ال عمران
/~Ale~omrAn/
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
نام سوره سیم از قر آن
دانشنامه اسلامی
[ویکی شیعه] آل عمران. آل عِمران، از اعلام قرآنی به معنای خاندان عمران. منظور از آن عیسی و مریم است که خدا در قرآن از آنان به نیکی یاد کرده است. البته برخی منظور از آن را موسی و هارون دانسته اند.
آل از اهل گرفته شده و به بستگان افراد بزرگ و شریف گفته می شود. راغب نقل کرده که برخی آن را به معنای خاص هر چیز می دانند. آل عمران به معنای خاندان عمران است که یک بار در قرآن به کار رفته است. قرآن در آیه إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَیٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَ اهِیمَ وَآلَ عِمْرَ انَ عَلَی الْعَالَمِینَ در کنار آدم، نوح و آل ابراهیم، از آل عمران به نیکی یاد کرده و سخن از برگزیده شدن آنان به وسیله خدا به میان آورده است.
به عقیدهٔ بیشتر مفسران، منظور از عِمران در آیه ۳۳ سوره آل عمران، پدر حضرت مریم و منظور از آل عمران، مریم و عیسی و احتمالا مادر مریم است. علامه طباطبایی اشاره قرآن با عبارت امْرَ أَتُ عِمْرَ انَ به مادر حضرت مریم و پرداختن به سرگذشت عیسی و مریم در آیات بعدی و همچنین عدم ذکر نام پدر موسی در قرآن را از شواهد این دیدگاه دانسته است. البته او گفته است که در روایات مسیحیت برای پدر مریم نام دیگری ذکر شده است. طبرسی منظور از عمران را در این آیه، پدر حضرت موسی و منظور از آل عمران را موسی و هارون دانسته است.
آل از اهل گرفته شده و به بستگان افراد بزرگ و شریف گفته می شود. راغب نقل کرده که برخی آن را به معنای خاص هر چیز می دانند. آل عمران به معنای خاندان عمران است که یک بار در قرآن به کار رفته است. قرآن در آیه إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَیٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَ اهِیمَ وَآلَ عِمْرَ انَ عَلَی الْعَالَمِینَ در کنار آدم، نوح و آل ابراهیم، از آل عمران به نیکی یاد کرده و سخن از برگزیده شدن آنان به وسیله خدا به میان آورده است.
به عقیدهٔ بیشتر مفسران، منظور از عِمران در آیه ۳۳ سوره آل عمران، پدر حضرت مریم و منظور از آل عمران، مریم و عیسی و احتمالا مادر مریم است. علامه طباطبایی اشاره قرآن با عبارت امْرَ أَتُ عِمْرَ انَ به مادر حضرت مریم و پرداختن به سرگذشت عیسی و مریم در آیات بعدی و همچنین عدم ذکر نام پدر موسی در قرآن را از شواهد این دیدگاه دانسته است. البته او گفته است که در روایات مسیحیت برای پدر مریم نام دیگری ذکر شده است. طبرسی منظور از عمران را در این آیه، پدر حضرت موسی و منظور از آل عمران را موسی و هارون دانسته است.
wikishia: آل_عمران
[ویکی اهل البیت] آل عمران. آل در لغت همان اهل است و به گفته برخی این واژه مقلوب لفظی اهل می باشد واهل کسانی هستند که نسبی یا دینی یا چیزی همانند آن، آنها را با یکدیگر جمع و مربوط کند فرق میان آل و اهل این است که واژه آل مخصوص اعلام و معروفین است و به شریف تر و با فضیلت تر ها اضافه می شود مثل آل الله و آل النبی..
"آل عمران" در اصطلاح به خانواده یا فرزندان یا پیروان عمران گفته می شود و عمران نام دو شخص است؛ یکی "عمران بن نصیهر" و او پدر حضرت موسی (ع) و هارون است و دیگری "عمران بن ماثان" که پدر حضرت مریم (س) است که از نسل سلیمان نبی (ع) و همگی از نسل یهودا فرزند یعقوب هستند، گفته می شود این دو عمران 1800 سال باهم فاصله داشته اند،.در کتاب مقدس عمران به صورت "عمرام" آمده است.
این واژه فقط یکبار در آیه 33 سومین سوره قرآن آمده؛ از این رو، این سوره به «آل عمران» موسوم شده است: إِنَّ اللّهَ اصْطَفَی آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِینَ؛ همانا خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید. (سوره آل عمران/3،33)
لغویان و مفسران، برای کلمه «آل» معانی گوناگونی چون خانواده، فرزندان، پیروان و شخص برشمرده اند.
مفسران در این که عمران در این آیه نام چه کسی است، بر یک رأی نیستند. برخی او را عمران بن یصهربن قاهث بن لاوی بن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم، پدر حضرت موسی علیه السلام و هارون و بعضی عمران بن ماثان پدر مریم می دانند که وی از نسل سلیمان بن داوود بن إیشا و همه از نسل یهودا ابن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیمند.
البته عهد عتیق موسی و هارون را پسران عمران بن قهات می داند. گفته شده که بین این دو عمران، 1800 سال فاصله بوده است؛البته بیش تر مفسران بر این باورند که وی به ادلّه ذیل پدر مریم است:
از آن جا که مفسران، در معنای آل و مقصود از عمران وحدت نظر ندارند، در معنای آل عمران نیز بر یک نظر نیستند و احتمال داده اند که منظور یکی از این ها باشد:
"آل عمران" در اصطلاح به خانواده یا فرزندان یا پیروان عمران گفته می شود و عمران نام دو شخص است؛ یکی "عمران بن نصیهر" و او پدر حضرت موسی (ع) و هارون است و دیگری "عمران بن ماثان" که پدر حضرت مریم (س) است که از نسل سلیمان نبی (ع) و همگی از نسل یهودا فرزند یعقوب هستند، گفته می شود این دو عمران 1800 سال باهم فاصله داشته اند،.در کتاب مقدس عمران به صورت "عمرام" آمده است.
این واژه فقط یکبار در آیه 33 سومین سوره قرآن آمده؛ از این رو، این سوره به «آل عمران» موسوم شده است: إِنَّ اللّهَ اصْطَفَی آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِینَ؛ همانا خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید. (سوره آل عمران/3،33)
لغویان و مفسران، برای کلمه «آل» معانی گوناگونی چون خانواده، فرزندان، پیروان و شخص برشمرده اند.
مفسران در این که عمران در این آیه نام چه کسی است، بر یک رأی نیستند. برخی او را عمران بن یصهربن قاهث بن لاوی بن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم، پدر حضرت موسی علیه السلام و هارون و بعضی عمران بن ماثان پدر مریم می دانند که وی از نسل سلیمان بن داوود بن إیشا و همه از نسل یهودا ابن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیمند.
البته عهد عتیق موسی و هارون را پسران عمران بن قهات می داند. گفته شده که بین این دو عمران، 1800 سال فاصله بوده است؛البته بیش تر مفسران بر این باورند که وی به ادلّه ذیل پدر مریم است:
از آن جا که مفسران، در معنای آل و مقصود از عمران وحدت نظر ندارند، در معنای آل عمران نیز بر یک نظر نیستند و احتمال داده اند که منظور یکی از این ها باشد:
wikiahlb: آل_عمران
[ویکی فقه] آل عمران (ابهام زدایی). آل عمران ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • سوره آل عمران، سومین سوره قرآن و از سوره های مدنی• آل عمران (اعلام قرآن)، از اعلام قرآن کریم
...
...
wikifeqh: آل_عمران_(ابهام_زدایی)
[ویکی شیعه] آل عمران (ابهام زدایی). آل عمران ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد.
wikishia: آل_عمران_(ابهام زدایی)
[ویکی فقه] آل عمران (اعلام قرآن). آلِ عِمران، از اعلام قرآن کریم است که این عنوان تنها یک بار در کلام خدا آمده است. «اِنَّ اللّهَ اصْطَفی ادَمَ وَ نُوحاً وَ الَ اِبْراهیمَ وَ الَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمین؛
واژه آلِ عِمران فقط یک بار و در سومین سوره قرآن آیه ۳۳ آمده است. از این رو، این سوره، «آل عمران» نامیده شده است؛ «ان الله اصطفی آدم و نوحاً و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین؛
آل عمران/سوره۳، آیه۳۳.
مراد از عمران در این آیه به گفتۀ برخی از مفسران، پدر حضرت موسی (علیه السلام) و به گفتۀ برخی دیگر، پدر حضرت مریم (علیها السلام) است،
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲، ص۶۱، بیروت، ۲/۶۱.
بر اساس مباحث گذشته، چه عمران پدر مریم باشد یا پدر موسى و هارون، در هر صورت، جزو آل ابراهیم است؛
زمخشری، محمود بن عمر، الکشّاف، ج ۱، ص ۳۵۴.
...
واژه آلِ عِمران فقط یک بار و در سومین سوره قرآن آیه ۳۳ آمده است. از این رو، این سوره، «آل عمران» نامیده شده است؛ «ان الله اصطفی آدم و نوحاً و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین؛
آل عمران/سوره۳، آیه۳۳.
مراد از عمران در این آیه به گفتۀ برخی از مفسران، پدر حضرت موسی (علیه السلام) و به گفتۀ برخی دیگر، پدر حضرت مریم (علیها السلام) است،
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲، ص۶۱، بیروت، ۲/۶۱.
بر اساس مباحث گذشته، چه عمران پدر مریم باشد یا پدر موسى و هارون، در هر صورت، جزو آل ابراهیم است؛
زمخشری، محمود بن عمر، الکشّاف، ج ۱، ص ۳۵۴.
...
wikifeqh: آل_عمران(ع)
[ویکی فقه] آل عمران (قرآن). در بیان قرآن کریم منظور از آل عمران مریم علیه السلام و عیسی علیه السلام است.
آل، برگرفته شده از اهل است، با این تفاوت که آل به نزدیکان افراد بزرگ و شریف، مانند «آل الله» و «آل سلطان»؛ ولی اهل بر همه اطلاق می شود. از سوی دیگر، اهل به زمان و مکان و غیر آن نسبت داده می شود.منظور از عمران، پدر حضرت مریم علیهاالسّلام است؛ چنان که آیات بعد که قصه همسر عمران را نقل می کند، گواهی می دهد و از طرفی، هر جا در قرآن، نام عمران برده شده، اشاره به پدر مریم است که خود مؤید دیگری بر آن به شمار می رود و مقصود از آل عمران، حضرت مریم علیهاالسّلام و حضرت عیسی علیه السّلام است و به احتمالی، مادر مریم را نیز در بر می گیرد.
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۶۷.
۱. ↑ طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۶۷.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۳۷۵، برگرفته از مقاله«آل عمران »
...
آل، برگرفته شده از اهل است، با این تفاوت که آل به نزدیکان افراد بزرگ و شریف، مانند «آل الله» و «آل سلطان»؛ ولی اهل بر همه اطلاق می شود. از سوی دیگر، اهل به زمان و مکان و غیر آن نسبت داده می شود.منظور از عمران، پدر حضرت مریم علیهاالسّلام است؛ چنان که آیات بعد که قصه همسر عمران را نقل می کند، گواهی می دهد و از طرفی، هر جا در قرآن، نام عمران برده شده، اشاره به پدر مریم است که خود مؤید دیگری بر آن به شمار می رود و مقصود از آل عمران، حضرت مریم علیهاالسّلام و حضرت عیسی علیه السّلام است و به احتمالی، مادر مریم را نیز در بر می گیرد.
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۶۷.
۱. ↑ طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۶۷.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۳۷۵، برگرفته از مقاله«آل عمران »
...
wikifeqh: آل_عمران_(قرآن)
پیشنهاد کاربران
نام پدر موسا ( موسی ) با حروف لاتین گاهی Amram و گاهی Amran نوشته شده. اولی با تلفظ آم رام یا عام رام به معنای رام کننده مردم عام و دومی با تلفظ آم ران یا عام ران یعنی راننده یا راهنما و یا هدایت گر مردم عام. لذا آل عمران در اصل و ریشه اشاره به خاندان ، سلسله، ایل و یا تبار پدر و مادر موسا داشته و نه آل ماریا و یوسف و ایسا ( عیسی ) . نام موسا به شکل موسی به زبان والدین دو معنا داشته؛ یکی به معنای ماه سی شبانه روزی و دیگری دارای سی تا مو روی سر در دوران نوزادی. نام ایسا به زبان فارسی سومری اجداد ابراهیم و خود وی به شکل ای سا تلفظ و بیان میشده که مخفف
... [مشاهده متن کامل]
《 این سا 》 بوده به معنای مثل و مانند یا شبیه این. ضمیر دوم شخص مفرد این، اشاره به یک فرد انسانی نداشته بلکه به هر فرد انسانی و هر موجود زنده و غیر زنده دیگری. لذا واژه ایسا از دیدگاه اجداد ابراهیم و خود وی یک بینش و باور حقیقی بوده به معنای یکی بودن آفریدگار کائنات و خود کائنات، یکی بودن خدا و جهان، خالق و مخلوقات و یکی بودن علت کل و اثرات آن یا معلولات. نام فرزند دوم آبراهام ( ابراهیم ) و سارا به زبان خود آنان به شکل ایساّک یا ایسا اک تلفظ و بیان میشده به معنای ایسای کوچک. اُم الکتاب یا کتابِ مادر که در آیه ۷ آل عمران در قرآن به آن اشاره شده، در اصل و ریشه تَورا ( تورات ) بهمراه پیوست های آن تحت عنوان عهد یا پیمان و یا وصیت نامه قدیم بوده که از دیدگاه پیامبر اسلام در بر دارنده محکمات یا آیات محکم بوده از قبیل دو داستان مبدئی - بنیادی ادیان ابراهیمی ( یهودیت و مسیحیت و اسلام ) یکی آفرینش شش روزه جهان و دیگری خلق بابا آدم و ننه حوا. در آن سوره کلمه متشابهات به معنای شک و شبهه نبوده بلکه به معنای شبیه یا مانند. یعنی نقل و قول آن دو داستان و خیلی از داستان های مندرج در کتابِ مادر ( عهد یا پیمان و یا وصیت نامه قدیم ) در ایوان گلی های چهارگانه ( اناجیل اربعه ) بهمراه پیوست های آن تحت عنوان عهد یا پیمان و یا وصیت نامه جدید و خود قرآن. هو در آن سوره هیچ چیز دیگری نمیباشد غیر هو ایلامیان؛ یاهوی اکّدیان؛ یَهوَه عبریان یا یهودیان و اهوی پارسیان و نه ضمیر سوم شخص مفرد او. نام مادر ایسا با حروف لاتین به سه شکل زیر نوشته شده : Maria با تلفظ ماریا. پسوند ریا در زبان فارسی امروز به معنای مکر و حیله می باشد، اما به زبان آرامی به معنای دوست بوده و لذا ماریا به زبان و از دیدگاه والدین آرامی زبان وی به معنای دوستِ ما بوده. Maryam با تلفظ ماریَم به معنای مار دریائی یا آبی. Meryam با تلفظ مِریام به معنای پیچک آبی یا دریائی. نام خواهر موسا با حروف لاتین Mirjam بوده با تلفظ میرجام به معنای پیاله یا جامی که امیر از آن آب یا شراب می نوشد و امیر اشاره به آقا یا سرور دنیا داشته یعنی یَهوَه. بر اساس مستندات تورا، آبراهام اولین انسانی بوده که آفریدگار آسمان ها و زمین های هفتگانه ( السموات و الارضین سبع ) را آقا یا سرور دنیا خطاب نموده به شکل : ای آقا ای سرور دنیا!
و ما یعلم تاویله الا الله و راسخون فی علم ، در آن سوره ی قرآنی به این معنا نبوده که ما یعنی ما افراد انسانی ( منجمله خود پیامبر ) به تفسیر آیات محکم و متشابهات آن علم و آگاهی نداریم بلکه فقط الله و راسخون در علم، بلکه به این معنا بوده که ما افراد انسانی به اوایل یا اول ها یعنی ریشه ها و اصل های آسمانی موجودات زنده و غیر زنده و ریشه و اصل خود این طبیعت و دنیا علم و آگاهی نداریم و نمی توانیم داشته باشیم الا یعنی بلکه یا مگر الله و نفوذ کنندگان در علم خدا. یعنی دانشمندان علوم طبیعی و تجربی عصر جدید که بعضی قوانین مهم حاکم بر طبیعت را کشف کرده و آنها را به زبان ریاضی فرمولبندی و بیان نموده که در عمل دارای کاربرد های فراوانی برای انسان میباشند.
نتیجه کلی اینکه انسان هیچگاه نمی تواند به کمک کلیه معارف وحیانی و حدیثی و روائی دینی و معارف حاصل از استدلالات منطقی و عقلانی فلسفی و کشف و شهودات شوقانی و ذوقانی عرفانی و جمع این معارف بر رویهم به معرفت یا شناخت حقیقی خود و خدا نائل گردد بلکه فقط از طریق شناخت ظاهر و باطن این واقعیت و طبیعت و یا بطور کلی از راه شناخت محتوا و محیط این کیهان یا جهان به روش علمی. کلماتی از قبیل هو ، اهو، اهورا، اهورا مَزِدا ، یاهو، یهوه، آقا یا سرور دنیا، اله، اِلی یا پدر آسمانی ، اِل و بِل و بعال ، الله ( اَل اله ) ، خُوا، خدا، زئوس ، تئوس، تئو، تائو، برهمن و برهمان ( اولی مفرد و دومی جمع به معنای : بیایید به راه من و به راه ما ) هرکدام فقط یک نام و عنوان اند در زبان های گوناگون و مختلف انسانی که بر روی یک موجود مطلق، بیکران، بی حد و مرز یا بینهایت، واحد و احد و یگانه و یکتا، بی نیاز مطلق که هیچ موجود دیگری چه شهودی و چه غیبی غیر از او نه وجود دارد و نه میتواند وجود داشته باشد، نهاده شده و نه خود وی. این نام ها هرکدام تنها از دیدگاه های ایلیاتی، طایفه ای، قبیله ای، قومی و وابستگی های آئینی و دینی عزیز و دلچسب و خوش خط و خال و در لفظ و بیان خوش آهنگ و آوا می باشند و نه بطور عام و جهانشمول. عبارت بسم الله قرآنی به معنای : به نام الله بوده و میباشد ( و نه به نامِ نام های دیگری از قبیل هو، اهو ، اهورا، یاهو، یهوه، . . . ) . لذا ترجمه بسم الله الرحمن الرحیم به زبان فارسی بصورت 《 بنام خداوند بخشنده مهربان 》 اشتباه بوده و میباشد . در عوض از دیدگاه آتئیست ها واژه های بیخدائی و خدا ناباوری عزیز و دلچسب و جذاب و خوش خط و خال و در بیان خوش آهنگ و آوا میباشند و آنهم فقط در میدان رقابت سر سختانه با دینداران و خدا باوران و نه با هدف شناخت واقعیت و کشف حقیقت و دوست داشتن انسان.
ز بند و کمند عشق تو ای یار هیچ امید رهایی و رستگاری نیست رو به آسمان و دست به دعا/ کجا و کی توانند گریزند این مخلوقات ناچیز زین داغ های نهاده بر سر و دل و دست و پا ؟/
... [مشاهده متن کامل]
《 این سا 》 بوده به معنای مثل و مانند یا شبیه این. ضمیر دوم شخص مفرد این، اشاره به یک فرد انسانی نداشته بلکه به هر فرد انسانی و هر موجود زنده و غیر زنده دیگری. لذا واژه ایسا از دیدگاه اجداد ابراهیم و خود وی یک بینش و باور حقیقی بوده به معنای یکی بودن آفریدگار کائنات و خود کائنات، یکی بودن خدا و جهان، خالق و مخلوقات و یکی بودن علت کل و اثرات آن یا معلولات. نام فرزند دوم آبراهام ( ابراهیم ) و سارا به زبان خود آنان به شکل ایساّک یا ایسا اک تلفظ و بیان میشده به معنای ایسای کوچک. اُم الکتاب یا کتابِ مادر که در آیه ۷ آل عمران در قرآن به آن اشاره شده، در اصل و ریشه تَورا ( تورات ) بهمراه پیوست های آن تحت عنوان عهد یا پیمان و یا وصیت نامه قدیم بوده که از دیدگاه پیامبر اسلام در بر دارنده محکمات یا آیات محکم بوده از قبیل دو داستان مبدئی - بنیادی ادیان ابراهیمی ( یهودیت و مسیحیت و اسلام ) یکی آفرینش شش روزه جهان و دیگری خلق بابا آدم و ننه حوا. در آن سوره کلمه متشابهات به معنای شک و شبهه نبوده بلکه به معنای شبیه یا مانند. یعنی نقل و قول آن دو داستان و خیلی از داستان های مندرج در کتابِ مادر ( عهد یا پیمان و یا وصیت نامه قدیم ) در ایوان گلی های چهارگانه ( اناجیل اربعه ) بهمراه پیوست های آن تحت عنوان عهد یا پیمان و یا وصیت نامه جدید و خود قرآن. هو در آن سوره هیچ چیز دیگری نمیباشد غیر هو ایلامیان؛ یاهوی اکّدیان؛ یَهوَه عبریان یا یهودیان و اهوی پارسیان و نه ضمیر سوم شخص مفرد او. نام مادر ایسا با حروف لاتین به سه شکل زیر نوشته شده : Maria با تلفظ ماریا. پسوند ریا در زبان فارسی امروز به معنای مکر و حیله می باشد، اما به زبان آرامی به معنای دوست بوده و لذا ماریا به زبان و از دیدگاه والدین آرامی زبان وی به معنای دوستِ ما بوده. Maryam با تلفظ ماریَم به معنای مار دریائی یا آبی. Meryam با تلفظ مِریام به معنای پیچک آبی یا دریائی. نام خواهر موسا با حروف لاتین Mirjam بوده با تلفظ میرجام به معنای پیاله یا جامی که امیر از آن آب یا شراب می نوشد و امیر اشاره به آقا یا سرور دنیا داشته یعنی یَهوَه. بر اساس مستندات تورا، آبراهام اولین انسانی بوده که آفریدگار آسمان ها و زمین های هفتگانه ( السموات و الارضین سبع ) را آقا یا سرور دنیا خطاب نموده به شکل : ای آقا ای سرور دنیا!
و ما یعلم تاویله الا الله و راسخون فی علم ، در آن سوره ی قرآنی به این معنا نبوده که ما یعنی ما افراد انسانی ( منجمله خود پیامبر ) به تفسیر آیات محکم و متشابهات آن علم و آگاهی نداریم بلکه فقط الله و راسخون در علم، بلکه به این معنا بوده که ما افراد انسانی به اوایل یا اول ها یعنی ریشه ها و اصل های آسمانی موجودات زنده و غیر زنده و ریشه و اصل خود این طبیعت و دنیا علم و آگاهی نداریم و نمی توانیم داشته باشیم الا یعنی بلکه یا مگر الله و نفوذ کنندگان در علم خدا. یعنی دانشمندان علوم طبیعی و تجربی عصر جدید که بعضی قوانین مهم حاکم بر طبیعت را کشف کرده و آنها را به زبان ریاضی فرمولبندی و بیان نموده که در عمل دارای کاربرد های فراوانی برای انسان میباشند.
نتیجه کلی اینکه انسان هیچگاه نمی تواند به کمک کلیه معارف وحیانی و حدیثی و روائی دینی و معارف حاصل از استدلالات منطقی و عقلانی فلسفی و کشف و شهودات شوقانی و ذوقانی عرفانی و جمع این معارف بر رویهم به معرفت یا شناخت حقیقی خود و خدا نائل گردد بلکه فقط از طریق شناخت ظاهر و باطن این واقعیت و طبیعت و یا بطور کلی از راه شناخت محتوا و محیط این کیهان یا جهان به روش علمی. کلماتی از قبیل هو ، اهو، اهورا، اهورا مَزِدا ، یاهو، یهوه، آقا یا سرور دنیا، اله، اِلی یا پدر آسمانی ، اِل و بِل و بعال ، الله ( اَل اله ) ، خُوا، خدا، زئوس ، تئوس، تئو، تائو، برهمن و برهمان ( اولی مفرد و دومی جمع به معنای : بیایید به راه من و به راه ما ) هرکدام فقط یک نام و عنوان اند در زبان های گوناگون و مختلف انسانی که بر روی یک موجود مطلق، بیکران، بی حد و مرز یا بینهایت، واحد و احد و یگانه و یکتا، بی نیاز مطلق که هیچ موجود دیگری چه شهودی و چه غیبی غیر از او نه وجود دارد و نه میتواند وجود داشته باشد، نهاده شده و نه خود وی. این نام ها هرکدام تنها از دیدگاه های ایلیاتی، طایفه ای، قبیله ای، قومی و وابستگی های آئینی و دینی عزیز و دلچسب و خوش خط و خال و در لفظ و بیان خوش آهنگ و آوا می باشند و نه بطور عام و جهانشمول. عبارت بسم الله قرآنی به معنای : به نام الله بوده و میباشد ( و نه به نامِ نام های دیگری از قبیل هو، اهو ، اهورا، یاهو، یهوه، . . . ) . لذا ترجمه بسم الله الرحمن الرحیم به زبان فارسی بصورت 《 بنام خداوند بخشنده مهربان 》 اشتباه بوده و میباشد . در عوض از دیدگاه آتئیست ها واژه های بیخدائی و خدا ناباوری عزیز و دلچسب و جذاب و خوش خط و خال و در بیان خوش آهنگ و آوا میباشند و آنهم فقط در میدان رقابت سر سختانه با دینداران و خدا باوران و نه با هدف شناخت واقعیت و کشف حقیقت و دوست داشتن انسان.
ز بند و کمند عشق تو ای یار هیچ امید رهایی و رستگاری نیست رو به آسمان و دست به دعا/ کجا و کی توانند گریزند این مخلوقات ناچیز زین داغ های نهاده بر سر و دل و دست و پا ؟/
آل عمران سومین سوره در مصحف کنونی و سوره ای مدنی است. از نظر ترتیب نزول هشتاد و نهمین سوره قرآن است که پیش از سوره احزاب و پس از سوره انفال در مدینه نازل شده است. با حروف مقطعه آغاز می شود و ۲۰۰ آیه، ۳۴۸۰ یا ۳۵۰۸ کلمه و ۱۴۵۲۵ یا ۱۴۹۸۴ حرف دارد.
... [مشاهده متن کامل]
بنابه گزارش منابع اسلامی، این سوره ۴ نام مشهور دارد که «آل عمران» مشهورترین نام آن است و از آیه ۳۳ سوره گرفته شده است. «طیّبه» به معنای پاکیزه و «زهراء» به معنی درخشان، «دیباج القرآن» یا «دیابیج القرآن» اسامی دیگر این سوره است که در فرهنگ نامه علوم قرآن به آنها اشاره شده است.
سوره آل عمران سومین سوره قرآن در ترتیب مصحف کنونی و از نظر ترتیب نزول هشتاد و نهمین سوره ای است که پیش از سوره احزاب و پس از سوره انفال نازل شده است. ولی بنابر آنچه در دانشنامه بزرگ اسلامی آمده، این سوره یکی از هفت سوره بلند قرآن می باشد که بنابر قول منسوب به علی بن ابی طالب، ابن عباس و جابر بن زید، هشتاد و هفتمین سورهٔ نازل شدهٔ قرآن است.
این سوره به دوران پرتنش جنگ بدر و احد و جنگ با غیرمسلمانان مربوط می شود. محتوای این سوره پیرامون چند موضوع کلی است:
• معارف اسلامی مانند توحید، معاد، و صفات خداوند.
• جهاد و شرح عبرت ها از دو غزوهٔ بدر و احد.
• برخی احکام اسلامی مانند حج و امر به معروف و نهی از منکر.
• تاریخ پیامبرانی مانند آدم، نوح، ابراهیم، موسی، و عیسی و داستان مریم فرزند عمران.
به گزارش فرهنگ نامه علوم قرآن؛ در این سوره مسلمانان به وحدت و عدم تفرقه، صبر و ثبات قدم در دفاع از اسلام و تقویت آن دعوت شده و آنان نسبت به مخالفان اسلام مانند یهودیان و مسیحیان و مشرکان، که در آن زمان به مبارزه با اسلام اهتمام داشتند، هشدار داده شده اند. شناخت مردم و جامعه، جریان ولادت عیسی و یحیی، یادکرد برخی از غزوه های محمد، ماجرای مباهله، مقام شهید و فضیلت جانبازی و مسائل عقیدتی از دیگر نکات مهم محتوایی این سوره هستند.
↑ متن عربی آیه: «اِنَّ اللهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ اِبراهیمَ و آلَ عِمرانَ عَلَی العالَمینَ. » ترجمه: خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برتری داد.
... [مشاهده متن کامل]
بنابه گزارش منابع اسلامی، این سوره ۴ نام مشهور دارد که «آل عمران» مشهورترین نام آن است و از آیه ۳۳ سوره گرفته شده است. «طیّبه» به معنای پاکیزه و «زهراء» به معنی درخشان، «دیباج القرآن» یا «دیابیج القرآن» اسامی دیگر این سوره است که در فرهنگ نامه علوم قرآن به آنها اشاره شده است.
سوره آل عمران سومین سوره قرآن در ترتیب مصحف کنونی و از نظر ترتیب نزول هشتاد و نهمین سوره ای است که پیش از سوره احزاب و پس از سوره انفال نازل شده است. ولی بنابر آنچه در دانشنامه بزرگ اسلامی آمده، این سوره یکی از هفت سوره بلند قرآن می باشد که بنابر قول منسوب به علی بن ابی طالب، ابن عباس و جابر بن زید، هشتاد و هفتمین سورهٔ نازل شدهٔ قرآن است.
این سوره به دوران پرتنش جنگ بدر و احد و جنگ با غیرمسلمانان مربوط می شود. محتوای این سوره پیرامون چند موضوع کلی است:
• معارف اسلامی مانند توحید، معاد، و صفات خداوند.
• جهاد و شرح عبرت ها از دو غزوهٔ بدر و احد.
• برخی احکام اسلامی مانند حج و امر به معروف و نهی از منکر.
• تاریخ پیامبرانی مانند آدم، نوح، ابراهیم، موسی، و عیسی و داستان مریم فرزند عمران.
به گزارش فرهنگ نامه علوم قرآن؛ در این سوره مسلمانان به وحدت و عدم تفرقه، صبر و ثبات قدم در دفاع از اسلام و تقویت آن دعوت شده و آنان نسبت به مخالفان اسلام مانند یهودیان و مسیحیان و مشرکان، که در آن زمان به مبارزه با اسلام اهتمام داشتند، هشدار داده شده اند. شناخت مردم و جامعه، جریان ولادت عیسی و یحیی، یادکرد برخی از غزوه های محمد، ماجرای مباهله، مقام شهید و فضیلت جانبازی و مسائل عقیدتی از دیگر نکات مهم محتوایی این سوره هستند.
↑ متن عربی آیه: «اِنَّ اللهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ اِبراهیمَ و آلَ عِمرانَ عَلَی العالَمینَ. » ترجمه: خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برتری داد.
🕋 ترتیب سوره های قرآن کریم:
1 ) سوره فاتحه ( حمد )
2 ) بقره
3 ) آل عمران
4 ) نساء
5 ) مائده
6 ) انعام
7 ) اعراف
8 ) انفال
9 ) توبه ( برائت )
10 ) یونس
11 ) هود
12 ) یوسف
... [مشاهده متن کامل]
13 ) رعد
14 ) ابراهیم
15 ) حِجر
16 ) نحل
17 ) اِسراء ( بنی اسرائیل )
18 ) کهف
19 ) مریم
20 ) طه
21 ) انبیاء
22 ) حج
23 ) مؤمنون
24 ) نور
25 ) فرقان
26 ) شعراء
27 ) نمل
28 ) قصص
29 ) عنکبوت
30 ) روم
31 ) لقمان
32 ) سجدة
33 ) احزاب
34 ) سبأ
35 ) فاطر
36 ) یس
37 ) صافات
38 ) ص
39 ) زمر
40 ) غافر
41 ) فصّلت
42 ) شوری
43 ) زخرف
44 ) دخان
45 ) جاثیه
46 ) احقاف
47 ) محمد
48 ) فتح
49 ) حجرات
50 ) ق
51 ) ذاریات
52 ) طور
53 ) نجم
54 ) قمر
55 ) الرحمن
56 ) واقعه
57 ) حدید
58 ) مجادله
59 ) حشر
60 ) ممتحنه
61 ) صف
62 ) جمعه
63 ) منافقون
64 ) تغابن
65 ) طلاق
66 ) تحریم
67 ) مُلک
68 ) قلم
69 ) حاقه
70 ) معارج
71 ) نوح
72 ) جن
73 ) مزّمّل
74 ) مدثر
75 ) قیامه
76 ) انسان
77 ) مرسلات
78 ) نبأ
79 ) نازعات
80 ) عبس
81 ) تکویر
82 ) انفطار
83 ) مطففین
84 ) انشقاق
85 ) بروج
86 ) طارق
87 ) اعلی
88 ) غاشیه
89 ) فجر
90 ) بلد
91 ) شمس
92 ) لیل
93 ) ضحی
94 ) شرح
95 ) تین
96 ) علق
97 ) قدر
98 ) بینه
99 ) زلزله ( زلزال )
100 ) عادیات
101 ) قارعه
102 ) تکاثر
103 ) عصر
104 ) همزه
105 ) فیل
106 ) قریش
107 ) ماعون
108 ) کوثر
109 ) کافرون
110 ) نصر
111 ) مسد
112 ) اخلاص ( توحید )
113 ) فلق
114 ) ناس
1 ) سوره فاتحه ( حمد )
2 ) بقره
3 ) آل عمران
4 ) نساء
5 ) مائده
6 ) انعام
7 ) اعراف
8 ) انفال
9 ) توبه ( برائت )
10 ) یونس
11 ) هود
12 ) یوسف
... [مشاهده متن کامل]
13 ) رعد
14 ) ابراهیم
15 ) حِجر
16 ) نحل
17 ) اِسراء ( بنی اسرائیل )
18 ) کهف
19 ) مریم
20 ) طه
21 ) انبیاء
22 ) حج
23 ) مؤمنون
24 ) نور
25 ) فرقان
26 ) شعراء
27 ) نمل
28 ) قصص
29 ) عنکبوت
30 ) روم
31 ) لقمان
32 ) سجدة
33 ) احزاب
34 ) سبأ
35 ) فاطر
36 ) یس
37 ) صافات
38 ) ص
39 ) زمر
40 ) غافر
41 ) فصّلت
42 ) شوری
43 ) زخرف
44 ) دخان
45 ) جاثیه
46 ) احقاف
47 ) محمد
48 ) فتح
49 ) حجرات
50 ) ق
51 ) ذاریات
52 ) طور
53 ) نجم
54 ) قمر
55 ) الرحمن
56 ) واقعه
57 ) حدید
58 ) مجادله
59 ) حشر
60 ) ممتحنه
61 ) صف
62 ) جمعه
63 ) منافقون
64 ) تغابن
65 ) طلاق
66 ) تحریم
67 ) مُلک
68 ) قلم
69 ) حاقه
70 ) معارج
71 ) نوح
72 ) جن
73 ) مزّمّل
74 ) مدثر
75 ) قیامه
76 ) انسان
77 ) مرسلات
78 ) نبأ
79 ) نازعات
80 ) عبس
81 ) تکویر
82 ) انفطار
83 ) مطففین
84 ) انشقاق
85 ) بروج
86 ) طارق
87 ) اعلی
88 ) غاشیه
89 ) فجر
90 ) بلد
91 ) شمس
92 ) لیل
93 ) ضحی
94 ) شرح
95 ) تین
96 ) علق
97 ) قدر
98 ) بینه
99 ) زلزله ( زلزال )
100 ) عادیات
101 ) قارعه
102 ) تکاثر
103 ) عصر
104 ) همزه
105 ) فیل
106 ) قریش
107 ) ماعون
108 ) کوثر
109 ) کافرون
110 ) نصر
111 ) مسد
112 ) اخلاص ( توحید )
113 ) فلق
114 ) ناس
عمران، ( تعمیر، معمر، عامر، عمارت، معمار. ) . این کلمات چون عین داردو عین مخصوص عربی است. به ظاهر عربی است ( ولی چون نمی توانند. به تمام بابها برونند تورکی هستند ) . . . . ولی کلمات تورکی را عمدابا حروف
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
مخصوص عربی ( ح ع ث ص ض ذ ط ظ ) می نویسند. تا به کلمات تورکی هویت عربی دهند. . . عمران=اوم ران ( هر کلمه ایی آخرش ران باشد. تورکی است. مثل ایران، چمران ( چم ران ) چم=مه=سیس. . . چمستان، مهستان، سیستان ( هر کلمه ایی آخرش استان بر وزن بستان باشد تورکی است. مثل گلستان، لرستان، کوردستان، سیستان ، . . ال عمران= ایل اوم ران. . . آل محمد=ایل محمد ایل تورکی است. . مثل ایسرایل، میکایل، جبرایل، عزرایل،