اَقْلامِ سِتِّه
(یا: خطوط شش گانه) این خطوط عبارت اند از نسخ، محقق، ثلث، توقیع، ریحان، رقاع. از میان شاگردان و پیروان بی شمار یاقوت مستعصمی، شش تن به استادی رسیدند و هر یک از آنان شیوۀ خاص خود را تکامل بخشید. از این زمان به بعد، اقلام سته تنها خطوطی بودند که برای استفادۀ دبیران و خوشنویسان رواج یافتند. نسخ را عبدالله صیرفی، محقق را عبدالله ارغون، ثلث را احمد طیب شاه، توقیع را مبارک شاه قطب، ریحان را مبارک شاه سیوفی، و رقاع را احمد سهروردی به کمال رساندند. گیراترین این خط ها، خط ثلث است که همچنان رواج دارد و فقط برای تفنن نوشته نمی شود.
(یا: خطوط شش گانه) این خطوط عبارت اند از نسخ، محقق، ثلث، توقیع، ریحان، رقاع. از میان شاگردان و پیروان بی شمار یاقوت مستعصمی، شش تن به استادی رسیدند و هر یک از آنان شیوۀ خاص خود را تکامل بخشید. از این زمان به بعد، اقلام سته تنها خطوطی بودند که برای استفادۀ دبیران و خوشنویسان رواج یافتند. نسخ را عبدالله صیرفی، محقق را عبدالله ارغون، ثلث را احمد طیب شاه، توقیع را مبارک شاه قطب، ریحان را مبارک شاه سیوفی، و رقاع را احمد سهروردی به کمال رساندند. گیراترین این خط ها، خط ثلث است که همچنان رواج دارد و فقط برای تفنن نوشته نمی شود.
wikijoo: اقلام_سته