الاصول العامه لمسائل الامامه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الأصول العامة لمسائل الإمامة نوشته سید علی حسینی میلانی، کتابی است به زبان عربی با موضوع کلام شیعه. این کتاب حاصل مجموعه سخنرانی های آیت الله میلانی در این زمینه است که توسط مرکز نشر حقایق اسلامی به شکل کتاب به چاپ رسیده است. نویسنده در این اثر با توجه به مباحث امامت در کتب کلامی، اصول بحث امامت را مطرح می کند که از جهاتی مهم تر از بحث ادله امامت امام به شمار می رود و به گونه ای چهارچوب مباحث امامت است..
کتاب دارای سخن ناشر، سخن نویسنده، محتوای مطالب در پنج بخش کلی و فهرست مطالب است.
مؤلف، در 5 فصل کلی مباحث را توضیح داده است: 1ـ تعریف امامت نزد فریقین (شیعه و سنی)، 2ـ وجوب نصب امام (توضیح این امر که نصب امام بر عهده خداست یا مردم؟)، 3ـ امامت از اصول دین است یا از فروع؟ 4ـ شرایط امام، 5ـ راه های تعیین امام
نویسنده در بخش تعریف امامت، به بیان تعریف آن از دیدگاه متکلمین شیعه و اهل سنت می پردازد. در تعریف شیعه، کلام علامه حلی در «الباب الحادی عشر» و اضافات فاضل مقداد و دیگران در این تعریف بیان می شوند. در تعریف اهل سنت هم عباراتی از تفتازانی و فخر رازی در تعریف و جایگاه امام بیان می گردد..سپس نویسنده چهار نکته را از تعاریف ارائه شده استخراج می کند:
وی در ادامه ریشه و معانی لغوی امام (مقتدا)، ولی (سرپرست)، خلیفه (جانشین) و حاکم (امر و نهی کننده) را بیان می کند..
آیت الله میلانی در بخش دوم، از وجوب نصب امام و اینکه چه کسی متکفل این مهم است (بعد از اتفاق مسلمانان بر اینکه زمین هیچ گاه از حجت خالی نمی ماند و وجود امام بعد از رسول خدا(ص) ضروری است) صحبت می کند. او کلامی از ابن حزم و ابن حجر را در این بخش نقل و از آن نکاتی را استنتاج می کند. سپس ادله اهل سنت بر لزوم نصب امام به دست مردم را بیان می کند؛ مهم ترین دلیل اهل تسنن برای این ادعا، اجماع صحابه است. نویسنده در این راستا کلامی از تفتازانی را نقل و نقد می کند. دلیل دوم آنان که در «شرح المواقف» بیان شده، این است که دفع ضرر مظنون در تعیین امام است و دفع ضرر مظنون بر بندگان (افرادی که قدرت بر دفع این ضرر دارند) واجب است پس تعیین امام بر مردم واجب است. سومین دلیل هم در «شرح المقاصد» آمده که بیان آن چنین است؛ در نصب امام منافع بی شماری به دست می آید و ضررهایی دفع می شود و جلب منفعت و دفع ضرر واجب است پس نصب و انتخاب امام واجب است. آیت الله میلانی دلیل دوم و سوم عامه را پاسخ می دهد. وی به تحقیق دراین باره می پردازد..

پیشنهاد کاربران