زیرا فهم هر چیزی به واسطه اموری است که با آن مناسبت و مطابقت یا منافات و ضدیت دارد؛ در حالی که در جهان هستی، هیچ امری با ذات وی مناسبت و مطابقت و منافات و ضدیت ندارد... وی، در باب آخر، هدف از آفرینش همه موجودات را عبادت خدا می داند و نتیجه می گیرد که در جهان هستی، هر چیزی با حال و مقال و فعال، بلکه با صفات و ذات خویش به عبادت خدا مشغول است؛ منتها عبادات، به جهت اختلاف مقتضیات اسماء و صفات الهی ، با یک دیگر اختلاف پیدا می کنند... او، در ادامه، با زبانی نمادین از هبوط حضرت آدم (در حالی که از پیش، دارای مقام ولایت بوده است) به دنیا و اعطای مقام نبوت به وی و به دنبال آن، گروه گروه شدن مردم و پدید آمدن امت های گوناگون و عبادت خاص هر کدام و... سخن می گوید، سپس امت محمد صلی الله علیه و آله وسلّم را دارای هفت مرتبه ( اسلام ، ]، صلاح، احسان، شهادت، صدیقیت و قربت) می داند و بالاتر از مرتبه هفتم را مرتبه نبوت می خواند که باب آن با وجود مبارک محمد صلی الله علیه و آله وسلّم بسته شد. در پایان، هر یک از مراتب مزبور را شرح می دهد و از اسرار شهادتین، نماز، زکات، روزه و حج سخن می گوید. وی، در سایر ابواب از اسم، صفت، الوهیت، احدیت، واحدیت، رحمانیت، ربوبیت، عماء، تنزیه، تشبیه، تجلی افعال، تجلی اسماء، تجلی صفات، مجلای ذات، حیات، علم، اراده ، قدرت ، کلام، سمع، بصر، جمال، جلال، کمال، هویت، انیت، ازل، ابد، قدم، ایام الله، صلصلة الجرس، ام الکتاب، قرآن ، فرقان ، تورات ، زبور ، انجیل ، نزول حق به آسمان دنیا، فاتحة الکتاب، «الطور و کتاب مسطور فی رق منشور و البیت المعمور و السقف المرفوع و البحر المسجور»، رفرف اعلی، سریر و تاج، قدمین و نعلین، عرش، کرسی، قلم اعلی، لوح محفوظ ، سدرة المنتهی ، روح القدس ، ملک مسمی به روح، قلب، عقل اول، وهم، همت، فکر، خیال، صورت محمدی، نفس، انسان کامل، «اشراط الساعة و ذکر موت و برزخ و حساب و قیامت و میزان و...» ، «آسمان های هفت گانه و آنچه در بالای آنهاست و زمین های هفت گانه و آنچه در زیر آنهاست و...» و سایر ادیان و عبادات بحث کرده است.
وضعیت کتاب
کتاب، توسط ابو عبد الرحمن صلاح بن محمد بن عویضه، تحقیق و تصحیح شده است. وی، در مقدمه خویش، از وجه تسمیه صوفیه به این نام سخن گفته است. فهرست ابواب کتاب، در آغاز و فهرست محتویات، در پایان ذکر شده است. پاورقی ها، به ذکر آدرس آیات و منابع روایات اختصاص یافته است. کتاب، توسط دار الکتب العلمی بیروت به چاپ رسیده است.
منبع
...

[ویکی فقه] الانسان الکامل (نسفی). «الانسان الکامل»، به زبان فارسی ، مجموعه رسائل عزیز الدین نسفی و دربردارنده ی مباحث دقیق و مهمی در عرفان و حکمت است.
این مجموعه، شامل یک مقدمه، بیست و دو رساله، رسائل اضافی (یازده رساله) در بعضی از نسخ کتاب «منازل السائرین»، مقدمه اول نسخه ۴۸۹۹ کتاب خانه نور عثمانیه و خاتمه کتاب « منازل السائرین » است. هر رساله، خود مشتمل بر چندین فصل است و در آن از یک یا چند موضوع به هم پیوسته سخن گفته می شود.
گزارش محتوا
نگاهی اجمالی به مباحث این مجموعه: مقدمه مصنف: نسفی، در مقدمه ی کتاب، انگیزه خود را از تالیف رسائل مورد بحث، اجابت درخواست جمعی از درویشان مبنی بر جمع چند رساله در علومی که دانستنشان برای سالکان ضروری است، دانسته و سپس در ضمن ۵ فصل، به بیان « شریعت ، طریقت و حقیقت »، «انسان کامل»، «کامل آزاد»، «صحبت» و «سلوک» پرداخته است.
← بیان معرفت انسان
کتاب، توسط محقق فرانسوی، ماریژان موله، تحقیق و تصحیح شده است. در آغاز کتاب، مقدمات پژوهش (شامل «فهرست»، «پیش گفتار هانری کربن»، «مقدمه مترجم (سید ضیاء الدین دهشیری) بر مقدمه فرانسوی کتاب» و «مقدمه ماریژان موله با ترجمه سید ضیاء الدین دهشیری») درج شده است و در پایان آن، «تعلیقات زیادات نسخ»، «حواشی و نسخه بدل ها»، «نمایه»، «فهرست آیات »، «فهرست احادیث و اخبار و اقوال عربی عرفاء» و «فهرست تفصیلی» ذکر گردیده است.
منبع
...

پیشنهاد کاربران

بپرس